niedziela, 21 sierpnia 2011

Czym i jak zainteresować kobiety na Facebooku?

Badania Oxygen Media and Lightspeed Research w połowie 2010 roku pokazały, że pierwszą rzeczą jaką 1/3 kobiet w wieku 18-34 lata robi rano, to nie pójście do łazienki, a… sprawdzanie swojego konta na Facebooku. Dodatkowo 21% kobiet korzysta z Facebooka w środku nocy…

W większości serwisów social media kobiety stanowią ponad połowę użytkowników. Firmy widzą, że kobiety w społecznościach mają siłę i właśnie tam szukają swoich klientek, chcąc do nich dotrzeć ze swoimi produktami i usługami. Coraz częściej firmy używają social media do uzyskania informacji zwrotnej o swoich produktach, kampaniach, często nawet przed wprowadzeniem ich na rynek.

Na ponad 6,6 mln użytkowników Facebooka w Polsce prawie 54% to kobiety. Coraz częściej firmy, które kierują swoje produkty do płci pięknej, wybierają ten serwis, by ją o tym poinformować. Oczywiście w Polsce Facebook nie jest jeszcze tak popularny, by swoje działania reklamowe skupić tylko na tym serwisie i do promocji wymagane są też np. działania w ATL i BTL, ale tworząc media plan nie można już o tym serwisie zapominać.

O czym warto pamiętać przy tworzeniu i obsługiwaniu swojej Strony, by angażowała ona kobiety?

1 Liczy się jakość
Tworząc Stronę dla swojego produktu czy usługi trzeba pomyśleć nad działaniami, które sprawią, że kobiety widząc ją, klikną „Lubię to” i będą się na niej aktywnie udzielały. Na Facebooku nie jest wcale tak łatwo przywiązać do siebie fanów – często widać Strony, które po promocji, jaką zrobiły „na dzień dobry” i zebraniu wielkiej ilości fanów, „siadają”. Trzeba działać tak, żeby kobiety polubiły Stronę i po pierwszej promocji nie klikały przycisku „Ukryj” zapominając o niej.

2 Stwórz emocjonalną więź
Na Stronie dodawaj treść, do której kobiety będą mogły się odnosić, rozmawiać o niej, będą się z nią utożsamiały. Nie zawsze będą one komentowały na Tablicy, lajkowały posty - czasem wystarczy, że naszym wpisem wywołamy efekt „O, racja/prawda” i dzięki temu zostaniemy zapamiętani.

3 Bądź użyteczny
Użyteczność powinna być dla nas najważniejsza. Jeżeli prowadzisz Stronę o kosmetykach, informuj np. jakie kosmetyki są dobre do konkretnego typu skóry, wieku, pogody; jeżeli prowadzisz Stronę o modzie, postaraj się dodawać interesujące wskazówki od znanych projektantów, zdjęcia i filmiki z pokazów itp. Dzięki temu fani będą wyczekiwali tego, co się ma ukazać na Twojej Stronie i nie będą klikali „Ukryj”.


4 Daj fankom głos
Kobiety lubią, gdy mogą wyrazić swoją opinię i wiedzą, że ktoś ich słucha. Twoja Strona na Facebooku to bardzo dobra grupa fokusowa. Zastanawiasz się, jaki produkt dodać do kolekcji, co zmienić na swojej stronie WWW, jaką funkcjonalność dodać do Fanpage? Spytaj swoich lubisiów. Kobiety cieszą się, gdy mogą wyrazić swoje zdanie, a my mamy darmowe, ale jakże przydatne informacje wprost od swojej grupy celowej.
Ustaw Tablicę tak, aby dodane przez nie posty były widoczne dla wszystkich. Możesz też dodać zakładkę „Opinie”, w której użytkowniczki mogą dodać swoją ocenę produktu czy usługi.

Przykład
Jakiś czas temu na Facebooku, 2 tygodnie przed wprowadzeniem na rynek, miała miejsce premiera nowego kosmetyku ASTOR – Lip Tint. Wybrano 70 blogerek i użytkowniczek Facebooka, wysłano im produkt do recenzji i poproszono o subiektywny wpis na swoim blogu i Stronie ASTOR Polska. Internautki bardzo pozytywnie oceniły kosmetyk, zachęcały swoje czytelniczki do zakupu, same pisały, że kupią go ponownie, szczegółowo go recenzowały.


5 Słuchaj je
Kobiety nie tylko lubią być słuchane, ale lubią także widzieć, że zostały usłyszane. Jeżeli fani zadają pytanie na Stronie, jak najszybciej na nie odpowiedz . Jeżeli na coś się uskarżają, podziękuj i zapewnij, że dołożysz wszelkich starań, żeby się to więcej nie powtórzyło i że naprawisz błędy. To bardzo dobra droga, aby stworzyć wzorową obsługę klienta i wspierać produkty, które oferuje Twoja firma.

Przykład
Na wszystkich kobiecych Stronach (i na szczęście nie tylko) jest to praktykowane działanie. Bardzo dobrze, gdy można zadać marce pytanie i nie wychodząc z domu, nie dzwoniąc do BOK możemy otrzymać odpowiedź na nurtujące nas kwestie.

6 Działaj tak, by łatwo było zrozumieć Twoje działanie
Jeżeli prowadzisz właśnie rozdawnictwo produktów, konkurs, promocję, czy wprowadzasz na rynek nowy produkt, musisz zrobić wszystko, by było to proste. Im prostsza promocja, tym Internautki będą wchodziły na Twoją Stronę częściej w poszukiwaniu kolejnej. Dzięki prostocie będą na pewno także promowały ją wśród swoich znajomych, a ty dzięki temu dostaniesz „zastrzyk” nowych fanów i klientów praktycznie za darmo.

Przykład
Bardzo prostą, ale efektywną akcję przeprowadziliśmy dla Timotei. Na początku istnienia strony uruchomiono konkurs, w którym proszono użytkowniczki o podanie… swojego koloru włosów. Ilość aplikacji była baaardzo duża – codziennie wpisywano ok. 800 zgłoszeń, z czego nagrody rozchodziły się już po kilku sekundach (szampon dostawała każda pierwsza osoba, która zaznaczyła kolor – blond, czarny, rudy itp.). Dzięki konkursowi udało się przyciągnąć na Stronę ponad 4 tys. fanów w ciągu 2 tygodni działań.


7 Nie powtarzaj się
W odróżnieniu od mikroblogów, gdzie obserwuje się mnóstwo ludzi i informacje przeskakują z prędkością światła i gdzie można pozwolić sobie na wklejanie tej samej wiadomości po kilka razy, aby „mieć pewność”, że zostanie ona ujrzana, na Facebooku lepiej tego nie robić. Przed publikacją tej samej wiadomości na Tablicy lepiej zmienić coś w treści, dodać coś nowego (link, zdjęcie innego produktu z kolekcji itp.)

8 To one odpowiadają za zakupy
Najczęściej to kobiety są w gospodarstwie domowym osobami, które odpowiadają za zakupy. Lubią także rozmawiać o zakupach, produktach, które kupiły. Bardzo często też dzielą się informacją o dobrej okazji, jeśli znajdą taką ofertę.
Jeżeli na Stronie będziemy mieli wiele aktywnych użytkowniczek wypowiadających się w temacie, warto zastanowić się nad stworzeniem promocji, która nie będzie odsyłała kobiet poza Facebooka, tylko da im możliwość otrzymania, wygrania lub kupienia produktu z poziomu Facebooka.

Przykład
Kilka miesięcy temu zorganizowano na profilu Rimmel Polska promocję błyszczyków. Użytkowniczki mogły wygrać dla siebie jeden błyszczyk i podarować drugi koleżance. Musiała ona tylko kliknąć zaproszenie do aplikacji i zostać fanem Rimmel. Wiadomość o konkursie rozeszła się błyskawicznie, błyszczyki (a było ich 1000) rozeszły sie w 2 godziny.

9 Kobiety kupują społecznościowo
Kobiety nie boją się dzielić swoją opinią (szczególnie negatywną) o marce lub produkcie na używanych przez siebie serwisach społecznościowych. Niech twoje oferty zawsze będą jasne i uczciwe. Reaguj zawsze na słowa krytyki. Nie dawaj żadnych powodów, które mogłyby spowodować kryzys.

10 Informuj użytkowniczki o wszystkim
Informuj swoich fanów o wszystkich podejmowanych działaniach. Dodałeś nowe produkty na stronę WWW? Niech twoje fanki będą pierwszymi, które się o tym dowiedzą. Otrzymałeś ważną nagrodę? Poinformuj je o tym. Im szybciej, tym lepiej. Dzięki temu będą czuły się wyjątkowo. Pisz także o problemach – jeżeli nie możesz zrealizować wszystkich wysyłek szybko, lub masz braki w magazynie, poinformuj o tym. Twoja uczciwość będzie świadczyła o Twojej marce.


Polki na Facebooku
A jak zachowują się polskie użytkowniczki Facebooka? Firma Interactive Research Center przeprowadziła w okresie 1 – 31 grudnia 2010 roku badanie przestrzeni społeczności kobiecych. Zbadano 31 Fanpage w kategorii „kosmetyki i uroda”. 80,8% fanów wybranych Fanpage stanowiły kobiety. Dominujące grupy wiekowe to 16-24 lata (44,7%) oraz 25-34 lata (42,6%).

5 typów kobiecych użytkowników Facebooka:
aktywistki - kobiety, których świat nie sprowadza się tylko do konsumpcji (100% deklaruje poglądy polityczne i religijne, 70% interesuje się zwierzętami i ich ochroną, ok 50% deklaruje zainteresowanie sportem). Lubią Strony: Popieram zakaz palenia, Milka, Nie wyobrażam sobie dnia bez kawy
konsumentki - kobiety aspirujące do luksusu (ponad 20% deklaruje zainteresowania związane z motoryzacją, 31% interesuje się ofertami hoteli, SPA). Lubią Strony: L’oreal, KIA, Holiday Check, Hotel SPA Irena Eris
hyper social - fanki najpopularniejszych Fanpage na Facebooku (53% to osoby na kursach edukacyjnych, 33% to studentki, 20% to uczennice, 27% aktywnie uczestniczy w społecznościach). Lubią Strony: Dr House, Demotywatory, H&M, E.Wedel,
kobieta niezależna - kobiety, dla których istotny jest styl życia, który kryje się za marką (100% ma wykształcenie wyższe, 23% korzysta z ofert restauracji i kawiarni, 38% jest zainteresowanych jest informacjami na temat napojów i jedzenia). Lubią Strony: KitKat Polska, Tchibo, Grolsch, Lipton ice tea
konsumentki (pop)kultury - starają się być na bieżąco z tym, co dzieje się w mediach i (pop)kulturze (42% interesuje się telewizją i programami komercyjnymi, 33% słucha muzyki, 41% czyta książki). Lubią Strony: Kuba Wojewódzki, Sex and the city, Californication, Twilight saga


O czym rozmawiają Polki na Facebooku?
Tematyka dyskusji kobiet w badanym okresie to przeważnie kosmetyki (prawie 82%), uroda, macierzyństwo, zakupy, zdrowie.

Kiedy społeczności kobiece są aktywne?
najwięcej komentarzy publikowanych jest ok godziny 13. Dużo piszą także o 14 i 15. W ciągu dnia kobiety są aktywne na Facebooku od godziny 8 rano do godziny 23-24.

Wnioski z badania
Jakie wnioski mogą wyciągnąć osoby/firmy prowadzące Strony dla kobiet?
Przy tworzeniu aktywności w ramach społeczności trzeba uwzględnić godziny i dni aktywności fanów. Działania komunikacyjne powinny uwzględniać pogłębioną charakterystykę i segmentację osób potencjalnie zainteresowanych dialogiem. Dzięki zaangażowaniu fanów w dyskusję i stworzeniu przestrzeni, w której mogą swobodnie tworzyć wątki dyskusji, wzrasta wskaźnik interakcji społeczności. Konkursy nie stanowią klucza do zwiększenia liczby fanów.


Podsumowanie
Tworząc na Facebooku Stronę dla kobiet (i nie tylko) trzeba zrobić wszystko, żeby treści, które w niej publikujemy były użyteczne. Podgrzewajmy ciągle atmosferę – proponujmy nowe produkty, porady, twórzmy konkursy, zachęcajmy je do kupna naszych produktów.
Chyba wszyscy wiemy, że kobieta lubi być pozytywnie zaskakiwana i dopieszczana, prawda?

Źródło: 1, 2, 3, 4