czwartek, 26 kwietnia 2012

Social Media Marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych. Linda „Li” Evans.

"Social Media Marketing" to kolejna książka, którą otrzymałem od wydawnictwa Helion. Książka traktuje o social media – to podręcznik z podstawami, który powinny przeczytać osoby zaczynające swoją przygodę z mediami społecznościowymi.
Książka podzielona jest na 5 rozdziałów w których dowiadujemy się, że marketing w mediach społecznościowych to ciężka praca, której poprawne wykonanie może skutkować zaangażowaniem szerokich rzesz odbiorców;) Dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej firmy muszą podejmować aktywność w miejscach, gdzie zadawane są pytania i gdzie toczy się dialog, ponieważ ma to bezpośrednie przełożenie na ich wyniki finansowe. Oto co możemy znaleźć w 45 rozdziałach książki.


I podstawowe informacje o mediach społecznościowych
1 Nie jest łatwo, szybko ani tanio
Marketing w mediach społecznościowych nie jest łatwy, szybki i tani. Umieszczanie treści w portalach społecznosciowych jest rzeczywiscie proste i nic nie kosztuje, jednak trzeba włożyć mnóstwo pracy w to, aby treści te miały wartość dla odbiorców.

2 Strategie obeczności w mediach społecznościowych
W tym rozdziale opisywane są najważniejsze rodzaje mediów spolecznościowych – społecznościowe serwisy informacyjne, networking społecznosciowy, strony z zakładkami, serwisy umożliwiające udostępnianie materiałów, serwisy społecznosciowe informujące o wydarzeniach, blogi, mikroblogi, strony typu wiki, fora i grupy dyskusyjne.

3 Koniecznie zdefiniuj swoje cele
Bez określenia celów nie będziemy w stanie ocenić, czy nasze wysiłki zakończyły się sukcesem. Nie będziemy świadomi tego, jak niebezpieczna była przebyta droga oraz czy można było obrać trasę alternatywną.

4 Nie zwrot z inwestycji, a zwrot z dialogu
W świecie mediów społecznościowych inwestuje się w dialog, a nie w reklamy rozsyłane członkom danej społeczności. Warto monitorować dialog dotyczący naszej firmy, aby wiedzieć co o nas mówią i aby promować to, czego życz sobie konsumenci.

5 Poznaj swoich odbiorców i dowiedz się, co robią.
Aby dokładnie wiedzieć, gdzie warto zaczynać dialog i jak to robić warto wsłuchać się w treści wypowiadane w społecznościach a zwiazane z naszą firmą. Segmentacja użytkowników serwisów społecznościowych pozwala wskazywać miejsca, w których może toczyć się intersujacy ich dialog i w których powinni szukać swoich odbiorców. Najpopularniejsze grupy użytkowników to: twórcy, krytycy, kolekcjonerzy, uczestnicy, widzowie i nieaktywni.

II najważniejszy jest dialog
6 Dialog i tak ma miejsce – z Tobą czy bez Ciebie
Pojawienie się treści i mediów generowanych przez użytkowników, a także możliwości dzielnia się nimi za pośrednictwem internetowych serwisów społecznoścowych powinno uświadamiać firmom fakt istnienia dialogu oraz braku kontroli nad jego przebiegiem.

7 Nie zwlekaj, zapewnij sobie pomoc prawną

8 Nie obawiajsię ludzi nastawionych negatywnie

9 Poznaj wszystkie społeczności
Jeżeli chcemy wejść do społecznosci warto zapoznać sięz panującymi w niej zasadami, żeby zrobić to z taktem. Na początku obserwujemy, patrzymy, słuchamy i uczymy się, poznajemy normy i hierarchię a następnie zaczynamy dialog.

10 Nie przychodź z pustymi rękoma
Wchodząc do społeczności powinniśmy dowiedzieć się co dla niej, dla ich użytkowników ma największą wartość. Najczęściej jest to unikalna, ekspercka treść, którą możemy dzielić się z członkami społeczności. Warto dawać nie oczekiwać nic w zamian, nie nastawiać się od razu na informację zwrotną. Jeżeli produkt jest dobry to opinia użytkownika pojawi się sama.

11 Blogerzy nie znają granic
Bloger wie jaki potencjał mają jego słowa. Wie kiedy warto się odezwać i gdzie promować wpis, aby miał największy wydźwięk. Nieważne ile osób obserwuje blog, ważne kim są te osoby.

12 Nie ma dwóch takich samych firm
Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na sukces w mediach społecznościowych. Aby być lepiej postrzeganym przez internautów na pewno pomoże nam świetny dział obsługi klienta = słuchanie i okazywanie emaptii. Ważne jest, aby słuchać swoich klientów gdyż mogą być źródłem cennej wiedzy na temat branży.

13 Nie zakochuj się
Nasz ukochany serwis społecznościowy nie musi być miejscem spotkań członków naszej społeczności.
Ludzie nie prowadzą dialogu wyłącznie w jednym serwisie. Trzeba monitorować wiele miejsc i zobaczyć, gdzie mówią o nas najwięcej i wtedy odzywać się właśnie w tamtych miejscach. Nie zawsze musi to być Facebook.

14 Śmiało rezydnuj z tego, co się nie sprawdza
Monitoruj i mierz, sprawdzaj czy strategia się sprawdza. Określ cele i sprawdź czy są one osiągane. Jeżeli coś nie dzała, zrezygnuj z tego i zmień na inne.

15 Nie obawiaj się nowości (ale też nie przesadzaj)

III Media społecznościowe od kuchni
16 Każdy pracownik twojej firmy ma swój udział w realizacji strategii jej obecności  w mediach społecznościowych

17 Opracuj polityki związane z aktywnością pracowników w serwisach społecznosciowych
Daj dostęp do serwisów społecznościowych pracownikom, nie blokuj dostępów. Ale pamiętaj, żeby kształcić i szkolić swoich pracowników w zakresie social media, żeby dokłądnie wiedzieli co im wolno a co nie.

18 Pamiętaj o etyce

19 Ustal, kto odpowiada za prowadzenie dialogu

20 Znakomity program obsługi klienta jest świetnym przyczółkiem do wejscia w mediasferę społecznościową

21 Praktykanci są od parzenia kawy, a nie od reprezentowania firmy w mediach społęcznościowych

22 Pamiętaj o spjności brandingu i przekazu

23 Bądź przejrzysty – na zaufanie i uwagę odbiorców trzeba sobie zapracować

24 Internauci ufają ikonom i awatarom

IV Nie chodzi o Ciebie
25 Zrezygnuj z kontroli, zapomnij o ego.
W mediach społecznościowych kontrola jest złudzeniem. Dzisiaj firmy należą po cześci do klientów i to ich opinia może wpływać na postrzeganie firmy. Nie mamywpływu na to, kiedy rozmowy się toczą, nad tym, o czym się rozmawia. Warto, żeby monitorować dyskusje i odzywać się oficjalnie w ważnych dla nas momentach.

26 Uważnie nastawiaj uszu
Ludzie chcą być wysłuchani. Słuchaj, a być może unikniesz w ten sposób potencjalnej katastrofy. Nie ma lepszej grupy fokusowej niż społeczność internetowa. Masz nie tylko słuchać, alecz również usłyszeć.

27 Twoi klienci znają Twoje produkty lepiej od Ciebie

28 Wszystko sprowadza się do pomysłu

29 Twoje treści muszą być warościowe
Słuchaj członków swojej społecznosci i twórz wartosciowe treści. Wartościowe treści są przenośne – na pewno ludzie będą się nimi dzielić w przeróżnych serwisach społęcznosciowych.

30 Najważniejsze to dzielić sięz innymi

31 Chcesz odnieść sukces? Musisz być towarzyski.

32 Zapytaj członków swojej społeczności
Zapytaj członków swojej społeczności jak możesz się poprawić – wykorzystaj crowdsourcing.

33 Dostajesz to, co sam dajesz

V Media społecznościowe w perspektywie marketingu online 
34 Ludzie nie chcą być celem działań marketingowych

35 Różnica między monitorowaniem dialogu a prowadzeniem badań
Narzędzia monitorujące powiedzą ci kto i gdzie – badanie odbiorców pozwoli ci ustalić jak i dlaczego
Dzięki monitoringowi będziesz zawsze gotowy do działania.

36 Optymalizacja w wyszukiwarkach ineternetowcyh (SEO) i reklama pay-per-click (PPC)

37 Linki i pozycja w wynikach wyszukiwania stanowią skutek uboczny działań podejmowanych w mediach społecznościowych

38 Uzgodnij działania marketingowe podejmowane offline z tymi podejmowanymi w mediach społecznościowych

39 Stwórz przyjazny mediom społecznościowym pressroom i promuj tam swoje eventy

40 YouTube to druga co do wielkości wyszukiwarka internetowa

41 W wyszukiwaniu w mediach społęcznościowych liczy się chwila obecna

42 Przeglądarka internetowa to dziś nie wszystko

43 Nowe sygnały dla wyszukiwarek intenrtowych

44 Wybór konsultanta ds. Mediów społecznosciowych

45 Podsumowanie 
W 44 podrozdziałach książki wyjaśnione jest krok po kroku co należy zrobić, aby w serwisach społecznościowych działać prawidłowo, skutecznie. Przypominając: Poznaj swój rynek, Dowiedz się, gdzie są twoi odbiorcy, Wyznacz cele, Ustal, kto za co odpowiada, Opracuj strategię, Wdrażaj i dokomuj pomiarów, Zmieniaj to, co nie działa. Dzięki tym działaniom nasza firma na arenie social media odniesie sukces.