czwartek, 23 grudnia 2010

HootSuite - interesująca aplikacja do zarządzania serwisami społecznościowymi

Aplikacja HootSuite umożliwia administrowanie za pomocą jednego narzędzia naszymi profilami na serwisach takich jak Twitter, Facebook, Foursquare, LinkedIn, Ping.fm oraz WordPress.


Aby skorzystać z możliwości jakie faje HootSuite należy założyć konto. Nie musimy przechodzić przez cały, wypełniany zazwyczaj w innych serwisach, proces rejestracji - jeżeli mamy OpenID, konto Google, Yahoo czy myOpenID możemy to zrobić za pomocą kilku klików.

Po rejestracji ukazuje się nam aplikacja. Dzięki niej można bez przeskakiwania po serwisach dodawać wiadomości, monitorować słowa kluczowe, odpowiadać na posty, sprawdzać rezultaty kampanii reklamowej (Google Analytics) w wielu serwisach. Dodatkowo, gdy chcemy ustawić jakiś wpis na a tydzień lub za dwa tygodnie możemy to zrobić, wystarczy wybrać z kalendarza określoną datę i zatwierdzić (działa, sprawdzałem;) ).


W zakładce powitalnej mamy możliwość od razu dodania wybranego serwisu społecznościowego. Po kliknięciu czy to na Twitter, Facebook czy MySpace pokazuje sie nam przykładowo przycisk „Connect with Foursquare”. Po kliknięciu i wpisaniu naszego loginu i hasła profil zostaje umieszczany w nowo powstałej zakładce.
W wersji testowej/podstawowej można dodać do 5 kont, w wersji płatnej już więcej;)

Facebook
Po dodaniu Fanpage pojawia się nam ona w zakładce Facebook Pages. Widać na niej każdy post, który dodaliśmy a także komentarz, który opublikowali na Tablicy internauci.
Przy każdym naszym wpisie jest informacja o której on został dodany oraz ilość komentarzy, które otrzymaliśmy. To, co pojawia się na Stronie można autoodświeżać – co 2, 5, 10, 15 albo 30 minut.
Wpis na Tablicy można polubić lub, gdy np. wymaga on fachowej odpowiedzi, przypisać go do odpowiedniej osoby i wysłać jej maila z powiadomieniem.


Insights
Dostępne są podstawowe statystyki Facebooka. Bardzo ładnie wyglądają wizualnie, nawet lepiej niż na samym serwisie. Dzięki nim możemy dowiedzieć sie ile osób nas obserwuje, jaka jest ich płeć, ile jest kobiet a ile mężczyzn, skąd oni pochodzą.


Twitter
Na tablicy pokazują się nam wszystkie tweety napisane przez osoby, które obserwujemy lub z tagami, którymi jesteśmy zainteresowani. Każdą wiadomość można zacytować, można odpowiedzieć, czy przyporządkować (jeśli np. jest to Klient, który ma do nas jakieś ważne pytanie)
Ustawiając profil możemy ustawić sobie to, co chcemy, żeby się nam wyświetlało, np. Home Feed, Mentions, Direct Message, Send Tweets. Widać w aplikacji Promoted Tweet wysłane przez reklamodawców. Osobiście za wiele Twittera nie używam, ale firmie, która wykorzystuje serwis jako swój głowny HootSuite na pewno pomoże;)


Delegowanie zadań
Gdy wykupimy droższą wersję można do konta dopisać inne osoby z firmy – dzięki temu będą mogły one także obsługiwać nasze profile. Opcja ta jest przydatna na pewno w agencjach, które obsługują nierzadko kilka kont oraz gdy klient ma już swoje konto na HootSuite i chce przekazać obsługę nad nim agencji.
Jeżeli np. na Twitterze czy Facebooku mamy jakieś pytanie, które chcielibyśmy, żeby było rozwiązane przez konkretnego pracownika możemy mu je delegować, przypisać. Łatwo wybieramy osobę z listy tych, których daliśmy dostęp do danego serwisu i piszemy wiadomość, prośbę o rozwiązanie problemu.

Google Analytics
Jeżeli korzystamy z dobrodziejstw jakie dają Google analytics to w HootSuite możemy za pomoca jednego przycisku wyświetlić sobie statystyki w miejscach, gdzie mamy podpięte to narzędzie. Osobiście mam je dodane do bloga i bardzo fajnie wyświetlają ilość odwiedzin czy miejsca, do których najczęściej trafiają internauci. Bardzo przydatna funkcja.


Aplikacja mobilna
HootSuite posiada także aplikacje mobilna. Ja testowałem ją na iPhone. Dzięki niej możemy tą samą wiadomość opublikować na 3 dostępnych serwisach – Facebook, Twitter i Foursquare.


Facebook
Bardzo fajnie wyświetla się Fanpage, widać nasz post oraz liczbę komentarzy i lajków. Po kliknięciu na konkretny wpis widzimy dokładnie co kto napisał a przy każdym komentującym jest jego awatar.
Można także dodać swój profil na Facebooku, po kliknięciu wyświetlają się nam informacje, jakie publikują nasi znajomi lub Strony, których jesteśmy fanami.

Foursquare
Pokazywana jest nam lista znajomych oraz to, gdzie sie ostatnio zameldowali. Po kliknięciu na mapę można obejrzeć gdzie dokładnie, na którym kontynencie, w którym kraju się zameldowali. Fajny dodatek.

Twitter
Pokazują się nam wszystkie wiadomości, których tagi sobie zasubskrybowaliśmy. PO kliknięciu na jakiegoś tweeta mamy możliwość „reply”, „retwteet”, dodania do ulubionych i np. przetłumaczenia na polski czy wysłania go emailem.

Search – pokazuje się nam możliwość wyszukiwania w popularnych tagach na Twitterze – Trending Topics. Mamy tez dostęp do ostatnich wyszukiwań, które przeprowadziliśmy.

Wersje językowe
HootSuite jest aplikacja angielskojęzyczną. Jednak umożliwia zmianę języka na wiele różnych (w tym na polski). Nie jest to jednak w pełni dostępne – tłumaczenie na język polski jest w fazie początkowej. Wszystko opiera się na użytkownikach serwisu – jeżeli przetłumaczymy sami, wtedy będziemy mieli wersje polską. Kto się za to zabiera?:)

Cennik HootSuite
Każdy może skorzystać z darmowej wersji, w niej dostępne jest zarządzanie do 5 profili, serwisów. Jeżeli chcemy więcej, trzeba przełączyć się do PRO, która kosztuje jedyne 5,99$ (ok. 18-20 zł). Jeżeli chcemy mieć wszystko w jednym miejscu, pod ręka, bez skakania po profilach to warto wydać te pieniądze.


Podsumowanie
Dla osób, które obsługuje kilka kont, szczególnie na Facebooku i Twitterze to narzędzie jest bardzo przydatne. Dzięki niemu nie trzeba skakać po serwisach, przełączać się z konta na konto, z Fanpage na Fanpage. Mamy wszystko pod ręką i możemy zarządzać prezentacją firmy na jednej zakładce w naszej przeglądarce.