wtorek, 9 sierpnia 2011

Jak zaangażować fanów swojego zespołu muzycznego na Facebooku?

Facebook, wg. najnowszych danych, ma już ponad 750 mln aktywnych użytkowników, którzy lubią Strony, komentują wpisy, „lajkują” je, biorą udział w konkursach i korzystają z aplikacji. Jak wykorzystać ten potencjał do promocji swojego zespołu, swojej twórczości – muzyki, teledysków? Poniżej 10 zasad które na pewno przydadzą się osobom zastanawiającym się nad tym tematem:

1. Dotrzyj do fanów przez innych artystów
Gdy już zaprosisz do grona fanów wszystkich swoich znajomych, a nie masz za bardzo funduszy na reklamy CPC warto wykorzystać inne niepłatne formy promocji. Jedną z lepszych jest dodanie do ulubionych na swojej Stronie artystów oraz zespołów, z którymi się znasz, lub z którymi współpracujesz i dodanie na ich Tablicy wpisu. Najczęściej mają oni już większą ilość fanów niż my, dzięki czemu, gdy odezwiesz się u nich na Tablicy jako Strona zespołu, niektórzy z nich to zobaczą i polubią również Twoją Stronę.
Możesz także poprosić o to, żeby dany artysta/zespół napisał na swojej Tablicy oficjalnie, że wita Was na Facebooku i zaprasza do fanowania oficjalnej Strony. Oczywiście trzeba odwdzięczyć się mu tym samym i wypromujesz go także na swojej Tablicy.


2. Zaproś fanów za scenę i na backstage
To, co jest na scenie widzimy będąc np. na koncercie. Jako że sam obsługujesz Stronę, masz możliwość pokazania fanom na Facebooku, co się dzieje za sceną, jak wyglądają próby, ale też np. jak wygląda hotelowy pokój. Dodaj zdjęcie telefonem, pokaż im co się dzieje na backstage. Myślisz, że to wymaga dużo „zachodu”? Pamiętaj, że fani zasługują na specjalne traktowanie i oczekują takich „dodatków”. Trochę wysiłku z Twojej strony na pewno nie zaszkodzi, a prędzej czy później fani się nam odwdzięczą.

3. Pisz nie tylko o muzyce
Oglądając wywiady, czytając o Twojej twórczości w serwisach internetowych fani mogą dowiedzieć się podstawowych informacji o zespole i jego członkach. Jednak zawsze miło jest, gdy dowiedzą się czegoś więcej – nie zawsze musi być to związane z muzyką. Napisz o czymś, co się dzieje aktualnie, wyraź swoje zdanie na jakiś interesujący aktualnie temat, pokaż, że nie żyjesz samą muzyką. Pamiętaj też, że fani często patrzą na zespoły jako liderów w odkrywaniu nowych rzeczy, wyznaczaniu trendów. Postaraj się swoim postępowaniem nie zawieść ich nadziei;)


4. Poproś fanów o aktywność na Tablicy
Zachęć fanów do dodania zdjęcia na Tablicy z waszego ostatniego koncertu, spotkania zespołu z fanami w empiku, czy nawet spotkania z Tobą na mieście, czy w sklepie.
Dodawaj także sam zdjęcia np. z koncertów i zachęć internautów do tagowania się na nich. Dzięki temu zdjęcie to będzie pojawiać się na ich tablicy, zobaczą je ich znajomi i przyjdą do ciebie na Stronę. Bardzo aktywny jest Robert M, który dodaje mnóstwo zdjęć osobistych robionych aparatem lub telefonem komórkowym.


5. Do wpisów dodawaj fotki i video.
Wg. badań, oraz z własnego doświadczenia wynika, że wpis, który zawiera sam tekst jest o ok. 30% mniej klikany, niż ten sam wpis, do którego dołączony jest link lub zdjęcie. Wiadomo – wtedy ten wpis zajmuje na naszej Tablicy więcej miejsca, jest bardziej widoczny i zachęca ludzi do większej interakcji. Warto także wykorzystać nowości – zainstalować sobie na telefonie aplikację Instagram czy PicPlz, które umożliwiają dodawanie zdjęć z fajnymi „stylizacjami” i pokazać je fanom.


6. Twórz wydarzenia
Bardzo fajną funkcją, którą umożliwia Facebook jest tworzenie wydarzeń. Nie zapomnij o niej i korzystaj z niej tworząc wydarzenie np. gdy grasz koncert. Zapraszaj na nie swoich znajomych, swoich fanów. Gdy ktoś weźmie udział w wydarzeniu, na jego Tablicy jest o tym informacja, którą widzą jego znajomi, dzięki czemu zwiększy się liczba osób na koncercie, czy fanów na Stronie.
Wydarzenie można zrobić także przy specjalnych okazjach, jak wystąpienie w TV, specjalna audycja w radio czy wypuszczenie nowego albumu.


7. Nie przesadzaj z reklamą
Nikt nie lubi, gdy co 10 minut nakłania się go do zakupu jakiegoś produktu, prawda? Pamiętaj, żeby nie przesadzać z prośbami o to, żeby kupili bilet na koncert, kupili płyty, czy inne Twoje wydawnictwa.
Facebook to bardzo dobre narzędzie do budowania świadomości wokół sprzedaży tych wymienionych wyżej produktów, ale gdy będziemy przypominali o tym w każdym wpisie, może się to fanom znudzić, mogą ukryć Twoją Stronę lub nawet się z niej wypisać, a tego chyba nie chcemy, prawda?

8. Informacja to podstawa
Pamiętaj o dokładnym wypełnieniu sekcji „Informacje”. Dodaj szczegółowy opis zespołu i jego członków, informacje o wydawnictwach, kontakt – strona internetowa, kontakt do managera, kontakt do osoby zajmującej się organizowaniem trasy koncertowej itd. Szczegółowe informacje przydadzą się na pewno dziennikarzom, którzy będą chcieli napisać więcej na Twój temat.


9. Przedstawiaj fanom ekskluzywne oferty
Ludzie na Facebooku (i nie tylko) lubią dostawać coś za darmo. Dobrze jest, gdy dasz im dostęp do czegoś, co nigdzie indziej nie jest dostępne. Wykorzystaj więc funkcię fan gate i zachęć ich do zostania fanem w zamian za jakiś prezent.
My Riot robi właśnie akcję, w której udostępnia swoją nową EP wyłącznie fanom na Facebooku. Co tydzień dostępny jest kolejny utwór. Jedyne, co trzeba zrobić to odpowiedzieć na proste pytanie i już można ściągnąć nową piosenkę Glacy.

10. Sprawdź, jakie narzędzia do prezentacji zespołu na FB są dostępne
Facebook pozwala na instalowanie na Stronie wielu aplikacji. Mając swój zespół bardzo ważne jest dobre wypromowanie swojej twórczości – muzyka, klipy video. Powstało ostatnio wiele darmowych aplikacji, które można wypełnić swoją treścią. Do najpopularniejszych należą:



W aplikacjach można dodać swoje utwory muzyczne, teledyski, eventy, zintegrować ze sklepem, zaprosić do wpisania się na listę mailingową, zostawić miejsce na komentarz, a wszystko obrandować własnymi grafikami. Warto to wykorzystać i pokazać swój potencjał. Niech zainteresowana osoba ma łatwy dostęp do muzyki, którą tworzysz.


Tak jak wspominałem wcześniej, bardzo fajną akcję zrobił zespół My Riot – wydał on swoją EP (My Riot L.A. – 3C.T.) wyłącznie na Facebooku. Co wtorek pojawiają się nowe kawałki, a aby je pobrać, trzeba było zostać fanem i odpowiedzieć prawidłowo na pytanie. Dlaczego do promocji tych utworów wykorzystano Facebook? Co Glaca sądzi o społecznościach? Na te i inne pytania odpowiedział mi w krótkim wywiadzie:

Wywiad z Glacą, liderem zespołu My Riot

Dlaczego do promocji EP wykorzystujecie Facebook? Czy korzystacie z jeszcze innych serwisów social media?
Glaca: Jesteśmy obecni w social media, w Internecie od wielu lat, posiadamy konta na wielu portalach społecznościowych. A wybraliśmy tę drogę, bo umożliwia ona nam bezpośrednie dotarcie do naszych fanów. Jest to sposób, który pozwala uniknąć jakichkolwiek przekłamań, które wkradają się, gdy korzystamy z tzw. „tradycyjnych mediów”, które przy okazji robienia wywiadów mają tendencję do tego , żeby przedstawiać to w świetle, które jest odpowiednie dla ich profili, polityki medialnej.

Tutaj tak naprawdę sami ustalamy reguły, my odpowiadamy za kontent - to co się znajdzie na portalu, zależy wyłącznie od naszej kreatywności, pomysłów, pracowitości.
Uważam, że im ten kontakt bardziej osobisty, tym lepiej, tym jest bardziej wiarygodny. Takie podejście zawsze było obecne w historii moich działań muzycznych ze Sweet Noise. Internet i portale społecznościowe w jakiś sposób umożliwiają mi bliższy kontakt z fanami, na który tak naprawdę nie ma w życiu codziennym czasu.

W tej chwili z MyRiot mamy profile na MySpace, Twitter, YouTube, nk (która wbrew pozorom angażuje dużą liczbę aktywnych fanów) no i oczywiście Facebook.

Dlaczego wykorzystujemy Facebook? Jest to rzecz bardzo żywotna, przejrzysta, bardzo łatwo śledzić na bieżąco poczynania, rozwój świata, który chcemy obserwować – zespół, postać ze sportu, kultury. Pozwala na natychmiastowy kontakt i odzew ludzi a także wyczucie tego czego np. chcieli by się dowiedzieć, co by chcieli, żeby było na Stronie.

Staramy się ciągle robić nasze konto coraz ciekawsze. Ostatnio dodaliśmy chatroom – z którego raz po raz korzystają członkowie zespołu, jest zakładka z Youtube, czy wizytówka zespołu - BandPage.

Zakładka na FB jest w całości robiona przez MyRiot, przez nas wymyślona. Współdziałamy od strony graficznej z jednym człowiekiem, który jest najważniejszą osobą, poza muzykami, gwarantującą wysoki poziom wizualnej identyfikacji zespołu.

Najnowszym naszym pomysłem na Facebooku jest My Riot L.A. 3C.T, to jest EP która jest w całości oddana fanom za darmo. Jedyne, co muszą zrobić, to podłączyć się do naszej Strony, odpowiedzieć na proste pytanie i ściągnąć sobie raz w tygodniu utwór.


Dlaczego dajecie utwory za darmo i jak chcecie na tym zarobić?
Glaca: Akurat na tych działaniach nie chcemy zarobić. Ta EP to są bardzo dobrze brzmiące szkice utworów, które nie weszły na płyt ę i dlatego uważam, że są to rzeczy, które ze względu na swoją surowość, niedopracowanie, mogą trafić do ludzi za darmo.
Mieliśmy łatwy wybór: wiedzieliśmy, że nie chcemy kontynuować tych utworów, więc powstało pytanie czy to ma zalegać nam na dyskach, czy też chcemy umilić ludziom czekanie na „główne danie” i dać im coś interesującego, coś od siebie, coś co pokazuje, jak kształtowała się droga rozwoju tej płyty.

Niedługo w ich ręce trafi pewnie jeszcze jeden utwór za darmo, a następnie wyjdzie płyta, za którą trzeba zapłacić, ze względu, wiadomo, na poniesione przez nas koszta. Każdy chce na swoich działaniach zarobić, żeby móc robić kolejne, inne.

Takie są czasy, czy to się podoba czy nie, że trzeba wymyślać te extra sposoby docierania do fanów, przekonywania ich do siebie, zbudowania z nimi więzi. Prezent jako taki zawsze był w relacjach międzyludzkich, zawsze jest to miłe, kiedy od kogoś coś dostajemy. A ja chciałbym, żeby nasi fani byli zadowoleni.

Docieramy również do ludzi, którzy nie są na FB, na portalach społecznościowych – prasa, rozgłośnie radiowe wywiady, TV, portale internetowe – Onet, Interia, wp, gazeta.pl i inne. Tam wszędzie się pojawiają nasze materiały, tam rozsyłamy kolejne newsy. Uderza to bardzo szeroko.
Aktualnie na portalu Interia.pl przeprowadzamy konkurs na remix. Nagrodą główną to sprzęt apogea one oraz spotkanie z My Riot i stworzenie nowego utworu.

Czy fani są zadowoleni?
Glaca: Wydaje mi się, że jak najbardziej, że wielu z nich jest zadowolonych, podobają się utwory i akcje, że podchodzimy do nich indywidualnie. FB żyje – sami piszemy na nim, to nasza indywidualna forma kontaktu, nie prowadzi tego żadna firma czy manager. Stronę prowadzi zespół, stąd pewnie wynika atrakcyjność, że przybywa nam ciągle ludzi.


Podsumowanie
Spoglądając na top 10 najpopularniejszych stron na Facebooku, 6 z nich to strony muzyków. Użytkownicy najpopularniejszego serwisu społecznościowego widzą, że artyści wykorzystują Facebooka do bliższego kontaktu ze swoimi fanami i to im się podoba. Dzięki temu fani mogą być bliżej swoich idoli, zobaczyć też trochę ich prywatnej strony.
Mając swój zespół ważne jest by być na Facebooku i swoimi działaniami dotrzeć do fanów i ich zaangażować. Dzięki temu popularność zespołu na pewno się zwiększy, ilość sprzedanych płyt i osób na koncercie także.


Aplikację pozwalającą ściągnąć muzykę zrobiła firma fun.pl z którą współpracuje 121pr – firma w której pracuję.


Źródło 1