poniedziałek, 7 stycznia 2013

Test Sotrender - narzędzia do monitoringu działań na Facebooku

W marcu 2011 roku przeprowadziłem test Fanpage Trendera, narzędzia, które wtedy od 3-4 miesięcy było na rynku i pomagało prowadzić działania marketingowe na Facebooku.


Od kilku miesięcy Fanpage Trender występuje już pod nazwą Sotrender i umożliwia jeszcze lepsze analizowanie działań, jakie podejmujemy na Facebooku. Zobaczmy co się zmieniło, jakie funkcje zostały dodane i dlaczego Sotrender jest najlepszym narzędziem do analityki fejsa?:)

Po zalogowaniu sie trafiamy na Dashboard. Widoczne sa jeszcze zakładki Twoje fanpage, Grupy, Branże i Kampanie.

Dashboard
W Dashboard widoczne sa podsumowania fanpage które monitorujemy (musimy dodać interesujące nas fanpage oraz ewentualna ich konkurencję). Widzimy liczbę fanów, zaangażowanych, % aktywności prowadzącego oraz najpopularniejsze posty (pod względem komentarzy i lajków)


Twoje fanpage
W tej zakładce mamy wylistowane nasze fanpage w kolejności alfabetycznej wraz z najważniejszymi wskaźnikami (fani, nowi fani, zaangażowani fani, Interactivity, Relative interactivity, Zaangażowanie fani%).

Po kliknięciu w wybraną Stronę pokazują się nam najważniejsze dla prowadzącego informacje.

Podsumowanie
Widzimy tu podsumowanie danej Strony, najważniejsze statystyki w wybranym przedziale czasowym, przyrosty lub spadki oraz niżej, pod każdym wskaźnikiem, przyrost/spadem względem analogicznego okresu poprzedniego (np miesiąc, dwa, pół roku).


Widoczne statystyki to: Zasięg (aktualna liczba fanów), Zaangażowanie (Zaangażowani, PTA, Interactivity Index), Prowadzący (jakie aktywności podejmował na Stronie administrator), Najlepsze treści, Wskazówki (podpowiedzi dotyczące lepszego zarządzania Stroną), Odbiorcy (Segmenty zaangażowanych), Branże (pozyska fanpage na tle branży).

Wskazówki
Wskazówki pomagają optymalizować działania na Facebooku. Każda z nich jest indywidualnie obliczana z historycznych danych wybranej Strony. Dzielą się one na grupy tematyczne: Profil, Publikowanie, Interakcje oraz Treści. Domyślnie prezentują się jedynie najważniejsze a ich kolor sugeruje to czy jest ona pozytywna, neutralna czy negatywna. Po prawej stronie znajdują się zegary podsumowujące ogólny wynik optymalizacyjny.


Zasięg
Liczba fanów
Pokazany jest wykres zmiany liczby fanów. Można wybrać okres na podstawie której widzimy statystyki.


Przyrost
Wykres pokazuje zmianę liczby fanów w czasie w postaci przyrostu względnego dla danego okresu czasu. Widzimy dokładnie ile osób każdego dnia przyszło/odeszło.

Zaangażowanie
Zaangażowani

Wykres pokazuje jak zmienia się liczba zaangażowanych fanów w czasie. Dokładnie to liczba osób, która w danym okresie wykonała jedną z czynności (kliknęła lajka, skomentowała, dodała treść na Tablicę). Dalej obliczony jest % zaangażowanych oraz liczba nowo zaangażowanych w danym okresie.
W zakładce "rodzaje aktywności" mamy szczegółowy podział aktywności fanów a w zakładce "procent zaangażowanych" widzimy jak zmienia się procent zaangażowanych fanów w czasie.

Klikając na dowolny punkt tego wykresu można przejść do ekranu umożliwiającego dodawanie komentarzy (zapisujemy, że np tu organizowaliśmy konkurs a tam kampanię reklamową) oraz pokazującego wszystkie posty danego dnia.


Ludzie, którzy o tym mówią
Wykres pokazuje zmianę wskaźnika "People talking about this" w danym okresie. Możemy zobaczyć jaki jest średni PTA, najwyższy PTA w danym okresie i minimalny PTA.
Klikając na dowolny punkt tego wykresu można przejść do ekranu umożliwiającego dodawanie komentarzy oraz pokazującego wszystkie posty danego dnia.


Rodzaje aktywności
Wykres pokazuje rozkład aktywności w czasie. Jako aktywności rozumie się kliknięcie ‘lubię to’, dodanie komentarza i dodanie wpisu na tablicy. Możemy zobaczyć jakie aktywności podejmował prowadzący a jakie fani.
Klikając na dowolny punkt tego wykresu można przejść do ekranu umożliwiającego dodawanie komentarzy oraz pokazującego wszystkie posty danego dnia.


Interactivity Index
Wykres pokazuje jak zmienia się Interactivity Index, zbiorczy wskaźnik całej aktywność na fanpage’u. Każdy z typów aktywności ("like", komentarz, wpis, dodanie multimediów) zwiększa Interactivity Index danego fanpage’a. Na wykresie prezentowane jest także w rozbiciu na aktywności fanów i prowadzącego.
Klikając na dowolny punkt tego wykresu można przejść do ekranu umożliwiającego dodawanie komentarzy oraz pokazującego wszystkie posty danego dnia.

Wartości, jakie są nadawane działaniom:

- Like = 1
- Głos w ankiecie = 1
- Komentarz = 4
- Status tekstowy = 8
- Status multimedialny (zdjęcie, link do YouTube itp.) = 12
- Udostępnienie = 16



Mamy też zakładkę relative interactivity - wykres pokazuje jak zmienia się Relative Interactivity, zbiorczy wskaźnik wszystkich aktywności w obrębie fanpage’a biorący pod uwagę także liczbę fanów danego fanpage’a. Wskaźnik ten umożliwia porównywanie fanpage’ów i zróżnicowanej liczbie fanów.

Odbiorcy
Ranking
Ranking fanów pokazuje wszystkich zaangażowanych w danym czasie fanów. Mamy 5 rodzajów fanów:
- occasional: Fani w tym segmencie kliknęli tylko raz ‘lubie to’ w danym okresie i słabo angażowali się na fanpage'u.
- likers: Fani w tym segmencie głównie klikali ‘lubie to’ w danym okresie.
- debaters: Fani w tym segmencie jedynie komentowali bądź publikowali posty w danym okresie. Wśród nich mogą znajdować się tzw. trolle.
- writers: Fani w tym segmencie głównie komentowali bądź publikowali wpisy w danym okresie.
- activists: Fani w tym segmencie byli najbardziej zaangażowani w danym okresie. To oni są potencjalnymi ambasadorami marki.


Treści
Najlepsze treści
Na tej stronie możesz przeglądać wszystkie wpisy na tablicy fanpage’a jakie ukazały się w danym przedziale czasowym. Możemy filtrować wg autorów (posty fanów, posty prowadzącego) lub według typów (tekst, linki, zdjęcia, pytania, wideo)


Raporty
Ta funkcjonalność pozwala na automatyczne generowanie raportów podsumowujących dany fanpage w wybranym przedziale czasowym. Podczas tworzenia raportu istnieje możliwość wybrania poszczególnych elementów jakie mają się w nim znajdować.


Grupy
W tej zakładce widoczne są wszystkie fanpage w podziale na grupy. Obok nazw fanpage i grup znajdują się wartości najważniejszych wskaźników.
Klikając na nazwę danego wskaźnika można sortować tablę względem danego wskaźnika.

Branże
W tej zakładce widoczne są wszystkie branże, do których należą nasze fanpage. Obok ich nazw znajdują się wartości najważniejszych wskaźników, które wyliczane są ze średnich wartości wszystkich fanpage’y w danej branży.


Po kliknięciu na branżę widzimy wszystkie Strony z danej kategorii uszeregowane od największej do najmniejszej pod względem 5 kategorii: liczby fanów, wskaźnika PTA, Zaangażowani, Relative Interactivity, Reakcje fanów.

Kampanie
W tej zakładce możemy zaznaczyć okres w jakim tworzymy np kampanię reklamową i zobaczyć jak zmieniały się statystyki

Nowa opcja - Memetrender
Memetrender to narzędzie, które sprawdza najpopularniejsze posty na Facebooku i poluje na najnowsze memy. Memetrender pozwala sprawdzić najpopularniejsze treści na polskim Facebooku danego dnia. Dzięki temu możemy:
- zorientować się, co jest aktualnie na topie
- podejrzeć konkurentów i znaleźć inspirację do własnej komunikacji
- złapać najnowsze memy i wykorzystać je przed innymi


Jak na razie mamy możliwość sprawdzać treści z poniższych kategorii, Kolejne są w przygotowaniu:

Możemy sprawdzić jakie są najpopularniejsze posty w jednej z następujących kategorii:
- Facebook – Polska
- Sport – Polska
- Blog – Polska
- Polityka – Polska
- Celebryci – Polska

Sotrender Lite
Od kilku dni dostępna jest wersja Lite Sotrendera. Odpowiada na potrzeby mniejszych  przedsiębiorstw, biznesów lokalnych i osób prywatnych, które chciałyby pełniej wykorzystać możliwości swoich stron na Facebooku. Co oferuje wersja Lite? Zobaczcie poniżej:


Cennik
Ile kosztuje Sotrender? Podstawowa opcja, przy dodaniu 1 Strony to koszt 200 zł. 5 Stron to 700 zł, 15 Stron to 1200 zł. Oczywiście, jeżeli Agencja obsługuje większą ilość Klientów i chciałaby też używać Sotrendera do analizowania konkurencji przy tworzeniu ofert do przetargów, Sotrender może także stworzyć indywidualną ofertę aby móc dodać nawet kilkadziesiąt facebookowych Stron.


Fanpage Trends
Co miesiąc Sotrender wydaje prawie 200 stronicowy raport, w którym pokazuje jak zachowywały się wybrane, największe, najbardziej aktywne marki z wielu dostępnych branż na Facebooku. Wiele z kategorii ma indywidualny komentarz eksperta z jednej z firm, które zajmują się social media.
Oczywiście ja tam się nieraz pojawiam;)


Podsumowanie
Moim zdaniem Sotrender to najlepsze (jedyne?) obecnie narzędzie do jeszcze lepszego zarządzania działaniami podejmowanymi na Facebooku. Sotrender w bardzo łatwy sposób daje nam dostęp do podstawowych jak i bardziej zaawansowanych opcji analitycznych. Dodatkowo pomaga uzupełnić Stronę na Facebooku, pokazuje, gdzie powinniśmy się "podciągnąć" i jak to zrobić. Warto wydać kilkaset złotych na to, żeby mieć dostęp do Sotrender!