wtorek, 3 kwietnia 2012

CeWEBryci – sława w sieci. Michał Janczewski.

Dzisiaj publikuję recenzję książki „Cewebryci”. Książkę dostałem od recenzji od Wydawnictwa Impuls z Krakowa

"Cewebryci" to książka opisująca relację między internetem a sławą. Wychodząc z założenia, że tak jak kino i teatr stworzyły gwiazdę, radio i telewizja - celebrytę, a prasa tabloidowa - celetoida, można powiedzieć, że i sieć powołuje do życia własny rodzaj bytu: cewebrytę.



W części pierwszej tekst nakreśla historię sławy, prezentuje koncepcje na temat tego, skąd bierze się jej żądza oraz zainteresowanie osobami nią obdarzonymi, i zastanawia się, jaką rolę sława odgrywa we współczesnym społeczeństwie.



Historia sławy
Od Aleksandra Wielkiego, starożytny Rzym, Henryka VIII, Renesans i popularny w tym okresie teatr, następnie telegraf, maszyna rotacyjna, fotografia, agencje prasowe doprowadziły dorpowadziły do tego, że ograniczenia w dystrybuowaniu informacji przestały stanowić przeszkodę.

Sława bez historii
Następnie spopularzowało się kino, pokazali się pierwsi aktorzy, w latach 40. i 50. XX w. rozpowszechniła się TV.

Fame junkies
Jake Halpern, autor książki „Fame junkies” twierdzi, że pragnienie sledzenia ulubionych gwiazd w telewizji albo czytania o nich artykułów i oglądania zdjęć w prasie czy Internecie może być bardzi silnie zakorzenione w naszych biologicznych instynktach.

Pokolenie Ja
Współcześnie żyjący młodzi ludzie, urodzeni w latach 70., 80., 90. Mają poczucie własnej wartości. Pokolenie to dotknięte jest epidemią narcyzmu, twierdzą, że są ważną osobą, myślą, że będą dużo zarabiały, pragną być sławni.

Sławoterapia
Celebryta ma być kuracją na wszelkie bolączki, umożliwić ma stanie się „lepszym, żywszym, bardziej spełnioną” osobom.
Obietnicą sławy kuszą też programy typu reality show, choć tak naprawdę oferują inne rzeczy, nieraz przez swoje selektywne pokazywanie rzeczywistości, coś innego niż sławę.

Druga część to barwna galeria cewebrytów. Bezdomny kierowca tira, eks-śpiewaczka operowa i była narkomanka, turecki casanowa, duet trubadurów oraz biuściasta nauczycielka angielskiego z Rosji - każda z tych postaci ma własną, często zaskakującą, a czasem wzruszającą historię.  Tutaj publikuję wizerunek niektórych z nich:

Tron Guy


Mahir Cagri


Marina Orlova


Matt Harding
(2:00 - Warszawa, Polska)

Część trzecia skupia się na zdefiniowaniu oraz teoretycznym ujęciu cewebryty i skonfrontowaniu go z celebrytą. Patrzy na tego pierwszego zarówno od strony całego systemu funkcjonowania sławy, jak i samej jednostki. Stara się też zaproponować rozwiązanie jednego z największych problemów cewebryty, a także próbuje dociec, jaka przyszłość może czekać jego, a jaka celebrytę.

Podawana jest taksonomia Celebryty Alice Marwick:
Promotorzy kariery – sława w sieci jest rozszerzeniem ich pozainternetowej kariery.
Krewatywni promotorzy – ci, którzy coś po prostu tworzą.
Autopromotorzy – promują siebie jako produkt
Mimowolni celebryci – nikt z nich swojej sieciowej sławy nie zaplanował.

Podsumowanie
Dzisiaj, dzięki internetowi, każdy potencjalnie może stać się sławny, trzeba tylko nauczyć się umiejętnie z niego korzystać. Polecam przeczyta ć książkę, która może być poradnikiem, informatorem dla osób, które chetnie korzystająz internetu, różnego rodzaju portali społecznościowych. Szkoda, że nie ma polskich przykładów cewebryty, np. G. Roztockiego czy K. Kononowicza, ale to może doczekamy się w reedycji książki;)