poniedziałek, 21 czerwca 2010

Jak prawidłowo przeprowadzić konkurs na Facebooku

Jak wynika z badań przeprowadzonych w marcu 2010 r. przez Chadwick Martin Bailey, głównym powodem dlaczego amerykańscy internauci zostają fanami jakiejś Strony na Facebooku jest to, że „chcą otrzymać jakiś rabat, wziąć udział w promocji”.
Widząc jak popularna była ostatnia akcja Maxwell House, gdzie w 2 dni rozdano ponad 20 tysięcy kubków termicznych, można przypuszczać, że także w Polsce idea ta jest bardzo popularna.
Jednym z najlepszych sposobów, żeby zaangażować internautów oraz wytworzyć szum wokół swojej marki w Facebooku, jest przeprowadzenie konkursu. Konkurs nie tylko angażuje konsumentów z Twoją marką w zabawny, ekscytujący sposób, ale także jest możliwością zdobycia ważnych informacji o Twoich klientach, ich preferencjach, które mogą pomóc w przyszłości ulepszyć Twój biznes.

Oczywiście ważne jest, żeby w konkursie była do zdobycia nagroda, najlepiej coś, co jest przez Twoich fanów pożądane (interesująca wycieczka, najnowszy gadżet technologiczny, karta prepaid doładowana określoną kwotą). Najważniejsze jednak żeby internauta mógł łatwo wziąć w nim udział.

Co zrobić, żeby konkurs na Facebooku się udał?

1 Zdefiniuj swoje cele marketingowe
Każdy konkurs powinien mieć swój cel. Zastanów się czy:
- chcesz aby dzięki konkursowi wzrosła świadomość internautów o oferowanych przez Ciebie produktach?
- chcesz zebrać listę klientów, którzy są zainteresowani pewnym produktem?
- chcesz zachęcić internautów do używania kanałów social media Twojej firmy? itp.

Dzięki temu, że będziesz wiedział dokładnie, co chcesz w konkursie osiągnąć, będziesz mógł stworzyć dostosowaną strategię konkursu.

2 Bądź kreatywny
Tylko od Ciebie zależy jaką treść będzie miał konkurs, który stworzysz:
- konkurs fotograficzny związany z Twoimi produktami, usługami,
- opis przez uczestników konkursu jakiegoś wydarzenia z ich życiu,
- wymyślenie nazwy dla nowego produktu oferowanego przez Twoją firmę.

W zależności od konkursu może być to krótki konkurs z małą nagrodą lub dłuższy, bardziej angażujący z większą nagrodą. Wszystko oczywiście zależy od organizatora.

3 Przeprowadź konkurs zgodnie z zasadami Facebooka
Zasady przeprowadzania konkursów w Facebooku na pierwszy rzut oka mogą wydać się skomplikowane, jednak po dokładnym wczytaniu się w Promotion Guidlines na pewno uda się nam prawidłowo przeprowadzić konkurs. Przytaczam tu zasady, które umożliwią nam prawidłowe przeprowadzenie konkursu, jednak z obserwacji działań firm w Facebooku widać często, że organizatorzy promocji nie wszystkie wytyczne spełniają, czym narażają się na skasowanie jej z serwisu.

Generalne zasady organizowania konkursu mówią, m.in., że promocje (losowania, konkursy, loterie) muszą być zgodne z prawem obowiązującym w danym kraju, gdzie jest ona organizowana. W żadnym wypadku nie można używać w organizowanej promocji nazwy „Facebook” (w regulaminie czy innych materiałach), chyba, że otrzymamy na to pisemną zgodę serwisu. Dodatkowo nie można organizować promocji skierowanej do osób poniżej 18 roku życia; gdy promowane są w niej takie produkty jak: hazard, tytoń, leki na receptę, benzyna czy broń palna a także, gdy nagrodą w promocji jest alkohol, tytoń, leki na receptę czy produkty mleczne a także broń palna.

Największą zmianą dotyczącą organizowania konkursów w Facebooku, jaką wprowadzono w listopadzie zeszłego roku, jest potrzeba uzyskania od Facebooka pisemnej akceptacji promocji od account executive’a, który obsługuję naszą firmę. Jeżeli nie mamy dedykowanej osoby, która nas obsługuje, możemy zgłosić się do Facebooka za pomocą specjalnego formularza.

Wszystkie konkursy, w których można było wygrać nagrodę za napisanie czegoś na tablicy Strony lub dodanie komentarza do wpisu nie są już akceptowane przez Facebook. Teraz prowadzenie promocji w serwisie dozwolone jest tylko za pomocą aplikacji i tylko w następujących lokalizacjach:
a) w obszarze aplikacji stworzonej w ramach platformy deweloperskiej Facebooka
b) na zakładce profilu publicznego (Fan Page) gdzie umieszczona jest aplikacja promocyjna

Kontaktowałem sie w tej sprawie z accountem, który obsługuje 121PR w Facebooku i takie pisemne potwierdzenie z ich strony o możliwości przeprowadzenia konkursu jest rzeczywiście wymagane. Inaczej sprawa wygląda w praktyce – często dla agencji ważne jest tylko aby konkurs był organizowany przez aplikację a o pisemną zgodę się raczej nie starają.
Nie każda firma chce i może tworzyć oddzielne aplikacje do konkursów dla swoich Klientów. Z pomocą przychodzą firmy, które oferują aplikacje/programy do wykorzystania na określony czas (np. czas trwania kampanii lub rok używania wszystkich funkcji programu). Dzięki takim programom jak fanappz, wildfireapp, votigo czy vitrue możemy za niewielkie pieniądze zorganizować naprawdę fajną promocję.

Jeżeli firma nie może pozwolić sobie na zakup aplikacji do przeprowadzenia konkursu a także nie ma funduszy na skorzystanie z dostępnych programów, Facebook zostawił też możliwość zorganizowania konkurs, który nie jest w ogóle administrowany w Facebooku (może to być np. zadanie pytania konkursowego na Tablicy oraz poproszenie o odpowiedź na specjalnie stworzonego do konkursu maila).

W takim przypadku nie potrzebujemy pisemnej akceptacji Facebooka. Jednak nawet wtedy musimy przestrzegać reguł Facebooka i nie możemy sugerować np., że serwis jest sponsorem promocji a warunkiem wejścia do promocji nie będą działania w Facebooku, np. dodawanie wpisów na swoim profilu lub tablicy albo wrzucanie zdjęcia. Można jednak warunkować wejście do promocji prosząc osoby aby stały się fanami danej Strony i dalej instruować ich z jej poziomu o kolejnych krokach wymaganych w konkursie.

Trzeba pamiętać, że Facebook bardzo dobrze się zabezpiecza na wszystkie inne ewentualności i zawsze sobie zostawia furtkę do skasowania naszej promocji: Facebook może usunąć tą promocję gdy zauważy, że naruszamy postanowienia polityk Facebooka. Dodatkowo serwis może zmienić wytyczne dotyczące organizowania konkursów w każdym momencie bez wcześniejszego informowania nas o tym.

Aby ułatwić trochę użytkownikom Facebooka zrozumienie nowych praw, serwis dodał na końcu Promotions Guidelines przykłady jak można a jak nie można organizować konkursów:
1
- Nie można organizować konkursu, gdzie uczestnictwo w nim wymaga dodania przez fana jakiejś treść do Facebooka (post w profilu, post na tablicy Strony, komentarz albo dodanie zdjęcia)
- Można użyć aplikacji konkursowej, dzięki której użytkownik może dodać treść – np. można stworzyć konkurs fotograficzny, gdzie użytkownik dodaje zdjęcia przez zewnętrzną aplikację.
2
Nie możesz informować swoich fanów o zwycięstwie przez Facebooka (przez prywatną wiadomości, rozmowę na czacie, wpisywanie czegoś na ich tablicy)
- Możesz zbierać adresy korespondencyjne albo emaile przez aplikacje aby dzięki temu móc się skontaktować ze zwycięzcami

Konkurs tworzony w Facebooku łatwo promować, dzięki czemu bardzo szybko może być o nim wiele szumu: wykorzystaj do promocji reklamy CPC, które przyczyniają się do zdobycia większej ilości fanów, uczestników konkursu a także, co najważniejsze, są w miarę tanie oraz można je modyfikować w ciągu kampanii tyle razy ile się chce.

Ludzie lubią konkursy, lubią grać, rywalizować, lubią dzielić się z innymi informacjami, że do wygrania w pewnym konkursie jest jakaś nagroda. Upewnij się, że Twoja aplikacja umożliwia łatwe rozprzestrzenianie się wiadomości o nim na tablicy użytkowników. Dodatkowo poinformuj o konkursie na swojej stronie WWW, umożliw dodanie wiadomości na serwisy społecznościowe (np. za pomocą wtyczki addthis.com), wyślij newsletter do swoich klientów itp.

Wykorzystaj dostępne narzędzia do monitoringu treści aby zobaczyć na których stronach, internauci piszą o Twoim konkursie najwięcej. Wykorzystaj tą wiedzę i promuj go na tych właśnie serwisach jeszcze bardziej. Możesz zachęcić także osoby biorące udział w konkursie, aby same głosowały na zwycięzcę, oceniały prace konkursowe. Dzięki temu będziesz utrzymywał interakcje z publicznością.

4 Zakończ konkurs
Nie pozwól, żeby uczestnicy konkursu czekali na ogłoszenie wyników zbyt długo. Typowy konkurs trwa 4 tygodnie. Zdarzają się oczywiście krótsze (np. 1 dzień) i dłuższe – wszystko zależy od złożoności. Gdy zwycięzca zostanie wyłoniony ogłoś to, napisz o tym na Tablicy lub w rankingach w aplikacji.

5 Zmierz wyniki
Nie zapomnij, że konkurs był po to aby osiągnąć określony przez Ciebie wcześniej cel. Po tym jak konkurs się skończył, musisz zmierzyć poziom zaangażowania, ilość wejść na stronę konkursową, sprzedaż. Zmierz czy ruch na stronie był taki jak zakładałeś, czy konwersja działań na zakupy była zadowalająca. Powodzenia!

Polityka Facebooka wobec przeprowadzania konkursów na platformie zmienia się często, więc warto być na bieżąco i co jakiś czas sprawdzać http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php