niedziela, 16 maja 2010

Jak restauracje i kawiarnie mogą wykorzystać do swoich działań Facebooka?

Na Facebooku możemy znaleźć przykłady udanie prowadzonych Stron m.in. firm odzieżowych, farmaceutycznych czy telekomów. Promują oni swoje produkty, specjalne oferty, informują fanów o nowościach, angażują w interakcje. Facebook bardzo dobrze może sprawdzić się też jako narzędzie promujące i pomagające dotrzeć do zainteresowanych ofertą naszej restauracji, kawiarni czy kafejki.

Co zrobić, żeby dzięki Facebookowi nasza restauracja czy kawiarnia miała wielu aktywnych fanów oraz jak ich zaangażować, żeby przychodzili częściej, korzystali z dostępnych atrakcji (np. darmowe wi-fi czy ciastko do każdego poniedziałkowego zamówienia gratis) i kupowali tylko nas? Oto kilka możliwości:

1 Stwórz Fanpage
Tworzenie Strony fanowskiej jest proste, ale nie dla każdego takie musi być. W swoim tutorialu opisuję krok po kroku jak należy to zrobić. Z dostępnych kategorii można wybrać przykładowo: Lokalna firma i dalej Restauracja lub Marka, produkt lub organizacja i dalej Jedzenie i napoje.
Upewnij się, że w zakładce Informacje wypełnisz wszystkie ważne dane, które umożliwią znalezienie Twojej restauracji „w realu” (dokładny adres, telefon, strona WWW).
Gdy Strona będzie miała więcej niż 25 osób lubiących ją pamiętaj, żeby stworzyć swój unikalny link. Jak to zrobić przedstawiam także w Facebook Tutorial.

Elementem, który może wyróżnić Twój Fanpage jest oddzielna zakładka ze stroną powitalną. Napisz entuzjastyczny tekst powitalny dla osoby, która będzie wchodziła na Twoją strone po raz pierwszy. Umieść na niej informacje co oferujesz i czemu. Przekonaj ich dlaczego mają być Twoimi fanami i poinstruuj jak mają się nimi stać. Pamiętaj, że masz jedną szansę na zainteresowanie ich.


2 Pisz często do fanów na swoim Wallu
Wydaje się to oczywiste, ale wiele biznesów nie komunikuje nic na swojej Tablicy. Pamiętaj, że każdy wpis będzie widoczny dla osób, które nas obserwują. Nie dajmy się zapomnieć. Informuj o wszystkim, co wg. Ciebie wydaje się być odpowiednie.
Przykładowo możesz zamieszczać linki, które prowadzą do Twojej strony WWW na której np. publikujesz interesujące przepisy; dodajesz informacje o odbywających się w Twoim lokalu wydarzeniach czy informujesz gdzie napisano o Twojej restauracji.

Gdy użytkownicy będą komentować wpisy mogą tym działaniem zachęcić także innych do opublikowania pod postem swojej opinii, dodania „Lubię to” czy podzielenia się wpisem na swojej tablicy ze swoimi znajomymi.

3 Wchodź w interakcję ze swoimi fanami jak często tylko możesz
Zaglądaj często na swoją Tablicę, patrz co piszą osoby odwiedzające Twoją Stronę. Dzięki temu możesz usłyszeć wiele przydatnych opinii (m.in. komentarze krytyki, które, gdy je odpowiednio wykorzystasz, mogą przyczynić się do ulepszenia działania Twojego lokalu). Gdy odpowiadasz na Tablicy na komentarze internautów w przyszłości internauci będą zadawali więcej pytań czy komunikowali się w innych sprawach gdyż będą pewni, że będą mieli poczucie że ktoś ich słucha, że im odpowiesz.
W opcjach Strony możesz ustawić jej wygląd tak, aby wszyscy, którzy odwiedzają Twoją Stronę widzieli zarówno wpisy Twoje jak i internautów.


4 Użyj multimediów (zdjęcia, video) aby pochwalić się swoim jedzeniem/umiejętnościami kucharskimi, lokalem
Zdjęcia i filmy video mogą powiedzieć dużo o jedzeniu, które serwujesz czy stylu w jakim to robisz. Upewnij się, że fani będą mieli możliwość zobaczyć jak wyglądają posiłki z Twojej oferty – osiągniesz to m.in. dzięki temu, że wrzucisz najnowsze czy najlepiej oceniane dania ze swojej oferty go Galerii.
Przykładowo Krispy Kreme informowało na Tablicy, że wprowadza do swojej oferty nowy typ pączka. Dzięki temu, że osoby mogą komentować Wasz wpis, możesz dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy na temat tego czy nowość im smakowała czy nie a także czy np. coś warto zmienić.

Zachęć klientów aby robili sobie zdjęć w Twojej kawiarni i umieszczania ich na Twojej Tablicy. Oczywiście, jako właściciel Strony, rób także zdjęcia z imprez i umieszczaj je na Facebooku. To jedna z łatwiejszych możliwości, żeby stworzyć interakcję z fanami (zachęcić np. osoby, które były na danej imprezie do opisania wrażeń).


5 Dziel się na Stronie wszystkimi działaniami marketingowymi które podejmujesz
Jeżeli podejmujesz aktywności także na innych serwisach czy stronach (np. oferujesz coś dodatkowego osobom, które złożą zamówienie online przez Twoją oficjalną stronę WWW) nie zapomnij poinformować o tym fanów na Facebooku.
Na przykład Baskin-Robbins’ ma oddzielną zakładkę, na której zachęca fanów do zapisania się do swojego Birthday Club i otrzymania w zamian lodów. Po kliknięciu w obrazek przenosimy się na stronę WWW firmy, gdzie możemy wypełnić formularz.

6 Użyj istniejących aplikacji aby promować swoją Stronę.
Quizy, ankiety i wszystkie inne darmowe aplikacje są do wykorzystania. Jeżeli znasz HTML koniecznie wykorzystaj to do stworzenia dodatkowej zakładki FBML (np. z ofertą).
Umieść na swoim Fanpage zakładkę, dzięki której internauci będą mogli dodać swoje opinie na temat wypitej kawy (Aplikacja Facebookowa Reviews)
W oddzielnej zakładce można umieścić rekomendacje swoich niektórych Klientów (oczywiście pozytywne), które będą zachęcały innych do odwiedzenia restauracji czy zrobienia w niej imprezy okolicznościowej.

Pamiętaj, żeby, jeżeli w Twojej kawiarni będzie odbywała się jakaś szczególna impreza stworzyc na Facebooku dedykowane wydarzenie i oczywiście zaprosić swoich znajomych oraz wszystkich fanów wykorzystując Aktualności. (Jak wysłać aktualność - TUTORIAL). Możesz także informować fanów o promocjach organizowanych specjalnie tylko dla osób, które lubią restauracje czy kawiarnię na Facebooku (darmowa muffinka w poniedziałek, w piątek darmowe lody itp.)

Jeżeli używasz Twittera, bardzo łatwo możesz zintegrować to, co robisz na Facebooku z tym mikroblogiem i wtedy wiadomości, które piszesz na Facebooku będą wyświetlały się także osobom, które obserwują Cię na drugim serwisie.
Możesz także dodać zakładkę prowadzącą do Twojego kanału na YouTube, gdzie znajdują się filmy z imprez, wydarzeń.

Przykładowo wykorzystując aplikację Involver można dodać do swojej Fanpage np. kanał YouTube, nowocześnie wyglądającą galerię, pokaz slajdów, nasze konto na Twitterze czy Flickr a także możliwość umieszczania plików .PDF

Aby trzymać kontakt z internautami przez cały czas, warto zachęcić ich do subskrypcji newslettera. Niech informacja promująca Newsletter będzie widoczna dla osób, które mają się zapisać. To dodatkowa możliwość stworzenia silnej więzi z internautom i zbudowanie potencjalnie dużej bazy klientów do przyszłych akcji emailingowych.

7 Rozważ możliwość wykorzystania reklam CPC na Facebooku by szybciej zbudować listę fanów
W Polsce geotargetowanie reklam nie jest jeszcze dostępne, ale na pewno w przyszłości będzie. Dzięki temu będzie można uruchomić kampanię reklamową CPC na Facebooku skierowaną dokładnie do osób, które mieszkają w mieście gdzie jest restauracja. Jeżeli nasza strona będzie na tyle profesjonalna, interesująca dla facebookowiczów, na pewno wielu z nich zostanie naszymi fanami i przyjdzie pewnego dnia aby coś zjeść.

Obecnie możemy zorganizować kampanię ogólnopolską, która dotrze do określonej przez nas kategorii osób (płeć, wiek) – może dzięki temu, że zostaną naszymi fanami i będziemy im serwowali wiele interesujących treści, przejeżdżając przez miasto, gdzie mamy kawiarnię, wstąpią do naszego lokalu.


8 Stwórz aplikację, która będzie tylko dla fanów na Facebooku
To działania dla firm, które mają większy budżet na reklamę ale warto się takimi działaniami zainteresować. Najlepiej gdy stworzy się aplikację, która będzie przydatna dla naszych fanów.
Pizza Hut np. stworzyła aplikację, dzięki której można z poziomu Facebooka zamówić pizzę z restauracji znajdującej sie najbliżej Ciebie!

Co piszą na stronie przykładowe kawiarnie
Strona ma ponad 450 tys fanów; co kilka dni pojawiają się posty na tablicy. Poruszane są wszystkie aktualne tematy np. ostatnio pisano o dniu matki. Na Stronie fani zachęcani są do brania działu w aktywnościach na Twitterze czy Foursquare; promowana jest aplikacja, dzięki której można wygrać lody czy kupony zniżkowe. Na Tablicy zamieszczane są informacje o obniżkach, specjalnych ofertach cenowych, wydarzeniach; promuje swoje reklamy, które można zobaczyć w TV.
Zakładki:
Na Stronie są dwie zakładki: kupon na pobranie muzyki a także zachęta do zapisania się do Birthday club - otrzymuje się 5 dni przed urodzinami kupon na lody, zniżkę na urodzinowy tort; ma się dostęp do informacji o nowościach w ofercie, specjalne zniżki, kupony. Za dodanie swojego maila można otrzymać darmowe lody.
Internauci:
Wielu internautow pisze swoje opinie na Tablicy na temat lodów jakie lubią (ulubionych smakach, rodzajach), wrzucają fotki zrobione w restauracji, wyrażają swoją miłość do firmy. Posty są pisane przez osoby nie tylko z USA

Strona ma 1,5 mln fanów; co kilka dni pisane są posty na tablicy - o nowościach w menu (zachęca internautów do oceniania smaku), rozpoczyna rozmowy także na ogólne tematy - co mają za plany na weekend (zaprasza do razu do najbliższej swojej restauracji), podaje informacje o wydarzeniach (gdy np. zatrzymał się w restauracji jakiś celebryta, znana osoba).
Zakładki:
Dostępna jest aplikacja, dzięki której można ocenić pączki Krispy Kreme, wpłynąć na przyszłościowy ich kształt, smak, wygląd; jest też zakładka odsyłająca do strony internetowej, gdzie można sobie stworzyć śmieszne video http://www.kampkrispy.com/ ze swoimi znajomymi w roli głównej; dostępne są także w kolejnej zakładce przepisy na ciasto.
Internauci:
Każdy wpis ma kilkaset komentarzy i "lajków", jednak internauci od listopada zeszłego roku nie publikują żadnych komentarzy na tablicy. Wcześniej pisali o swoim uwielbieniu dla Krispy Kreme czy publikowali prośby by kolejna restauracja została otwarta w ich miejscu zamieszkania.

Dairy Queen (Blizzard)
Strona ma prawie 970 tys. fanów, wiele wiadomości jest wysyłanych z iPhone, aktualnie najczęściej opisywane są wydarzenia związane z 25 leciem firmy, publikowane wydarzenia, zdjęcia, video; dodatkowo wybierany jest fan tygodnia.
Zakładki:
Zakładki związane są z 25 leciem firmy - organizowane są imprezy w całych Stanach Zjednoczonych, firma informuje dokładnie o tym co będzie się odbywało i gdzie; można otrzymać kupon na lody.
Internauci:
Każdy post ma kilkaset komentarzy i kilkaset "lajków"; internauci piszą cały czas na tablicy (na temat ostatniej wizyty w restauracji, co zjedli) dodają zdjęcia. Niektórzy internauci też publikują tam wpisy spamerskie - nie są usuwane z tablicy.

Podsumowanie
Rozmiar restauracji czy kawiarni nie ma znaczenia w tym, czy nasza Strona będzie popularna na Facebooku czy nie. Najważniejszą kwestią jest to, żeby znaleźć odpowiedni sposób na dotarcie do swoich klientów - dla jednych będzie to 50% obniżka na dania w konkretny dzień dla innych darmowy deser w weekend a dla innych kupony na posiłek (Sprout Publisher)
Angażuj osoby, które lubią Twój lokal, działaj na swojej Stronie tak, żeby fanów przekształcić w powracających klientów oraz spraw, żeby polecali Twoją restaurację innym. Powodzenia.

Źródło 1, 2, 3