wtorek, 23 sierpnia 2011

Test FanPageAd - narzędzia do zarządzania komunikacją na Facebooku

Facebook w naszym kraju jest coraz bardziej popularny. Obecnie w tym serwisie jest ponad 60 tys. aktywnych Stron. Nie wszystkim jednak którzy je obsługują pasują statystyki, jakie udostępnia Facebook - chcą dowiedzieć się o swoich fanach, użytkownikach, klientach czegoś więcej. Dlatego też powstają coraz to nowe narzędzia analityczne – testowałem już Napoleona od Cheesecat oraz Fanpage Trendera. Kilka tygodni temu zauważyłem na Facebooku reklamę wydarzenia, które zachęcało do beta testów kolejnego narzędzia FanPageAd. Oczywiście zgłosiłem się i po kilku dniach otrzymałem dostępy. Spójrzmy bliżej na to, co narzędzie oferuje, czego dzięki niemu możemy się dowiedzieć o zarządzanej przez nas Stronie.

Po zalogowaniu się pierwszy raz musimy dodać do aplikacji Strony, które chcemy, żeby były przez FanPageAd monitorowane. Aby tego dokonać, trzeba uzyskać dostęp do Strony (zgodzić się na to, żeby połączyć z naszą Stroną aplikację) i wybrać konkretną Stronę ze wszystkich, które administrujemy.
Wszystkie nasze ustawienia (listę Stron, które dodaliśmy do FanPageAd a także ustawienia danych naszej firmy, informacje o koncie, lista użytkowników – osób, które mają dostęp do konta) znajdziemy w zakładce Ustawienia. Można je później oczywiście zmieniać.


Po dodaniu Stron przechodzimy sobie do pierwszej zakładki: Analiza. Mamy tam dostępną listę Stron, które monitorujemy. Od razu widzimy ilość fanów, jaką ma dana Strona, wzrost fanów w przeciągu dnia oraz Engagement Rate (ile % osób, które są fanami wykonało jakąś czynność – dodało komentarz czy kliknęło „Lubię to”).
Możemy także poprosić FanPageAd aby monitorował naszą aplikację. Gdy to zrobimy to w informacjach otrzymujemy dostęp do aktualnej liczby fanów aplikacji, miesięcznej i dziennej ilości użytkowników.

W menu po lewej stronie mamy 5 zakładek – Podsumowanie, Strona, Treść, Użytkownicy oraz Branża. Jakie dane one oferują?


Podsumowanie
Tutaj mamy widoczną nazwę Strony, którą monitorujemy, jest także pozycja w rankingu oraz nazwa kategorii w której jest Strona ujęta a także Social Quality Index. Dodatkowo mam możliwość ustawienia okresu, w którym chcemy zmonitorować Stronę.

Jakie dane są nam podawane w tej zakładce:
FanBase – ilość osób, które obecnie jest fanem naszej Strony
Aktywni fani, średni dzienny przyrost fanów, średni tygodniowy przyrost fanów, Engagement Rate, Liczba nowych fanów (w wybranym okresie), Interactions, Liczba Like, Liczba komentarzy, Liczba wyświetleń video, Liczba wyświetleń grafiki oraz Interactivity Index. Trzeba przyznać, że to duża ilość danych. Ale to nie wszystko.

Strona
FanBase (mamy tu generowaną grafikę przyrostu fanów w badanym okresie a do tego dostęp do informacji o liczbie fanów, średnim dziennym przyroście fanów i średnim tygodniowym przyroście fanów)

Fan Growth (mamy tu generowaną grafikę na której dokładnie widzimy ile osób przyszło/odeszło z naszej Strony w badany okresie)

Interactivity Index + (mamy tu generowaną grafikę informującą o poziomie zaangażowania fana w społeczności/branży)

Engagement rate (mamy tu generowaną grafikę informującą nas o udziale zaangażowanych fanów w Stronie/branży. Dodatkowo mamy informację o liczbie fanów, liczbie aktywnych fanów i Engagement rate)

Interactions (mamy tu generowaną grafikę przedstawiającą nam poziom aktywności w społeczności/branży; dodatkowo widzimy liczbę postów jakie w danym okresie dodali na naszej Tablicy fani, liczbę komentarzy i liczbę like)

Visits (mamy tu generowaną grafikę przedstawiającą ilość wizyt a także dostęp do średniej liczby zalogowanych użytkowników, średniej dziennej liczby wizyt oraz średniej liczby wyświetleń NewsFeed (Tablicy Strony))

NewsFeed Impressions (mamy tu generowaną grafikę informującą nas o liczbie wyświetleń informacji publikowanych przez społeczność na stronach użytkowników. Dodatkowo mamy dostęp do liczby wyświetleń NewsFeed ogółem w badanym okresie, średniej liczby wyświetleń w NewsFeed oraz liczbę aktywności)

DAU (mamy tu generowaną grafikę z dzienną liczbą aktywnych fanów a także informacje o liczbie fanów ogółem, liczbie aktywnych użytkowników)

MAU (mamy tu generowaną grafikę z miesięczną liczbą aktywnych fanów a także, jak wyżej, liczbą fanów ogółem oraz liczbą aktywnych użytkowników)

Share of Voice (mamy tu generowaną grafikę, która pokazuje nam procentowy udział aktywności Strony na tle wszystkich wypowiedzi z branży, do której jest przypisana)

Weekly Activity (mamy tu generowaną grafikę, która pokazuje nam w jakie dni są najbardziej aktywni nasi fani)

Daily Activity (mamy tu generowaną grafikę, która pokazuje nam w jakie godziny są najbardziej aktywni nasi fani)

Moderation Ratio (mamy tu generowaną grafikę, która pokazuje udział aktywności administratora na tle wszystkich interakcji na naszej Stronie)

Social Quality Index (niedostępne w wersji beta ale dowiedziałem się od Alberta Hupy, współtwórcy narzędzia z IRC, że jest to wskaźnik agregujący dane z zaangażowania, moderacji i liczby fanów. Będzie to syntetyczna miara jakości prowadzania fanpage)

Reach (niedostępne w wersji beta, ale dowiedziałem się, że to informacja do ilu osób dociera nasza Strona)

Response Rate (niedostępne w wersji beta, ale dowiedziałem się, że to wskaźnik mówiący o tym, jak szybko użytkownicy odpowiadają na różnego typu posty)

Treści
Posty (mamy tu generowaną grafikę przedstawiającą ilość postów opublikowanych na Tablicy w danym okresie przez fanów. Dodatkowo mamy informację o liczbie aktywności, liczbie postów i udziale liczby postów w całej aktywności)

Komentarze (mamy tu generowaną grafikę przedstawiającą ilość komentarzy dodanych pod naszymi postami. Dodatkowo mamy dostęp do liczby aktywności, liczby komentarzy i ich udziału w treściach Strony (ilość komentarzy vs like))

Like (mamy wygenerowaną grafikę w której widzimy liczbę like pod naszymi postami. Dodatkowo mamy informację o liczbie aktywności, liczbie lajków i ich udziale (vs komentarze))

Video Preview (mamy tu generowaną grafikę z liczbą obejrzanych materiałów video w społeczności. Dodatkowo mamy informację o liczbie wyświetleń wideo oraz liczbie wyświetleń grafiki)

Graphics Preview (mamy tu generowaną grafikę z liczbą wyświetleń zdjęć w społeczności. Dodatkowo mamy podgląd liczby wyświetleń wideo oraz liczby wyświetleń grafik)

Post Quality (mamy tu posty, które wygenerowały największą Post Quality – indeks jakości posta, wyliczany w oparciu o liczbę komentarzy/like umieszczonych w odpowiedzi na niego oraz aktywnych fanów, których zaangażował)


Content Types (mamy tu generowaną grafikę na której widzimy jakie działania są na Stronie najpopularniejsze – czy to wpis+ link czy wpis + zdjęcie czy wpis czy wpis + video)


Post Lifecycle (niedostępne w wersji beta, ale dowiedziałem się od Alberta, że to średni cykl życia posta)

Użytkownicy
Profil (mamy tu informacje o profilu socjodemograficznym fanów w społeczności w okresie 30 dni – wygląda to jak znany z Facebooka podział na płeć, grupę wiekową i miasto)

Traffic (Dane te informują nas o najpopularniejszych źródłach przejścia użytkownika do Strony)

Key Influencers (jest to wskaźnik informujący o poziomie aktywności fana w społeczności/branży)

Affinity Index (niedostępne w wersji beta, ale dowiedziałem się, że będzie tu pokazywane dopasowanie do grup docelowych, do których chcielibyśmy dotrzeć)

Branża
Tutaj mamy dostęp do informacji o rozwoju danej branży, do której została przyporządkowana nasza Strona na Facebooku. Mamy dostęp do następujących elementów: Fan Base; Fans Growth; Interactions; Posts; Comments; Likes; Post Quality; Weekly Activities; Daily Activities; Content Type oraz Top Fanpages.

Druga zakładka to Zarządzanie, w której mamy od razu dostęp do liczby fanów, ilości nowych postów oraz ilości nowych komentarzy. Po kliknięciu w konkretną Stronę ukazuje się nam Menu w którym mamy dostęp do następujących informacji:

O stronie (informacja o nazwie Strony, kiedy została dodana do narzędzia, aktualnej liczbie fanów, miejscu w rankingu, engagement rate, interactivity index oraz social quality index),

NewsFeed (niedostępne w wersji beta ale Albert powiedział mi, że tutaj będziemy mogli zarządzać naszą Stroną, odpowiadać na posty na różnych prowadzonych przez nas Stronach)

Użytkownicy (niedostępne w wersji beta, ale tutaj szef projektu będzie mógł przypisywać zadania różnym osobom zaangażowanym w projekt)

Aplikacje i zakładki (niedostępne w wersji beta ale będzie tutaj dokładna analiza aplikacji i zakładek na prowadzonych przez nas Stronach)

Trzecia zakładka to Kampanie. Nie jest ona dostępna w opcji beta ale Albert Hupa z IRC wyjaśnił mi, że w tej części będziemy mieli możliwość porównywania okresów czasu i postów związanych z kampanią żeby porównać się z do poprzednich akcji i do konkurencyjnych kampanii. Będziemy mogli tagować swoje kampanie (po okresie czasu, postach). Dodatkowo system będzie wychwytywał też konkursy.

Czwarta zakładka to Monitoring. Tutaj tez dowiedziałem się, że będziemy mogli dzięki tej funkcji szukać występowania interesujących nas tematów czy słów i analizowania responsu na nie.

Piąta z dostępnych zakładek to Ranking, podzielony na Strony i Aplikacje.
W rankingu Stron mamy możliwość sprawdzania sobie najpopularniejszych Stron na Facebooku podzielonych na kilkanaście kategorii (alkohole, banki, FMCG, fotografia, gry, motoryzacja, parenting, sport i inne).
W rankingu mamy nazwę Strony, jej pozycję, liczbę fanów, SQI, Engagement, Interactivity Index. Po kliknięciu na nią przechodzimy do zakładki Analiza, w której możemy zobaczyć dokładnie takie same informacje, jak pryz przeglądaniu Strony którą administrujemy – także bardzo dużo interesujących danych.


Szósta zakładka to Ustawienia o której pisałem już na początku.

Co można poprawić?
Z tego co można było zauważyć, a co pewnie w ostatecznej wersji będzie dostępne to to, że potrzeba jest dodać definicje pozostałych elementów, które pokazuje narzędzie a które jej jeszcze nie mają – nie każdy do końca wie, co to Social Quality Index lub Post Lifecycle.
Warto by także dodać opcję umożliwiającą dodawanie komentarzy do wydarzeń na grafice – np. duży spadek fanów, wzrost komentarzy – warto by można było zobaczyć który post to spowodował i opisać to dodatkowo.
Nie wiem, czy w zakładce NewsFeed dostępna jest możliwość publikowania postów z opóźnieniem (np. publikowanie za kilka godzin, kilka dni), ale jeśli nie to powinna być

Podsumowanie
FanPageAd to bardzo fajne i przydatne narzędzie analityczne dla osób, które chcą trochę więcej „wycisnąć” z Facebooka. Pokazuje nam wiele przydatnych informacji, które wcześniej nie były dostępne a które obecnie mogą nam pomóc w jeszcze lepszym zarządzaniu naszą Stroną. Z chęcią przetestuję jeszcze raz narzędzie, gdy wszystkie opcje będą już dostępne no i polecam zapisanie się do betatestów wszystkim zainteresowanym.