niedziela, 31 października 2010

Jak dobrze wybrać stażystę do działu social media?

Działania w social media stają się w naszym kraju coraz bardziej popularne. Coraz więcej firm chce mieć swoje konto na Facebooku, Blipie, grupę na GoldenLine czy korporacyjnego bloga. Zespoły zajmujące się w firmie działaniami społecznościowymi są często małe a praca, którą musza wykonać, nierzadko jest spora. Co zrobić w przypadku gdy brakuje nam rąk do pracy, musimy wykonać duży projekt a nie możemy pozwolić sobie na razie na zatrudnienie social media ninja? Może warto zastanowić się nad zatrudnieniem stażysty?

Ostatnio coraz częściej znajomi i nieznajomi pytają się mnie czy nasza firma chce zatrudnić stażystę do działu social media. Jakie cechy powinien mieć taki człowieczek? Na co zwracać uwagę przy zatrudnianiu na staż? Kilka tygodni temu przyjęliśmy osobę, która pomaga nam w działaniach na serwisach społecznościowych także jestem z tematem na bieżąco. Dodatkowo na Mashable znalazłem fajny artykuł, który opisuje jakie cechy powinna mieć taka osoba aby dobrze reprezentowała nasza firmę. Postaram się więc wykorzystując te dwa źródła opisać co taka osóbka powinna sobą prezentować.

Poniżej cechy jakich mogą szukać osoby zajmujące się rekrutacją stażystów do działów social media w dużych firmach, małych firemkach, NGO czy instytucjach edukacyjnych.

1 Dobre umiejętności komunikacyjne
Stażysta powinien nie mieć problemów z komunikacją w społecznościach. Jego głównym zadaniem będzie komunikacja z fanami, klientami. Warto więc ocenić treści, jakie dodaje kandydat na serwisy społecznościowe, fora, blogi itp. Można poprosić go przed rozmową kwalifikacyjną o podesłanie linków do swoich profili. Da nam to wstępny obraz umiejętności tej osoby, który może wpłynąć na ostateczną decyzję o wyborze kandydata.

2 Dobre umiejętności pisarskie
Ważną umiejętnością jest umiejętność poprawnego złożenia zdania, budowania prostych, zrozumiałych, interesujących, angażujących komunikatów. W serwisach społecznościowych internauci oprócz otrzymywania informacji o produkcie chcą się bawić. Sprawdźmy, czy kandydat potrafi złożyć wpisy, które będą połączeniem poczucia humoru z urokiem w notce. Pamiętajmy że Twitter to 140 znaków, blip 160 a Facebook 420 (oczywiście może być więcej). Wykorzystując te kilkadziesiąt znaków trzeba sprawić by wpis był na tyle interesujący aby internauci, pośród innych wpisów, zauważyli nasz i chcieli dać lajka czy go skomentować.
Kandydat może wziąć wszystko to, co dotychczas zrobił i stworzyć z tego swoje portfolio by móc łatwo przedstawić dokonania wymarzonemu pracodawcy.

3 Umiejętności społeczne
Spójrzmy ilu znajomych ma kandydat na stażystę, czy często się z nimi komunikuje, wpisuje na Tablicy, komentuje wydarzenia. Dzięki temu możemy mniej więcej sprawdzić, czy kandydat będzie dobrze z nami współpracował, czy będzie dobrze się czuł pracując z grupą / w grupie czy będzie mógł wykorzystać swoje połączenia aby wygenerować szum wokół informacji, którą chcemy w danym momencie przekazać (np. o konkursie).
Umiejętności społecznych na pewno można się nauczyć, ale nie jest to łatwe. Jeżeli kandydat je ma, warto aby je pokazał – to bardzo ważny argument przemawiający za jego zatrudnieniem.

4 Entuzjazm
Kandydat powinien być entuzjastycznie nastawiony do swojej nowej roli, pokazać przyszłemu pracodawcy, że będzie aktywny, sam będzie podejmował decyzje a nie potrzebował ciągłego nadzoru. Studenci, którzy są aktywni, zaangażowani w życie studenckie (koła naukowe, konferencje itp.), posiadający sieć kontaktów są „w cenie”. Dobrze jak kandydat interesuje się tym, co się dzieje wokoło, ale nie tylko tym co lubi robić osobiście, dobrze jakby miał także wiadomości ogólne, co jest aktualnie popularne w kraju i na świecie.

Jakiego doświadczenia szukają firmy u stażystów do działu social media?
Doświadczenie zawodowe w tej branży nie jest konieczne, gdyż social media to coś tak nowego, że trudno je zdobyć, mieć jakiś długi „staż”.
Najłatwiejszym sposobem na sprawdzenie tego jest obserwacja serwisów społecznościowych jakie używa kandydat. Tylko należy pamiętać i być świadomym co tam publikujemy. Każdy będzie mógł sprawdzić nasze wpisy na Twitterze, Blipie, Facebooku (jeżeli nie ustawimy też dużych zabezpieczeń). Lepiej więc wykasować zdjęcia z niektórych imprez;) Miejmy świadomość, że może to być oceniane. Jeżeli działamy na serwisach profesjonalnie, zaliczone to zostanie na pewno na nasz plus.

Co stanowi o dobrym stażyście w dziale social media?
Stażysta w dziale social media to osoba jak każda inna, która odbywa staż w firmie czy w niej pracuje – musi być samodzielny, pomysłowy, wykazywać inicjatywę, pomysły, umieć je egzekwować, wprowadzać w życie. Osoba która „zrobi różnicę”, może dodać coś (jakieś pomysły) do pracy naszego zespołu, chce się uczyć, chce być częścią zespołu, pokazuje, że mu na tym zależy.

A czy Wy szukaliście, przyjmowaliście już stażystów do swoich działów social media? Jakich cech szukaliście? Udało się Wam wyłowić diament?:) Mam nadzieje, że informacje zawarte wyżej w tym pomogą.

Źródło 1