poniedziałek, 2 kwietnia 2012

The Smashing Book #2. Edycja polska.

The Smashing Book #2 to kolejna książka, którą otrzymałem od Helion i recenzuję na blogu. Książka może nie jest stricte związana z social media ale traktuje o technologiach, prawidłowym projektowaniu stron www i serwisów.

W książce mamy przedstawione zasady jakimi powinni kieorwać się graficy aby stworzone przez nich projekty stron były użyteczne, przejrzyste. Jak ma wygladać dobry sklep internetowey, jak zachecić ludzi do klikania we właściwych dla nas miejscach. Poznajemy wygodne rozwiązania aby użytkownicy dobrze czuli się na twoich serwisach.

Książka jest bardzo ładnie wydana, ma bardzo ładne ilustracje, które zapraszają czytelnika do kolejnych rozdziałów książki. Są one tworem Yiying Lu, kreatywnej ilustratorki z Australii, która zasłynęła projektem Fail Whale, wykonanym dla serwisu Twitter.


Image and video hosting by TinyPic



Rozdział 1
Zasady projektowania grafiki doskonałej
W tym rozdziale podejmowane są kwestie tego, jakie zasady powinni przedstrzegać graficy podczas projektowania strony internetowej.
Projekt powinien być ponadczasowy (treść ma być rozwiązaniem, ma być prosty, unikać ozdobników, zaskakiwać), cechować się minimalizmem (kontrast, wykorzystywać przestrzeń, budować napięcie, przekazywać reści obrazem), obraz może być krzykliwy, delikatny albo twórczy.

Rozdział 2
Widoczne kontra niewidoczne
Jak prosto i czytelnie zaprojektować stronę internetową, by jej użytkownik skupił się na treści a nie na tym jak ona wygląda? Jak projektować zgodnie z przebiegiem myśli użytkownika (tłoczno czy przejrzyście, oczyszczanie interfejsu – przejrzysta nawigacja, nie pozwól ludziom błądzić, uprość strukturę, pod ręką). Wzory projektu (kreacja, przetwarzanie, informowanie, ) i wskazówki dotyczące interfejsu (zrównoważenie stylu i funkcjonalności, grupuj elementy w widoczną hierarchię, zachowaj spójność, nie ozdabiaj itp.).

Rozdział 3
Projektowanie z myślą o urządzeniach przenośnych
Ten rozdział powini przeczytać autorzy aplikacji mobilnych. Dowiadujemy się w nim jakie są różnice w tworzeniu i dystrybucji aplikacji internetowych przeznaczonych na komputery a tymi projektowanymi na urządzenia mobilne. Jak zaprojektować aplikacje działające na urządzeniach przenośnych (kontrast, powtarzalność, wyrównanie, bliskość i grupowanie, tekstura, oświetlenie).

Rozdział 4
Szkice, szablony i prototypy
Tworzenie dobrego serwisu powinno zacząć się od szkicu. Co powinno się w nim znaleźć?
Zarys pomysłu (burza mózgów, zapisywanie pomysłów, przeglądanie słownika wyrazów bliskoznacznych, mapowanie myśli, uzupełnianie luk, technika rękawic bokserskich, tablica, zapis stosowany na szkicach rozrysowanie kadrów);
Szablony (mało szczegółowe, wysoko szczegółowe, hybrydowe, szkicowane);
Tworzenie prototypów, testowanie, właściwe przygotowanie szablonu.



Rozdział 5
Znaki ostrzegawcze w projektowaniu aplikacji internetowych
Jak w łatwy sposób popsuć wygląd i działanie serwisu internetowego (z wykorzystaniem HTML, CSS, JavaScript)?
Nieporadne używanie kodu, brak kontroli nad formatem wprowadzanych danych, stosowanie niesprawdzonego kodu, brak testów i weryfikacji poprawności.

Rozdział 6
Przyszłość typografii w sieci
W rozdziale pokazane jest jak rozwija się typografia w sieci i jak korzystać z obecnych standardów typograficznych.

Rozdział 7
Reguły projektowania gier w planowaniu interakcji i użyteczności aplikacji
Z tego rozdziału dowiemy się, jak zaprojektować serwisy internetowe korzystając z interfejsów gier komputerowych, które odniosły sukces.
Zrozumienie celów użytkownika i poznanie jego potrzeb, podtrzymywanie rozpędu, mechanika gry i zasady projektowania rozgrywki, rozbuduj grę i dodaj nowe możliwości.

Rozdział 8
Co sprawia, że klikają? Psychologia zachowań użytkowników i projektowania aplikacji internetowych
Rozdział poświęcony psychologii użytkowników sieci. Jak zaprojektować serwis, by ludzie kilkali w te miejsca na ktorych nam najbardziej zależy. Użytkownicy w sieci:
Większość decyzji podejmujemy nieświadomie
Ludzie szukają wsparcia u innych, gdy nie wiedzą, co robić
Zaufanie ludzi zdobywa się lub traci w ułamku sekundy
Ludzi motywuje pierwszeństwo
Uwaga ludzi łatwo się rozprasza
Ludzie są leniwi z natury
Ludzie posługująsię wzorcami myślowymi
Ludzie popełniają błędy


Rozdział 9
Wzorce projektowe wykorzystywane na stronach e-commerce (studia przypadków)
W tym rozdziale dowiadujemy się jak zaprojektować sklep internetowy, aby użytkownicy zostali w nim jak najdłużej (architektura informacji, nawigacja, kolorystyka, finalizowanie transakcji, kontakt i pomoc).

Rozdział 10
Jak wydać książkę (taką jaka ta)?
Jeżeli chcemy wydać książkę to jak to zrobić? Wydać na własną rękę czy szukać wydawnictwa; pisanie, redagowanie i przygotowywanie do druku; ceny, działania markeringowe i kolportaż; książki w wersji elektronicznej: PDF, EPUB, mobipocket.


Podsumowanie
Dla programistów, grafików czy twórców aplikacji mobilnych ta książką jest bardzo interesującą lekturą. Wszystkie rozdziały w bardzo rzeczowy sposób przedstawiają ważne fakty i porady umożliwiające tworzenie angażujących projektów, .
Wiele dodatkowych treści publikowanych jest też na serwisie http://www.smashingmagazine.com/
Do którego odsyłam.