środa, 9 stycznia 2013

Nowe rodzaje reklam, które Facebook proponował w 2012 roku

Facebook na początku 2012 roku wszedł na giełdę. Wycena była ładna ale to, co później się działo niezbyt zadowoliło inwestorów;) Wymagają oni oczywiście, by Facebook przynosił więcej zysków i aby cena akcji najlepiej wynosiła więcej niż 40$. Co takiego ma Facebook czego nie mają inne serwisy społecznościowe? Oczywiście wielką ilość użytkowników i ich dane.


Dlatego też aby zarobić więcej pieniędzy Facebook w 2012 roku wprowadził wiele opcji reklamowych, które umożliwiały bardzo dokładne targetowanie użytkowników zarówno osoby używające serwisu mobilnie jak i na tradycyjnym komputerze.

Sponsored Stories pokazują się w Newsfeedzie - zarówno w komputerze jak i na mobile. Codziennie Facebook zarabia na tych reklamach ok 4 mln$ z czego 3 mln z samego mobile.


Facebook Exchange
Opcja bardzo interesująca dla osób prowadzących np sklep internetowy - jeżeli klient jest w twoim sklepie i miał zamiar coś kupić, był w części z zamówieniami ale jednak z jakiegoś powodu zrezygnował i wyszedł to na Facebooku może mu się pokazać reklama zachęcająca go do powrotu do zamówienia. Ta reklama serwowana jest tylko przez wybranych partnerów facebookowych.

Custom Audiences
Ta opcja reklamowa pozwala reklamodawcom skorzystać ze swojej bazy CRM. Dzięki niej można dodać do Power Editora listę mailową, listę telefonów lub ID użytkowników i tylko do nich targetować reklamę. W tej opcji reklamowej mogą być wykorzystywane też inne opcje targetowania jak dane demograficzne czy zainteresowania.

Promoted Posts
Administratorzy Stron jeżeli chcą, żeby post pojawił się na Tablicach większej ilości osób, dotarł do większej grupy osób, mogą wykupić tę opcję reklamy i promować ten wybrany post. Po kilku tygodniach opcja promowania wybranego postu pojawiła się także dla użytkowników indywidualnych. Promoted Posts zastąpiła Reach Generator. Reklamę Promoted Post można ustawić też z poziomu telefonu komórkowego - jest to pierwsza opcja reklamowa, która to umożliwia.



Oferty
Na początku Oferty były dostępne tylko dla firm, które zapłaciły odpowiednią cenę facebookowi. W zamian za opłatę Facebook prowadził akcję reklamową dla tej konkretnej Oferty tak, żeby jak najwięcej osób ją zobaczyło i pobrało. Następnie Oferty zostały wprowadzone dla wszystkich Stron, które mają ponad 400 fanów. Do tego pierwsza Oferta jest za darmo a następne trzeba promować przynajmniej kwotą 5$.
Na początku po wprowadzeniu Ofert na Facebooku było ich mnóstwo, teraz jakoś mniej. Z tego co było widać, najlepiej sprawdzały się Oferty na buty;)

Open Graph Sponsored Stories
Dzięki wykorzystaniu możliwości, jakie daje Open Graph firmy mogą np promować używanie ich aplikacji w specyficzny sposób. Na naszej Tablicy nie pokazują się informacje, że znajomy użył aplikacji tylko "odpakował prezent", "stworzył smak", "zagłosował w ankiecie" itp.

Mobile App Install Ads
Stosunkowo nowa opcja reklamowa, która zachęca użytkowników smartfonów do zainstalowania aplikacji. Osobiście widziałem kilka razy reklamę, która pozwalała na inwestowanie pieniędzy na forex.
Nie wiem ile trzeba zapłacić za instalację, ale po rozmowie z kilkoma znajomymi ustaliłem cenę na ok 2-4$.

Sponsored Results
Jedyna, jak na razie, opcja reklamy, która pozwala na targetowanie reklamy na konkurencję. Przykładowo prowadzimy Stronę Play ale pokazujemy się też osobom, które w wyszukiwarkę facebookową wpisują Plus, Orange, T-mobile.

Manager reklam - update
W sierpniu Facebook wprowadził wizualne zmiany, uproszczenia w swoim managerze do serwowania reklam na Facebooku. Manager jest dostępny dla wszystkich, więc musi on być na tyle prosty, żeby każdy, kto chce puścić reklamę, potrafił go obsłużyć.
Osoba, która chce promować swoją Stronę najpierw wybiera ją z listy Stron, których jesteśmy administratorem, następnie ustala co chce osiągnąć dzięki reklamom (zwiększ ilość lajków, promuj wybrany post), wybiera grupę celową i opcje płatności a następnie puszcza reklamę.

LOX
Logout Experience to największa opcja reklamowa, która jest dostępna na Facebooku. Pokazuje się każdej osobie, która wylogowuje się z Facebooka. W Polsce to ok 4-5 mln gwarantowanych wyświetleń + 1-3 mln niegwarantowanych. W Polsce już kilka firm zdecydowało się na taką reklamę - złote wyprzedaże, open finance, play, windows, virgin mobile. Zapraszam do mojego artykułu, w którym przybliżam trochę LOX

Action-Optimized Ads
Opcja ta pozwala na lepsze przyjrzenie się działaniom, jakie podczas kampanii reklamowej podejmuje osoba, która kliknęła w reklamę. Widzimy dokładnie, czy ktoś kliknął "Lubię to", skomentował, udostępnił post, uruchomił aplikację czy zakupił coś kredytami.

Reklamy video w Newsfeedzie
Pod koniec roku 2012 pojawiła się informacja, że Facebook testuje nową opcję reklam - reklamy video pokazujące się na naszej Tablicy zarówno w wersji desktop jak i mobile. Reklama będzie uruchamiana automatycznie, nie wiadomo czy także dźwięk będzie puszczany automatycznie (oby nie)


Podsumowanie
Jak widać, rok 2012 to bardzo duży rozwój opcji reklamowych. Mają oczywiście one pozwolić zarobić Facebookowi więcej ale także administratorom Stron dotrzeć do dokładnej grupy celowej, zachęcić do polubienia, wykonania jakiejś żądanej czynności.
Ciekawe co nowego przyniesie nam 2013 rok;)


Źródło 1 i Źródło 2