środa, 13 października 2010

Interesujące kampanie w social media vol. 1

Nasze rodzime kampanie w serwisach społecznościowych mają coraz większy rozmach, wystarczy wymienić akcję z paczkomatami, zbieranie złotówek na schroniska dla zwierząt czy rozdawanie wartościowych kuponów na ubrania.
Jednak zerkamy zapewne nieraz na firmy zachodnie, szczególnie USA i kampanie, które one przeprowadzają w social media. Dzięki dużym budżetom, zaangażowaniu, większej popularności niektórych serwisów kampanie są robione z większym rozmachem.
Mashable opisało pokrótce 5 takich kampanii, ja postanowiłem przyjrzeć sie im trochę bliżej.

Groupon
Zakupy grupowe są coraz bardziej popularne także w naszym kraju. Codziennie Groupon daje kilka ofert na zabiegi kosmetyczne czy zaproszenia do restauracji z których większość jest wykupywana i realizowana.

W tym roku twórca Grouponu zadał sobie pytanie – czy da się przeżyć rok wykorzystując tylko to, co oferują firmy na Grouponie? No i jak to często bywa, postanowił sprawdzić swoją tezę;) Zorganizował konkurs do którego zgłosiły się setki osób przysyłając video prezentujące swoją osobę i opisujące „podróżnicze możliwości”.

Po wnikliwej selekcji do akcji „Live Off Groupon” wybrano 28 letniego mieszkańca Chicago, Josha Stevensa, który zadeklarował się spędzić cały rok utrzymując się tylko z ofert, jakie zaoferuje mu serwis. Przez ten cały okres nie może on korzystać z normalnych pieniędzy, nie ma swojego stałego domu, nie ma żadnego dobytku. Jedyne w co jest wyposażony to właśnie te kupony, przenośny komputer i telefon komórkowy.


Częścią akcji jest to, że Josh musi dodawać informacje o swojej podróży na Twitterze, Facebooku i blogu. Na Facebooku udało mu się zebrać prawie 10 tys. lubiących, którzy obserwują jego zmagania i bardzo chętnie pomagają w dalszej podróży, najczęściej chcą wymieniać się za kupony potrzebnymi mu produktami codziennego użytku, oferują spanie.

Kilka pozostałych zasad, których Josh musi przestrzegać to:
- Tylko 5 osób z rodziny może odwiedzić Josha gdzieś podczas jego wojaży (jedna osoba tylko raz w ciągu roku)
- Nie może kontaktować się ze znajomymi czy rodziną
- Nie może pracować/wykonywać pracy aby dostać pieniądze

Jak na razie udało mu się przeżyć ponad 150 dni;), odwiedził 19 stanów w USA, wykorzystując kupony np. na jazdy samochodami NASCAR czy wymieniając je na bilety lotnicze, ubrania, przybory do higieny czy inne najpotrzebniejsze rzeczy.

Josh opuścił swoją rodzinę i kochającą dziewczynę i zaczął podróż w maju 2010 a zakończy swoją podróż w maju 2011. Groupon nie bierze żadnej odpowiedzialności, jeżeli jego związek się rozpadnie, jeżeli podczas podróży coś mu się stanie, ktoś go zaatakuje a nawet zabije. Josh na te wszystkie warunki się zgodził.

PS. Nie powiedziałem o jednej rzeczy. Jak mu się to przedsięwzięcie uda, wzbogaci swoje konto o 100 tys $ ;)


DEWmocracy 2
Od kilku tygodni w Ameryce na półkach, oprócz normalnego, znanego wszystkim zielonego Mountain Dew można spotkać napój w przyciągającej wzrok białej butelce o smaku White Out. Napój ten stworzyli… fani w konkursie DEWmocracy o którym pewnie słyszeliście.

W lipcu 2009 Mountain Dew zaczął swoją wyprawę w poszukiwaniu nowego smaku Mountain Dew. Z tysięcy aplikacji osób, które chciały pomóc w tworzeniu nowego smaku, wybrano 50. Wysłano im następnie 7 przykładowych smaków i poproszono o nakręcenie video z przeprowadzanych testów tych smaków.


W drugiej części Mountain Dew wybrał 3 najczęściej typowane smaki a testerzy zostali zorganizowani w trzy grupy zwane Flavor Nations, które promowały wybrany smak (Distortion, Typhoon i White Out). Każdy z teamów miał za zadanie stworzyć etykietę na butelkę odpowiadającą nazwie, wybrać agencje która stworzy plany wprowadzenia napoju do sklepów i nadzorować jej prace.

W kwietniu 2010 trzy smaki znalazły się na sklepowych półkach. Każdy z zespołów został poproszony o promocje tych smaków przez kanały social media. Ponad 2,9 mln osób wzięło udział w głosowaniu na najlepszy smak – wygrał White Out.

Trzeba przyznać, że akcja została bardzo fajnie zorganizowana, wszystko oddano w ręce internautów/klientów. Klienci dostali to, co chcieli, co im się spodobało, co będą chcieli kupować = zysk dla producentów.

Zapraszam na stronę http://www.dewmocracy.com/ gdzie możecie zobaczyć np. bardzo fajny film przedstawiający drogę do wybrania zwycięskiego, białego smaku.


Old Spice Guy
Przyznajcie się - kto nie słyszał o tej akcji promocyjnej żelu do kąpieli Old Spice, w której powstało ponad 180 filmików na YouTube? Pewnie każdy z Was słyszał, Old Spice Guy był na ustach wszystkich, nie tylko w USA.

Agencja reklamowa Wieden + Kennedy oraz aktor Isaiah Mustafa zrobili takie show w kanałach social media, że trudno będzie to innym powtórzyć.


Akcja była przeprowadzona perfekcyjnie. Zaangażowała połowę Internetu;) sprowokowała niespotykaną ilość pozytywnych reakcji na np. Reddit, Twitterze, YouTube. Old Spice Guy przeszukiwał czeluście Internetu (Twitter, Yahoo Answers i inne serwisy) i nagrywał odpowiedzi na pytania internautów w bardzo szybkim tempie, jego odpowiedzi były kluczem do powodzenia akcji, spokój, poważna twarz, cięte riposty, humor tworzyły filmy, które miło się oglądało.

Video przyciągnęło miliony oglądających, tysiące komentarzy, zaangażowanie celebrytów, zainteresowanie mediów, prasy. W jednym filmie nawet, na prośbę osoby z Twittera, Old Spice Guy oświadczył się pewnej kobiecie w imieniu jej przyszłego męża;)
Polecam przejrzeć kanał Old Spice na YouTube i posłuchać niektórych wypowiedzi.

Agencja reklamowa Wieden + Kennedy wygrała nagrodę Emmy w kategorii „Outstanding Commercial”

Wszystkie filmy nakręcone przez Old Spice Guy: YouTube

Ford Facebook Reveal
Gdzie można dowiedzieć się, co dany producent samochodów zaoferuje nam w nowym modelu w przyszłym roku? Oczywiście na targach motoryzacyjnych. Coś innego zrobił Ford, który najpierw pokazał swój model 2011 Ford Explorer nie na targach tylko… na Facebooku.


W dniu premiery Ford bardzo ładnie budował atmosferę, dodawał interesujące video, zadawał pytania na Tablicy, organizował wywiady z kierownikami działów, wynajął do pomocy Mike Rowe ( znany z programu „Brudna robota” na Discovery).
W dniu, gdy pokazano samochód, Ford zwiększył liczbę lubiących o ponad 50 tys. internautów, pliki na YouTube obejrzało 11 tys. razy, 25 tys. osób odwiedziło jednego dnia stronę nowego Explorera na ford.com


Ford zdecydował, że jeżeli akcja przyniesie ponad 30 tys. lubiących Fanpage, da jednemu losowo wybranemu internaucie nowego Explorera. Zebrali ponad 50 tys. lubiących;) Gratulacje dla obdarowanego;)

GYT Foursquare
W kwietniu 2009 MTV razem z fundacją Kaiser Family zaczęło program „It’s Your (Sex) Life”, który miał na celu uświadomić młodym ludziom to, jak powszechne są choroby przenoszone drogą płciową.


MTV wykorzystało popularny w USA serwis geolokalizacyjny Foursquare do promocji akcji. Celem było nakłonienie internautów do zameldowania się w wybranej klinice i przetestowanie się na STD (STD - Sexually Transmitted Diseases). Po odbytej wizycie można było dostać odznakę GYT, dzięki której osoba mogła pochwalić się wśród znajomych, że jest świadoma swojego zdrowia. Osoby, które otrzymały odznakę miały też możliwość wygrania wycieczki do Nowego Jorku dla dwóch osób oraz wejścia za kulisy programu MTV „10 on Top”

Foursquare to serwis, w którym jeśli chcesz otrzymać punkty i odznaki musisz się dzielić ze znajomymi informacją o tym, że odwiedziłeś dane miejsce. Dzięki połączeniu serwisu z Facebookiem i Twitterem o danym zameldowaniu czy odznace może dowiedzieć się jeszcze więcej znajomych

Z pierwszych rezultatów widać było, że akcja odniosła powodzenie – odznaczono ponad 3 tys. osób, które odwiedziły klinikę i otrzymało odznaki.


A Wam jakie obecnie przeprowadzane kampanie, lub przeprowadzane w ostatnim czasie podobają/podobały się najbardziej?

Źródło 1