wtorek, 8 stycznia 2013

Rewolucja mobilna trwa na dobre

Najważniejsze trendy zeszłego roku to upowszechnianie się standardów płatności mobilnych i zmiany na rynku wydawniczym. Ale to nie wszystko.


W minionym roku miały także miejsce ważne premiery mobilnych urządzeń. Urządzenia mobilne są punktem wyjścia globalnej rewolucji w konsumpcji mediów i w stylu życia. Od nich zaczyna się cały ruch zwany mobilnością. W 2012 roku mieliśmy premierę Windows 8 posiadającego ten sam interfejs na smartfonie, tablecie i desktopie. Microsoft zaprezentował również najnowszą wersję mobilnego systemu operacyjnego Windows Phone 8, a także swój pierwszy tablet o nazwie Surface. To on ma rzucić wyzwanie iPadom, tabletom z Androidem oraz zdobywającemu coraz większą popularność Kindle Fire od Amazon.

W 2012 roku w naszym kraju, w następstwie globalnych trendów, wykształcił się model realizowania płatności mobilnych. Niemal w tym samym czasie płatność z wykorzystaniem NFC wprowadził T-Mobile i Orange. W ślad za nimi idą kolejne komercyjne podmioty jak SkyCash, realizujący możliwość zakupu biletu kolejowego. Firma badawcza ABI Research przewiduje, że tylko w 2013 roku na świecie sprzeda się niemal 300 milionów urządzeń wyposażonych w NFC, głównie smartfonów, ale także tabletów i konsol do gier. Cztery lata później ich sprzedaż ma sięgnąć niemal dwóch miliardów sztuk.

Miniony rok okazał się kolejnym przełomem na rynku wydawniczym. Newsweek, po niemal 80 latach zaprzestała publikowania wersji drukowanej skupiając się wyłącznie na wydaniach cyfrowych, w tym rozwijaniu aplikacji na tablet. Jednocześnie zapowiedziano zamknięcie The Daily - dziennika dostępnego początkowo tylko na iPadzie, a później na iPhonie i na tabletach z Androidem. Około 100 tys. użytkowników okazało się zbyt małą grupą, aby wydawca News Corp. chciał dalej w niego inwestować. Upadek The Daily nie zniechęca jednak kolejnych wydawców do wydań iPadowych i tabletowych, a na świecie, w tym w Polsce, pojawiają się kolejne pisma publikowane wyłącznie na tablet.

Ważnym czynnikiem rozwojowym ruchu mobilnego jest reklama. W minionym roku obserwowaliśmy upowszechnianie się nowych formatów emitowanych poprzez aplikacje czy przez strony mobilne. Firmy coraz chętniej włączały mobile do swoich budżetów reklamowych, co miało przełożenie na pojawienie się kategorii mobile na najważniejszych konkursach reklamowych zarówno na świecie (Cannes Lions), jak i w Polsce (Mixx Awards).



Źródło