niedziela, 19 czerwca 2011

„Marketing społecznościowy. Tajniki skutecznej promocji w Social Media”. Arkadiusz Podlaski.

Kilka tygodni temu otrzymałem od wydawnictwa Helion do zrecenzowania 4, wybrane przeze mnie, książki o tematyce social media. Pierwszą, której recenzję publikuję na blogu, jest swojego rodzaju kompendium na temat marketingu społecznościowego - Marketing społecznościowy. Tajniki skutecznej promocji w Social Media




Książka pokazuje możliwości, jakie mają social media; przedstawiane są przykłady serwisów, dodatków, aplikacji, które mogą usprawnić nasze działanie w serwisach społecznościowych.
Przyjrzyjmy się tym tematom z bliska.



Rozdział 1
Wprowadzenie do marketingu społecznościowego
W pierwszym rozdziale możemy zapoznać się z najważniejszymi definicjami związanymi z marketingiem społecznościowym. Dowiadujemy się, co to jest serwis społecznościowy (rodzaj strony internetowej. Jej celem jest skupienie w ramach witryny osób zainteresowanych samym tematem i stworzenie możliwości prostej wymiany informacji), co to jest marketing społecznościowy (Social Media Marketing; polega na komunikowaniu się ze swoimi aktualnymi oraz potencjalnymi klientami za pomocą serwisów społecznościowych), co to jest social media optimalization (optymalizacja pod kątem serwisów społecznościowych).

Autor w tym rozdziale wspomina także o bardzo popularnym filmiku Erica Quellmana promującego jego książkę, Socialnomics, Social Media Revolution i dokładnie tłumaczy informacje, które się tam pojawiają, ich źródła i znaczenie.
Następnie stara się, na podstawie dostępnych badań, odpowiedzieć na pytanie, jacy są użytkownicy serwisów społecznościowych – z badań wynika m.in, że serwisy społecznościowe dla niektórych są ważniejsze niż seks, że sprawdzamy je zaraz po obudzeniu się, nie idąc nawet do łazienki umyć się.


Autor zadaje też pytanie Dlaczego warto byś w serwisach społecznościowych? i od razu na nie odpowiada licznymi argumentami:
- Akceptacja użytkowników i ich przyzwolenie na uczestnictwo firm w życiu społecznym
- Wzmacnianie wizerunku, wiarygodności, zaufania
- Informacja zwrotna od użytkowników
- Szeroki zasięg, szerokie możliwości
- Darmowa reklama
- Pozycjonowanie
- Wzrost liczby odwiedzin

Rozdział 2
Najpopularniejsze portale społecznościowe
Autor wspomina i krótko charakteryzuje:
Duże portale, masowe społeczności – Facebook, MySpace, nk.pl, Orkut, Grono, Moja Generacja, Bebo.
Portale biznesowe – LinkedIn, Goldenline, Profeo, Biznes.net.
Portale z filmami - YouTube, Vimeo.
Platformy blogowe – Wordpress, Blogger/Blogspot.
Portale z artykułami – iThink, Artelis.
Wykopywarki – Digg.com, wykop.pl, wyczaj.to, kciuk.pl.
Serwisy mikroblogowe – Twitter, blip, śledzik, flaker.

Rozdział 3
Social Media Optimalization
W trzecim rozdziale poruszana jest tematyka SMO. Ten zwrot oznacza optymalizację pod kątem serwisów społecznościowych. Dzięki optymalizacji swojej strony internetowej możemy zyskać dodatkowy, darmowy ruch. Celem jest maksymalne uproszczenie użytkownikowi procesu dodawania naszego artykułu do odpowiedniego serwisu społecznościowego. Jak to zrobić? Oczywiście za pomocą automatyczny dodawarek, które umożliwiają, za pomocą jednego kliknięcia, dodanie artykułu do wybranego serwisu społecznościowego. Które podawarki są najlepsze?
- dodajdo.com – darmowy widet, który pozwala na dodawanie artykułów do popularnych serwisów społecznościowych
- AddThis – jeżeli mamy bloga na Wordpress to można zainstalować dodatek Sociable
- Wibiya – darmowy pasek narzędzi social media dodawany na dół naszej strony.

Rozdział 4
Marketing społecznościowy (Social Media Marketing)
W 4 rozdziale autor zajmuje się zagadnieniem marketingu społecznościowego. Dochodzi on do wniosku, że skoro niemalże każdy z internautów ma konto na jakimś serwisie społecznościowy, to oznacza to, że dzięki sprawnemu wykorzystaniu promocji w tych serwisach można zwiększyć ruch i popularności naszej strony internetowej.

Jak działać w sieciach społecznościowych, żeby to osiągnąć?
- Uczyń stronę WWW bardziej dostępną dla społeczności (ułatw informowanie o niej znajomych osób, które ją odwiedzają)
- Wykorzystuj narzędzia, które dają portale społecznościowy (Like Box, przycisk „Lubię to” czy „Send”)
- Stwórz własną społeczność. Ważna jest jakość tych znajomych – często liczy się jakość a nie ilość – lepiej mieć mniej potencjalnych klientów, ale takich, którzy kupują, niż dużo, ale nie wiedzieć o nich nic, nie spełniać ich oczekiwań.
- Buduj wizerunek i zaufanie – spraw by cię polubili. Dawaj ludziom wartość, wypowiadaj się na trudne tematy, pokaż, że jesteś wartościowym człowiekiem
- Bądź aktywny w społecznościach
- Działaj systematycznie w społecznościach
- Nie działaj na oślep, przemyśl wszystko bardzo dokładnie, nie działaj zbyt pochopnie
- Współpracuj z innymi
- Na początku nie sprzedawaj – przez społeczności łatwiej jest zbudować pozytywny wizerunek i pozyskać zaufanie użytkowników

W dalszej części rozdziału autor zastanawia się, czy działanie w społecznościach może wpłynąć także na naszą pozycję w wyszukiwarkach? Oczywiście, że tak. Jeśli wrzucamy zajawki naszych artykułów do wielu serwisów to zyskujemy nowe, kolejne odnośniki do naszej strony, bloga a to one mają w pozycjonowaniu kluczowe znaczenie – im więcej odnośników tym jesteśmy wyżej w rankingu.

Dodatkowo zadawane jest pytanie Jak pokazać się w społecznościach z jak najlepszej strony?
- Dawanie wartości użytkownikom. Można to zrobić przykładowo za pomocą aplikacji – stworzenie interesującej gry dla internautów – Fotozagadka; konkursy dla fanów Strony, kody rabatowe na produkty do sklepu
- Budowanie wizerunku i kreowanie się na eksperta – jeśli pomożemy jakiejś osobie w rozwiązaniu jej problemu to osoba, której pomogliśmy będzie nam się chciała jakoś odwdzięczyć. Jeśli nie będzie mogła tego zrobić bezpośrednio, pomóc w podobnej sprawie to może np. kupić nasz produkt.

Rozdział 5
Marketing społecznościowy na Facebooku
W ostatnim rozdziale autor skupia się na Facebooku. Jest to jeden z nielicznych serwisów, które dają zaawansowane narzędzia zaistnienia nie tylko osobom prywatnym ale także firmom, zespołom czy też przeróżnym ugrupowaniom

Pisze dokładnie jak założyć Fanpage, wyjaśnia zasady rządzące Facebookiem, jak pozyskac fanów (na ilośc czy na jakość), jakich aplikacji używać, żeby np. automatycznie importować wpisy z bloga. Dokładniw opisuje tez jak serwować reklamę na Facebooku.

Na koniec rozdziału pokazuje, jak to robią inni i przedstawia kilka case studies:
- Maxwell House i rozdawanie kubków
- HIT frisbee
- Plusssz i akcja Chcę na Harvard

Nie skupia się tylko na pozytywnych przykładach z Facebooka, ale także wspomina, że w społecznościach może przydarzyć się kryzys. Skupia się na kilku najgłośniejszych przykładach – nestle i kitkat, Reserved i skradzione zdjęcie wykorzystane na koszulce

Podsumowanie
Mimo, że większość danych statystycznych jest już, ze względu na szybkość w jakiej zmieniają się media społecznościowe, nieaktualna, to książka jest kompendium wiedzy na temat serwisów społecznościowych. Social media to trend w komunikacji, który już na dobre zadomowił się w naszym kraju. Książka daje solidne podstawy by odnaleźć się w środowisku serwisów społecznościowych, wymienia podstawowe i najważniejsze z każdej ważnej kategorii, serwisy i ich specyfikacje.
Jest to środowisko ciągle zmieniające się, do którego się trzeba przystosowywać, także nie dajmy się zaskoczyć i niech to my będziemy tym, który zaskakuje publiczność. Oczywiście pozytywnie.