piątek, 6 kwietnia 2012

The Like Economy. How businesses make money with Facebook. Brian Carter.

Brian Carter to consultant w dziedzinie social media i marketing internetowego. Zajmuje się optymalizowaniem kampanii internetowych oraz obsługą kanałów social media w szczególności Facebooka.
Książka „The Like Economy” składa się z 15 rozdziałów w których autor pokazuje nam jak wykorzystać praktycznie Facebooka do zwiększenia przychodów. O czym pisze on dokładnie? Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z rozdziałów:


Rozdział 1
The Like Effect: The power of positive marketing.
W pierwszym rozdziale autor wykazuje, że Facebook to narzędzie w rękach marketerów jak żadne inne wcześniej dostępne. Facebook z założenia jest nastawiony na pozytywność (nie ma przykładowo przycisku „Nie lubię”) dlatego umożliwia:



- zmniejszyć koszty działań marketingowych,
- zwiększyć sprzedaż,
- dać nam kontrolę nad rozmowami klientów,
- udowadniać , że klienci i to co móią, jest dla nas ważne,
- zwiększać lojalnośc klientów,
- przyczyniać siędo tworzenia osób, które promują markę i bronią przed krytykami.

Rozdział 2
You can’t tell a Facebook by its cover: the case for Facebook marketing
W tym rozdziale autor opisuje najpopularniejsze mity związane z Facebookiem i dyskutuje z nimi, przykładowo:
- Social media nie sprzedają,
- Twitter to jedyny serwis social media wart używania,
- Facebook jest tylko dla studentów,
- Ludzie nie klikają na reklamy (nawet te w Google).
Następnie wymienia niektóre z mocnych punktów serwisu:
- Największy serwis społecznościowy pod względem ilości użytkowników i czasu na nim spędzanego,
- Reklamy są bardzo dobrze targetowane,
- Fani są tańsi niż opzyskani za pomocą e-mail marketingu,
- Zachęca do rozmów z fanami i tworzenia lojalności.

Rozdział 3
FaceFirst: how Facebook fits into yours business and other marketing effords
Autor pokazuje na jakich płaszczyznach social media zmieniają biznes:
- Rozmowy – dialog, budowanie relacji
- Przejrzystość działań – bycie szczerym, nie da się niczego ukryć, mniej formalne, bardziej ludzkie
- Dostępność dla klientów – dostępne wszędzie, klienci są łatwiejsi do osiągniecia
- Działania marketingowe – konsumenci spędzają dużo czasu w social media

Następnie opisuje jak można wykorzystać  Facebooka do innych, podejmowanych przez nas działań marketingowych (PR, e-mail marketing, Google, TV, radio) i żeby jeszcze lepiej pokazać to, w czym nasza firma jest dobra.

Rozdział 4
FaceBucks: five ways businesses achieve profits with Facebook
W rozdziale mamy podanych 5 sposobów jak dzięki Facebookowi wygenerować zysk. Każdy z modeli to sekwencja. Każda z nich korzysta z reklam na Facebooku.
1) reklama na Facebooku > strona z ofertą, obniżką > zakup (jeżeli mamy stronę zakupową, e-commerce)
2) Wykorzystanie e-mail marketingu
3) reklama na Facebooku > fan na Stronie > widzi posta > klika na link prowadzący do strony > kupuje
4) reklama na Facebooku > fan na Stronie > widzi posta > klika na link prowadzący do strony > klika w reklamy (metoda dobra dla bloggerów)
5) reklama na Facebooku > fan na Stronie > widzi posta > klika na link prowadzący do strony > klika w linka z programu afiliacyjnego

Rozdział 5
How not to fall on your face: six mistakes that block profitability
Niektóre firmy szybko osiągają zysk dzięki działaniom na Facebooku a niektóre go nie osiągają. Dlaczego? Ważne, żeby mieć realistyczne oczekiwania co do działań na serwisie i patrzeć na marketing na Facebooku jako proces krok po kroku – w zalezności od strategii jaką podejmiemy możemy otrzymać określony rezultat.

Wymienione w tytule rozdziału pomyłki to:
1) Facebook przynosi szybkie profity
2) Działamy bez analityki/analiz
3) Facebook to ciężki kanał do rozmów z Klientami
4) Dlaczego powinno mi zależeć? Klient bez motywacji
5) Nieadekwatna baza fanów
6) Bez rozgrzewki, testowania

Rozdział 6
Facing the facts: how to continuously get better results with the five steps of optimization
W tym rozdziale opisana jest optymalizacja działań na Facebooku w 5 krokach.
1) Określ jaki jest cel,
2) Określ jak będzie on mierzony,
3) Zobacz gdzie zacząłeś,
4) Wybierz taktykę do testowania,
5) Optymalizuj na podstawie rezultatów.

Rozdział 7
Selling the dream: going beyond benefits to arouse your fans’ desire for what you offer.
W tym rozdziale autor pokazuje jak zmienić potencjalnych klientów (lubiących naszą Stronę na Facebooku) w kupujących.
Jak to Amerykanin, pisze pięknie, że trzeba odkryć ich „marzenie”, jak chcieliby, żeby ich życie, praca wygladały i pokazać im nasz produkt, nasze działania przez pryzmat tego właśnie snu. Im lepiej zrozumiemy wizję Klienta, tym lepiej ją przedstawimy. Musimy połączyć markę, ofertę z tym snem.

Rozdział 8
Putting your best face forward: setting up your Facebook page to get mode fans and sales
W rozdziale autor pokazuje wszystkie ważniejsze funkcje Facebooka, możliwości Stron, czym różnią się grupy od Stron, jakiś błędów uniknąć przy tworzenu Strony, jak zdobyć vanity url, jak ustawić welcome tab (wcześniejszy układ Stron)

Wpis autora na allfacebook na temat

Rozdział 9
The Face of advertising: how to capitalize on the most powerful marketing tool
W tym rozdziale autor informuje jak w najlepszy sposób samodzielnie stworzyć kampanię reklamową na Facebooku i dlaczego ten rodzaj reklamy jest lepszy od tej, serwowanej na Google.

Rozdział 10
FaceHook: capturing qualified prospects as fans and group members
W tym rozdziale pokazywanych jest kilka sztuczek, jakie wykorzystuje autor, a które się sprawdzają, jak wpłynąć na zwiększenie ilości fanów
Wspomniane są media paid, owned i earned i to, że earned, wypracowane dzięki współpracy np z blogerami, są najbardziej wartościowe. Możemy je także zogranizować dzięki działalności na Facebooku.
Dzieląc sięswoim doświadczeniem pisze na temat najlepszych ustawień reklam na Facebooku aby pozyskiwać fanów; działanie obrazem, tytułem reklamy, prostota, jakie grafiki najlepiej wybrać, pozyskiwanie najważniejszych/dokładnie tych co chcemy fanów

Co zrobić by nasze reklamy na Facebooku były bardziej klikalne?

Rozdział 11
Talking till you’re blue in the face: how to get more likes and comments
Chyba najważniejszy rozdział w książce. Duża część z niego opublikowana została w allfacebook.
Mowa jest tu o Edge Ranku, Engagement Ranku, o tym, że często nasze posty nie są widoczne i o metodach, dokładnych formułach postów, dzięki którym można zmienić wpisy tak, żeby więcej osób klikało lajki i komentowało.

Rozdział 12
FaceMessage: achieving other corporate goals on Facebook
Jakie dodatkowe cele można jeszcze osiągnać aktywnie działając na Facebooku: branding i pozycjonowanie, obsługa klienta, PR,

Rozdział 13
Face-analytics: analyzing your Facebook results
Autor zachęca do analizowania naszych działań na Facebooku (Insights) oraz stron www na które kierujemy ruch z Facebooka. Dzieki temu dowiemy się
- Jak często powinniśmy postować na Stronie,
- Jaka jest demografia najbardziej zaangażowanych fanów,
- Jakie typy postów i treści sprawdzają się najlepiej,
- Kiedy najlepiej dodawać post.

Rozdział 14
FaceFluence: Turning FaceBrowsers into FaceBuyers – 13 sales and influence tactics for increased Facebook profits
Jakie działania podejmować, żeby jeszcze bardziej podnieść zyski z działań na Facebooku? Stwórz whitepaper, video z tutorialem, dodaj interesujące posty na blogu, wypuść aplikację w trialu, rozdaj darmowe próbki, stwórz grupę piszącą na bliski Ci temat.

Rozdział 15
FaceBusiness: seven principles for success.
1 Skorzystaj z siły pozytywnego marketing
2 Obejmij cały kanał sprzedaży
3 Zaznajom się z platformą reklamową facebooka
4 Mapuj i optymalizuj model zwrotu
5 Poznaj swoich klientów głębiej
6 Testuj, obserwuj, optymalizu swoje działania marketingowe
7 Zacznij rozmowy

Podsumowanie
Książka jest bardzo fajnym kompendium na temat możliwości rozwoju jakie daje firmie Facebook. Jest nie tylko teoria ale także praktyka, podane są interesujace przykłady np postów, które dobrze wykorzystane działają i zwiększają ilość interakcji na Stronie. Warto zakupić książkę - na razie jest tylko dostępna na Amazon, ale robiąc zamówienie za min 25Ł przesyłkę do Polski mamy za darmo, także zachęcam.