czwartek, 24 marca 2011

Test Fanpage Trender - narzędzia analitycznego dla marketingu na Facebooku

Kilka dni temu zamieszczałem na swoim blogu test platformy wspierającej działania marketingowe na Facebooku – Napoleon od Cheesecat. Dzisiaj będę testował Fanpage Trender, narzędzia dla wszystkich którzy prowadzą marketing na Facebooku.

Narzędzie pomaga w prowadzeniu interaktywnej komunikacji z fanami marki. Pozwala monitorować konkurencyjne marki i całe kategorie produktowe oraz poznawać ich statystyki. Fanpage Trender zbiera i analizuje informacje na temat aktywności fanów profilu oraz umożliwia porównania w czasie i między profilami (zarówno profile należące do jednej firmy jak i konkurencyjne). Dostarcza także syntetycznych wskaźników do oceny działań.


Jak zacząć prace z narzędziem?
1. Zgłaszasz nam przez formularz kontaktowy chęć skorzystania z Fanpage Trendera.
2. Po potwierdzeniu podajesz URL'e fan page'ów, które chcesz analizować.
3. Fanpage Trender pobiera dane o fan page'ach przez Facebook API, zgodnie z regulaminem Facebooka. Statystyki są przetwarzane i wyświetlane na wykresach i w tabelach.
4. Po opłaceniu abonamentu dostajesz dostęp do statystyk online (Fanpage Trender jest aplikacją działającą w modelu software as a service). W każdej chwili sam sprawdzasz statystyki, które są aktualizowane na bieżąco. Możesz wyeksportować wykresy do formatów jpg, svg czy png i umieścić je w prezentacji czy innym dokumencie.

Po przejściu tych kilku kroków możemy zacząć działać i analizować statystyki naszych Stron. Po zalogowaniu pojawiają się nam wszystkie Strony, które dodaliśmy do FanPage Trendera. Widzimy od razu wstępne ich statystyki (m.in. ilość fanów, nowych fanów, aktywnych fanów, Interactivity Index czy % aktywnych fanów).
Po kliknięciu na konkretną Stronę pokazują się nam szczegółowe statystyki. Możemy je sobie zobaczyć w kilku zakresach czasowych: ostatnie 24h, ostatnie 7, 14, 30 dni.

Podsumowanie
Fanpage:
W tej części mamy dostęp do aktualnej liczby fanów. Pokazuje się także zmiana ilości fanów z wybranego przedziału czasu, ilość Aktywnych fanów, % aktywnych fanów (Aktywni fani:Fani)
Interactivity Index
Jest to wskaźnik aktywności w obrębie Fanpage. Ogólny, prowadzącego, fanów i per 1000 aby łatwiej porównywać z innymi Stronami
Aktywności
Widzimy tu ilość osób, które kliknęły „Lubię to”, skomentowały wpis czy dodali wpis na tablicę
Fani
Widzimy ile osób kliknęło „Lubię to” na Stronie, ile osób skomentowało coś, ile napisało na Tablicy i dodało multimedia


Liczba fanów
Fani Strony - dziennie
Mamy tu informację na temat tego ile osób aktualnie lubi Stronę, jaki jest przyrost w ostatnim miesiącu (okres który mierzymy można dowolnie zmienić)
Aktywni fani – dziennie
Pokazywany jest wykres aktywności fanów – osoby, które w badanym okresie wykonali przynajmniej 1 aktywność: kliknęli „lubię to”, dodali komentarz, post czy zdjęcie na Tablicy; % aktywnych oraz nowo aktywni fani – aktywni fani w wybranym okresie, którzy nie byli wcześniej aktywni przez minimum 90 dni.
Mamy dostęp także do graficznych przedstawień tych wykresów, gdzie pokazywane są zmiany i to, jak zachodziły dzień po dniu.


Interactivity
Ten raport pokazuje zbiorcze wskaźniki aktywności na Fanpage i jej zmiany w czasie.
Interactivity Index
Jest to zbiorczy wskaźnik całej aktywności na Fanpage. Każdy z typów aktywności (like, komentarz, wpis, dodanie multimediów) zwiększa II danego Fanpage.
Widać także II w podziale na działania prowadzone przez Profil jak i fanów
InI per 1000
Jest to miara uwzględniająca liczbę fanów, pozwalająca porównywać fanpage o różnej wielkości.

Aktywności
Tutaj widzimy ile było aktywności każdego rodzaju na Fanpage. Widzimy 4 typy aktywności – „Lubię to”, Komentarz, Post, Dodanie multimediów. Każdy „pik” możemy kliknąć, dodać do niego komentarz oraz zobaczyć post z tego dnia. Jest to bardzo przydatne w czasie przygotowywania raportów dla Klientów.

Aktywni fani
Tu możemy sprawdzić ilu było aktywnych fanów na Fanpage w danym okresie. Widzimy ile osób klikało „Lubię to”, komentowało, dodawało posty i multimedia.
Możemy tu zobaczyć o której godzinie jest największa aktywność na naszym Fanpage i starać się ją podtrzymywać publikując posty w godzinach największego ruchu.


Ostatnia aktywność
Ten raport pokazuje, kiedy fani byli aktywni po raz ostatni. Brane są pod uwagę tylko osoby jakkolwiek aktywne w trakcie ostatnich 90 dni.

Posty
Ten raport pozwala przeglądać wszystkie posty na Tablicy. Widzimy podział na dni i to ile jest wszystkich postów ogólnie. Mamy tez możliwość filtrowania po autorze - ile jest postów prowadzącego Fanpage oraz postów fanów. Po kliknięciu na nie rozwija się nam lista i widzimy wszystkie wpisy z danego dnia. Można też kliknąć na „zobacz post” aby otworzył się nam on jedyny w nowej karcie na Fanpage.

Fani
Tutaj możemy przeglądać fanów naszego Fanpage. Można wybrać okres z którego chcemy zobaczyć ich aktywność. Funkcja ta może się to przydać do Fana tygodnia;)
Po wybraniu sobie osoby widzimy imię i nazwisko danego fana, jego zdjęcie, kiedy był po raz pierwszy aktywny i ostatnio aktywny, ile dni jest aktywny, jego Interactivity Index, ilość klikniętych „lubię to”, liczbę komentarzy, postów i liczbę multimediów.


Na innych FP
Jeżeli mamy dodanych kilka Fanpage i np. 3 z nich nalezą do jakiejś ustalonej grupy (np. książki z wydawnictwa, taryfy telefoniczne operatora) możemy sprawdzić ile spośród fanów aktualnie analizowanej przez nas Strony było aktywnych też na innych Fanpage w grupie.


Kampanie
Jeżeli prowadzimy aktualnie jakąś kampanie lub będziemy prowadzić i chcemy wiedzieć jak się ona nam powiodła czy nie, możemy stworzyć sobie kampanie. Bardzo łatwo dodajemy ją, wybierając nazwę i początek oraz jej koniec. z opornieniem kilku godzi widzimy jak zmieniają się statystyki na FB podczas jej trwania. Na koniec widzimy liczbę fanów (na koniec kampanii), liczbę nowych fanów,, aktywnych fanów, InI, InI Fanów oraz podejmowane Akcje.

Statystyki grupy
Wszystkie informacje, które były dostępne w statystykach Fanpage w pierwszej zakładce, podsumowanie widoczne są tu dla wybranej, utworzonej grupy (np. 3 książki wydawnictwa, taryfy operatora komórkowego. )
Ten raport przedstawia wskaźniki sumaryczne dla wszystkich Fanpage z danej grupy w badanym okresie. (Twoja grupa Fanpage – ilość fanów i wzrost, InT, InI per 1000, Aktywności - lubię to, komentarze i wpisy, Twoi fani - aktywni, lubiący, komentujący, piszący posty)


Porównanie w grupie
Ten raport przedstawia wskaźniki sumaryczne dla wszystkich Fanpage z danej grupy w badanym okresie. Widać na nim adres Strony, liczbę fanów, liczbę fanów 30 dni temu, 90 dni temu, Interactivity Index, InI 30 dni temu i 90 dni temu

Ustawienia
W zakładce Ustawienia możemy zmienić sobie język , podpowiedzi (czy mają się pokazywać po najechaniu myszką czy po kliknięciu czy w ogóle się nie pokazywać). Można zmienić oczywiście także hasło, powiadomienia na maila i otrzymać dostęp do API aplikacji.


Podsumowanie
Fanpage Trender to bardzo przydatne narzędzie analityczne. Pokazuje wiele dodatkowych informacji o tym, co dzieje się na naszym Fanpage. Wszystkie te informacje mogą w łatwy sposób pomóc nam zoptymalizować podejmowane przez nas działania na Facebooku. Obsługa narzędzia jest łatwa, bardzo dobrze wyjaśnione jest wszystko to, co widzimy w poszczególnych zakładkach. Dzięki temu używać go mogą wszyscy, nawet osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z portalem społecznościowym.


Informacja dodatkowa dla czytających
Aplikację w pierwotnej wersji tworzono na zlecenie 121pr, firmy w której pracuję.