poniedziałek, 31 stycznia 2011

„Godzina dziennie z Facebook marketingiem”

Kilka tygodni temu zostałem poproszony przez wydawnictwo Helion o przeczytanie i zrecenzowanie książki o tematyce Facebooka. Bez wahania podjąłem się tego zadania, gdyż do “przetestowania” była książka, którą od jakiegoś czasu obserwowałem i chciałem sobie kupić.


Jak zapewniają autorzy dzięki książce możemy zaprząc Facebook do skutecznego promowania naszej firmy. Dzięki wiadomościom, które są w niej zawarte można będzie opracować strategię działania i na bieżąco mierzyć jej skuteczność, poznać zasady komunikacji z klientami w mediach społecznościowych i wykorzystać efektywnie Facebook Connect, aplikacje, widety i ramki fanów.

Zobaczmy czy to, co kryje się w środku rzeczywiście pomoże nam w „zaistnieniu w społecznościach (Facebooku)”. Książka jest podzielona na 10 rozdziałów i ma 2 dodatki. Co w nich można znaleźć?
Rozdział 1 – marketing internetowy 1985 – 2010
W rozdziale tym autorzy pokazują jak rozwijał się marketing internetowy na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat. Jaką drogę przebyła reklama w Internecie począwszy od pierwszego baneru, który mówił, że “na pewno klikniemy na niego swoją myszką”, poprzez usługi Google i reklamy CPC aż do pojawienia się Facebooka. Opisują także media społecznościowe i ich wpływ na marketing w przyszłości a także to, czego od nich oczekujemy.

Rozdział 2 – Czym jest Facebook?
Tutaj autorzy piszą o sieciach społecznościowych, o tym jakie są ich rodzaje (uniwersalne, wyspecjalizowane, hybrydy), omawiane są pokrótce wybrane sieci społecznościowe (m.in. MySpace, Twitter, LinkedIn, Hi5, Bebo), pokazywane są korzyści z udziału w sieciach społecznościowych.
Następnie przechodzą do części związanej stricte z Facebookiem – od podstaw pokazują jak stworzyć konto, swój Profil, o jakie wiadomości system nas poprosi oraz dowiadujemy się czemu to właśnie Aktualności okazały się prawdopodobnie najważniejszą funkcją Facebooka.

Rozdział 3 – Opracuj strategię działania na Facebooku i mierz postępy
W tym rozdziale ogólnie dowiemy się jak prawidłowo zacząć pracę z mediami społecznościowymi. Autorzy pokazują, że podstawa to dobrze zastanowić się nad sposobem obecności naszej firmy na Facebooku.
Zapoznajemy się także z obiegiem pracy marketingowej w mediach społecznościowych:
- przygotuj kampanie;
- wytwórz treść;
- aktualizuj treści;
- badaj wskaźniki pomiarowe;
- analizuj i rewiduj.

Rozdział 4 – Miesiąc 1; przygotuj plan i zacznij działać
W tym rozdziale autorzy pokazują dokładnie jak można/warto zacząć swoją przygodę z Facebookiem:
- ustal cele jakie chcesz osiągnąć używając Facebooka,
- pomyśl nad polityką social media w firmie,
- spójrz co robi konkurencja,
- określ wskaźniki pomiarowe.
- stwórz lub uzupełnij swój Profil, tak, żeby dobrze reprezentował Ciebie jako pracownika firmy, administratora Fanpage firmy.

Rozdział 5 – Miesiąc 2; Ustanów internetową obecność swojej organizacji za pomocą Grup i Stron
Autorzy w tym rozdziale doradzają, co zrobić przed stworzeniem swojej prezencji na Facebooku – najważniejszy krok to obserwować najlepszych ze swojej branży. Utwórzmy swoją obecność na Facebooku (Fanpage lub Grupa). Warto też zastanowić się nad tym co będziemy publikować na swoich Fanpage, pamiętajmy o multimediach (zdjęciach, filmach), stale oceniajmy co idzie dobrze, co mogłoby iść lepiej, korygujmy.

Rozdział 6 – Miesiąc 3; Kreuj popyt za pomocą reklam na Facebooku
W tym rozdziale pokazana jest droga od tworzenia reklamy na Facebooku aż do przeglądania statystyk i raportów. Na kilku kartkach książki pokazany jest każdy ekran na jaki natkniemy się tworząc reklamę. Następnie mowa jest o analizowaniu danych, które otrzymujemy, tworzeniu dobrych tekstów reklamowych.

Rozdział 7 – Miesiąc 4; Zaawansowana integracja taktyki z całością kampanii
Autorzy w tym rozdziale wykazują, że ważne jest także wykorzystanie pozostałych oferowanych możliwości do promocji jakie daje Facebook:
- wysyłaj powiadomienia,
- twórz dodatkowe zakładki,
- wykorzysta interesujące darmowe aplikacje,
- przeanalizuj wykorzystanie Facebook Connect i ramki fanów.
- warto w promocji zastanowić się także nad integracją swoich działań online i offline.

Rozdział 8 – Dostosowywanie treści aplikacjami Facebooka
Jest to rozdział przeznaczony specjalnie dla firm, które chcą stworzyć swoją aplikację na Facebooka - autorzy piszą jak ją można promować, czego potrzeba do stworzenia aplikacji, podają najlepsze praktyki.

Rozdział 9 – Analiza Facebooka
W przedostatnim rozdziale powtarzane są podstawy analizy naszej obecności na Facebooku - autorzy skupili się na statystykach Strony, mierzeniu efektywność i aktywność.

Rozdział 10 – Uwarunkowania organizacji
W ostatnim rozdziale autorzy informują, że od organizacji zależy to, czy i jak uda się wykorzystać media społecznościowe do promocji marki czy produktu (zależne jest to od zasobów w organizacji, pracowników i innych wymienionych wskaźników).
Opisane są także case jak można wykorzystać Facebooka w różnych organizacjach: instytucjach państwowych, organizacjach NGO, instytucjach oświatowych, startupach czy przedsiębiorstwach lokalnych.

Dodatek A – Zasoby
Ukazane są zasoby z których korzystali autorzy i z których można korzystać podczas swojej przygody z Facebookiem. Podanych jest kilkanaście tytułów książek, kilkanaście blogów a także opisanych jest kilka narzędzi, które można wykorzystać w pracy z mediami społecznościowymi. Mamy też kilka nazw aplikacji, które pomagają optymalizować Fanpage na Facebooku (wildfireapp, involver, fan appz, buddy media).

Dodatek B – Przyszłość Facebooka
W tym dodatku 6 osób, które od kilku lat związane są z marketingiem, mediami społecznościowymi i Facebookiem (m.in. dyrektor theKbuzz, współzałożyciel Social Agency, założyciel SocialToo.com czy założyciel Social Times) mówią na temat tego, jak ich zdaniem będzie w przyszłości wyglądał Facebook.
Przewidują oni m.in. że:
- Platforma Facebook będzie się ciągle zmieniać, rozwijać w stronę mobilności, połączeń z innymi serwisami i umiędzynarodowienia.
- Duże znaczenie będzie miał też Facebook Connect, system logowania do wielu serwisów.
- Zagrożeniem dla Facebooka mogą być Twitter i Google
- Facebook będzie się chciał stać pierwszym i ostatnim miejscem odwiedzanym przez użytkowników podczas korzystania z Internetu; stworzenie środowiska w którym użytkownicy chcieliby spędzać jak najwięcej czasu.
- Facebook będzie musiał na pewno tez popracować nad ochroną prywatności swoich użytkowników.
- Następować będzie coraz większa personalizacja treści pokazywanych przez np. sklepy internetowe. Dzięki wykorzystaniu Facebook Connect będą miały ułatwiona drogę – na podstawie danych z naszego profilu będą mogły serwować nam ulubione treści.

Podsumowanie
Na 310 stronach tej książki poruszane są bardzo interesujące kwestie, które na pewno przydadzą się firmom chcącym zacząć swoją przygodę z Facebookiem. Wytłumaczone jest od początku, krok po kroku a nawet dzień po dniu, jak stworzyć interesującą Stronę na której będziemy mogli komunikować się z naszymi fanami, angażować ich w nasze działania.
Na pewno nie wszystkie elementy tego „szkolenia” należy brać jako coś wymaganego do osiągnięcia sukcesu, obligatoryjnego. Jeżeli nie będziemy używać testów A/B i wieloczynnikowych podczas prowadzenia kampanii reklamowej nic się nie stanie.
Bardzo mocną stroną książki jest to, że co kilka stron publikowanych jest wiele przykładów z życia wziętych, opisujących wykorzystanie Facebooka do rozwoju firmy, promocji produktów. Czytelnikom na pewno przydadzą się też tutoriale opisujące krok po kroku jak stworzyć Strone czy grupę, jak czytać statystyki czy jak dodać aplikację.

Facebook ma już prawie 600 mln użytkowników, w Polsce ponad 5,1 mln, także chyba nie warto zastanawiać się czy mieć tam profil swojej firmy tylko wziąć książkę do ręki i zacząć działać;)