piątek, 7 maja 2010

Linie lotnicze na Facebooku

Wiele firm na Facebooku korzysta z bardzo przydatnej możliwości jaką udostępnia Facebook a jest nią stworzenie na Fanpage zakładki sklepu ze swoimi produktami.

Sprzedaż za pomocą sklepów na Facebooku to trend, który jest widoczny w większości biznesów – od kosmetycznego do ubraniowego. Podobną aplikację, która umożliwia sprzedaż swoich produktów z poziomu serwisu powinny stworzyć i wykorzystać także linie lotnicze. Najczęściej jednak obsługiwane przez nich aplikacje, nie wiadomo czemu, prowadzą zainteresowanego przez prawie cały proces wyboru miejsca przelotu aż do zakupu biletu, jednak pod koniec jesteśmy przenoszeni na stronę WWW linii lotniczych gdzie musimy zakończyć akcję – kupić bilet, zrobić przelew (najczęściej jeszcze nie są przenoszone nasze wcześniej wybrane dane i musimy wpisywać wszystko od nowa).

Dlaczego linie lotnicze nie chcą finalizować zakupów na Facebooku? Co jeszcze proponują swoim fanom, jakie dodatkowe promocje dla nich przewidują, jakie informacje można otrzymać na Stronie? Inside Facebook przyjrzał się liniom lotniczym: tym, które latają po Stanach Zjednoczonych: Southwest, Jet Blue, Virgin America, American Airlines, jak i zagranicznym easyJet, Singapore Airlines, Philippine Airlines, Onur Air, Lufthansa, airBaltic i Air Asia i ocenił ich działania.

Jakie informacje można znaleźć Stronach linii lotniczych?
- o zmianach w przelotach;
- o aktualnych promocjach, konkursach gdzie można np. wygrać tańsze przeloty czy dodatkowe mile;
- specjalne informacje dla miast dla których obowiązuje dana promocja;
- o różnych akcjach w które angażują się linie lotnicze;
- informacje z pokładu samolotów (przygotowanie do lotu, katering, załoga);
- informacje o grach/aplikacjach na FB w których można wygrać bilety do wybranego miejsca;
- informacje o nowych samolotach we flocie (wygląd, osiągi, możliwości).

Bardzo fajnym i przydatnym zabiegiem, jaki wprowadzają linie lotnicze jest to, że publikują one informacje w różnych językach (rodzimy danego przewoźnika + np. angielski) – dzięki temu wiele osób z innych krajów, które korzystają z danej linii lotniczej może dowiedzieć się o planowanych zmianach czy promocjach.

Przewoźnicy spoza USA
Z zagranicznych firm easyJet i Air Asia wydają się firmami, które mają najlepsze aplikacje dla swoich klientów:

Aplikacja easyJet pod nazwą „Holiday Planner” prosi użytkowników najpierw o zostanie fanem Strony. Aplikacja pozwala stworzyć podróż, nadać jej nazwę, wybrać miejsce przelotu spośród tych, w które lata przewoźnik, wybrać datę i budżet a następnie zaprosić swoich znajomych z Facebooka do podróży. Działanie aplikacji zatrzymuje się tuż przed dokonaniem ostatecznego zakupu biletu po który firma zaprasza nas na stronę easyJet.com


Air Asia z kolei posiada zakładkę Airstrology na której „Madam Araisia” zachęca słowami: „Niech moje karty pokażą w którym miejscu Azji leży Twoje serce” - po podaniu odpowiedzi na 7 prostych pytań otrzymujemy informację do której części Azji leży nasze serce (niestety aplikacja nie mi nie działa i nie mogłem zobaczyć co to za pytania). Jest to element promocji pięciu nowych kierunków do których lata firma w Indiach.


Onur Air, Lufthansa i airBaltic mają na stronach specjalne promocje dla fanów na Facebooku. Ostatni z wymienionych ma nawet aplikacje „Gdzie latamy”, która pokazuje miejsca, do których można dostać się korzystając z oferty przewoźnika.


Przewoźnicy z USA
Spośród amerykańskich przewoźników Southwest Airlines najlepiej sobie radzi na Facebooku. Często publikują posty, gdzie informują o promocjach na loty a także promują treści, które zamieszczają na stronie WWW. Na głównej stronie mamy dostęp do wszystkich treści, które oferuje firma: wirtualne prezenty (pocztówki z miejsc w które lata Southwest), ankieta, link do konta na Twitterze, kanał YouTube, możliwość zapisania się na newsletter.


Southwest rozmawia z fanami - odpowiada na pytania i komentarze fanów, promuje swoje dobre strony (promocje, gdzie co jakiś czas nie ma opłat za bagaże) a także sezonowe promocje. Szkoda tylko ze nie ma planera podróży, dzięki któremu sprawnie można by wybrać podróż i zapłacić od razu za nią z poziomu Fanpage.

American Airlines ma chyba najlepszą aplikację która nazywa się Travel Bag, a składa się ona z kilku elementów:
- interaktywna mapa, która pozwala na znalezienie interesującego nas przelotu (można później kliknąć na przycisk, który przenosi nas natychmiast na stronę WWW AA i daje możliwość kupienia biletu)
- ulubione – można dodać swoje ulubione miejsce, w którym się było, które poleca się innym
- przewodnik – umożliwia dodanie opisu ostatniej przebytej podroży wraz z opisem, który umożliwi znajomym ocenienie jej
- wirtualne wakacje – można wysłać znajomym kartkę, gdzie na obrazku można umieścić swoją twarz w śmiesznych miejscach – jako pirat, jako starożytna figura, czy hinduski posąg


AA mają też aplikację, która umożliwia znalezienie lotów, w których samoloty umożliwiają korzystanie z sieci wi-fi na pokładzie. Na stronie mamy tez dostęp do adresu konta na Twitterze czy kanału firmy na YouTube.


Podsumowanie
Linie lotnicze traktują Facebooka jako miejsce, gdzie bardzo łatwo mogą kontaktować się ze swoimi Klientami i informować ich o nowościach. Dodatkowo oferują im promocje, konkursy, angażują, zwiększają lojalność. Czekamy teraz na aplikacje, gdzie linie lotnicze nie będą przenosić ruchu na swoją stronę WWW skąd tylko można zamówić ostatecznie bilet. Taka aplikacja na pewno by się przydała i mogła by przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.