W środę, 21 kwietnia odbyła się długo zapowiadana konferencja Facebooka - f8. Dzięki kanałowi livestream, który transmitował ją na żywo na kilku Stronach fanowskich związanych z Facebookiem, każdy na świecie mógł od razu dowiedzieć się, co, lada moment, zmieni się w serwisie.
Na początku na scenie pojawił się nie kto inny jak twórca Facebooka, Mark Zuckerberg. Wyluzowany, w bluzie z kapturem zaczął mówić swoją Keynote: o tym, że 3 lata temu utworzono Facebook Platform, 2 lata temu utworzono Facebook Connect a teraz nadchodzi era Open Graph.
Zapewniał, że dzięki Open Graph, będziemy mogli wymieniać informacje o tym, co robimy nie tylko z naszymi znajomymi ale również z serwisami, które będą korzystały z Open Graph. Już w momencie konferencji wchodząc np. na stronę cnn.com czy IMDb mogliśmy kliknąć w przycisk „Lubię to”, który znajdował się na tych stronach. Po kliknięciu nasze działanie było widoczne też na naszym profilu - znajomi widzieli przykładową treść: „Łukasz lubi Avatar na IMDb”.
Zarówno klikając na nazwę filmu Avatar jak i nazwę serwisu IMDb przenosimy się (oraz innych, którzy zobaczą i klikną napis) na stronę IMDb, gdzie można zapoznać się ze szczegółami filmu. Obok będzie też wyświetlało się nasze zdjęcie profilowe oraz znajomych, którzy też kliknęli „Lubię to”.
Także dzięki Open Graph (i tu jest chyba największa obawa internautów), serwisy (wybrane, zweryfikowane przez Facebooka – na razie jest ich ponad 30) będą miały dostęp do naszych danych, które udostępniamy na Facebooku (ale TYLKO tych, które w ustawieniach prywatności udostępniamy wszystkim) – naszych ulubionych filmów, muzyki, zainteresowań itd. i dzięki temu będą nam mogły zaproponować to co lubimy (np. logujemy sie do serwisu yelp, będzie on miał dostęp do informacji o Twoim ulubionym posiłku, kuchni, ulubionych zespołach i będzie mógł to wziąć pod uwagę, gdy będzie oferował Ci informacje na temat restauracji czy koncertów, które są w pobliżu) = spersonalizowana oferta ale też i spersonalizowana reklama.
Można tą funkcje wyłączyć wchodząc na tą stronę a następnie przechodząc do ustawień prywatności > aplikacje i witryny > natychmiastowa personalizacja i odznaczając odpowiednie pole.
Pluginy
Wraz z Open Graph przedstawiono pluginy, które można dodać do swojej strony WWW/bloga a które będą ułatwiały nam integrację z Facebookiem. Oto one:
Like Button – dzięki przyciskowi „Lubię to” umożliwiamy dzielenie się naszą treścią osobom, którym się ona podoba a także ich znajomym, gdyż informacja o tym, że dany wpis się im podoba (np. kliknęli „Lubię to” na naszym blogu), pojawia się także na ich Wallu.
Recommendations – pokazuje spersonalizowane rekomendacje dla użytkowników Twojej strony. Dla zalogowanych użytkowników plugin pokaże wpisy z których korzystali ich znajomi.
Login with Faces – pokazuje zdjęcia profilowe znajomych, którzy zasubskrybowali Twoją stronę klikając „Login”
Comments – umożliwia komentowanie użytkownikom na temat treści znajdujących się na Twoim serwisie. Użytkownik, pisząc tam wpis, dzieli się nim na swojej Tablicy a dzięki temu także w stream’ie znajomych.
Activity Feed – wyświetla najbardziej interesujące aktywności, jakie miały miejsce na Twojej stronie (klikną „Lubię to” czy udostępnią jakąś treść).
Like box – wcześniejszy Facebook fanbox, pozwala sprawdzic ile osób lubi nasza Stronę, przejrzeć ostatnio opublikowane posty na naszej Stronie, Kliknąć w “Lubię to” I zostać fanem (Lajkerem?) Strony.
Facepile – pokazuje zdjęcia profilowe znajomych, którzy zasubskrybowali Twoja stronę
Live Stream – komentarze w czasie rzeczywistym; najlepsze gdy prowadzimy jakiś event na żywo.
Opis opisem ale nie da się wszystkiego ująć słowami, dlatego, też zapraszam do odwiedzenia strony z pluginami ;)
Ważnym stwierdzeniem codo pluginów jest to, że:
„Żadne Twoje dane nie są udostępniane witrynie podczas wyświetlania wtyczek społecznościowych. Wtyczki pobierają informacje bezpośrednio z Facebooka, a witryna nie ma dostępu do danych, które są widoczne dla Ciebie.”
Docs.com
Facebook wraz z Microsoftem stworzyli serwis, który umożliwia tworzenie dokumentów online. Krok jest zapewne wymierzony w Google i ich pakiet Google Docs, do którego każdy, kto ma gmaila, ma dostęp. Stworzone przez nas w docs.com dokumenty (Word, Excel, PowerPoint) będzie można łatwo publikować na Facebooku a także umożliwiać znajomym ich współtworzenie. Na razie serwis jest w wersji beta i udostępniany jest on stopniowo swoim użytkownikom. Jeżeli chcecie być następni w kolejce, wystarczy się zapisać (zgadzamy sie, żeby aplikacja wysłała nam maila z odpowiednią informacją)
Pandora
Serwis ten, dzięki Open Graph będzie pozwalał na sugerowanie nam stacji muzycznych na podstawie tego które zespoły czy artystów lubimy na Facebooku (mamy ich zapisanych w naszym profilu) lub w Sieci (korzysta z tego, że, gdy klikniemy gdzieś w Sieci „lubię to” przy danym zespole, notce czy video, na naszym profilu publikuje się o tym informacja). Będzie też można sprawdzić którzy ze znajomych lubią podobny typ muzyki a także co mają w swoich kolekcjach. Jak na razie serwis jest dostępny tylko dla osób z Ameryki;)
Facebook Credits
Użytkownicy mogą kupować kredyty aby korzystać z nich w aplikacjach czy grach facebookowych. Można je aktualnie kupić za pomocą m.in. kart kredytowych, płatności mobilnych czy pay pal. Dodatkowo Facebook będzie chciał wprowadzić 100-200 nowych opcji płatności, które będą dostępne w zależności od lokalizacji (będzie podpisywał umowy z tymi firmami oferującymi wirtualne płatności które w danym kraju są liderami w swojej dziedzinie, z których usług korzysta dużo osób) – dzięki temu Facebook nie będzie musiał tworzyć nowej platformy płatności a bardzo szybko rozwiąże problem stworzenia dobrych instrumentów płatnościowych w różnych krajach (płatności mobilne, bankowe systemy płatności, inni dostawcy)
One Step Permission
Nie będzie już kilku boksów, w których pytano nas o to, czy zgadzamy się na dzielenie się danymi z profilu przy korzystaniu z danej aplikacji. Teraz będzie tylko jeden boks w którym developerzy zadadzą dokładne pytanie na temat danych, do których będą chcieli mieć dostęp. Można dzielić się z aplikacją takimi danymi, jak: imię, zdjęcie profilowe, płeć, dostęp do strumienia wiadomości, informacji o znajomych, email
Poniżej zdjęcie aplikacji, która prosi o zezwolenie na dostęp do publicznych informacji, emaila i zdjęć.
Statystyki
Na konferencji pokazano także nowe statystyki, jakie wprowadzono do Faceboooka a do jakich wgląd mają administratorzy Stron.
Fani – informacje na temat aktowości fanów danego dnia (vs. to, co było zeszłego dnia), Ilu fanów przybyło danego dnia oraz jaka jest ogólna liczba fanów. Od razu możemy też grafikę przedstawiającą wyniki rozciągnąć na pełny ekran, wydrukować lub zapisać (zapisuje się w PNG)
Klikając na przycisk „Pokaż szczegóły” mamy dostęp do:
Aktywność fanów danego dnia
Nowi fani + usunięci, którzy opuścili naszą Stronę
Dane demograficzne fanów – płeć oraz grupy wiekowe.
Informacje na temat krajów z jakich wchodzą do nas osoby, miasta i jakiego języka używają
Informacje na temat ilości podglądów naszej Strony oraz unikalnych jej odsłon
Informacje na temat tego, którą zakładkę najczęściej osoby oglądają a także skąd do nas wchodzą
Konsumpcja mediów (ilość odtworzeń zdjęcia, video)
Interakcje – informacje na temat tego, ilu osobom spodobał się wpis/y (Kliknął „Lubię to”) i ile komentarzy zostawili pod nim/i.
Klikając przycisk „Pokaż szczegóły” widzimy informacje na temu liczby osób, którym podobają się nasze posty, ilość komentarzy oraz ile osób się wypisuje.
Mamy też tabelę z ostatnio publikowanymi postami, gdzie widać pierwsze kilka wyrazów użytych w poście, czas, kiedy został opublikowany oraz Impressions i Feedback. Dla mnie te ostatnie 2 sekcje są niedostępne.
Widzimy także Dzienną aktywność, jaka odbywa sie na Stronie: Przypomnienia, Posty na tablicy, Recenzje, Video Posts, Discussion Posts
Zmiana wyglądu profilu (sekcja Informacje)
Zmienił się wygląd sekcji Informacje w naszym Profilu. Dodane zapisane na profilu łączą się ze Stronami czy grupami, które im odpowiadają (np. moje miejsce zamieszkania zostało połączone ze Stroną Warsaw – co ciekawe mogę zostać fanem tej strony [mamy na niej informację z wikipedii na temat miasta, mapę oraz wpisy ze słowem kluczowym Warsaw]).
Zmieniono też wygląd sekcji: zostały dodane belki rozdzielające poszczególne sekcje: Zainteresowania, Muzyka, Książki, Filmy, Telewizja, Inne. Po prawej stronie nazw sekcji widzimy nasze Strony (których jesteśmy fanami), które do niej zostały przyporządkowane. Klikając na jakąś jesteśmy przenoszeni na tą Stronę.
Co ciekawe w sekcji Inne mamy też artykuły, strony WWW, w których kliknęliśmy przycisk „Lubię to”
Dolny pasek
W nadchodzących tygodniach wprowadzony zostanie kolejny plugin - będziemy mieli możliwość dodania na każdą Stronę WWW Facebookowego „social bar” – specjalnego paska na dole strony na którym widać będzie lajki, aktywności i osoby dostępne na facebookowym czacie. Podobny pasek od 2008 roku udostępnia Meebo i można go spotkać w wielu zachodnich serwisach (widziałem go tez na kilku polskich blogach)
Podsumowanie
Trzeba przyznać, że na konferencji dowiedzieliśmy się kilku fajnych rzeczy a także dostaliśmy ulepszenia, które były Facebookowi potrzebne (np. statystyki). Jednak bardzo wiele osób wyraża swoje zaniepokojenie kolejnymi zmianami w ustawieniach prywatności i pozwalające aplikacjom na personalizowanie przekazu jaki do nas kierują. Zastanawiają się też ile informacji jest tam podawanych i do czego to może doprowadzić.
Wielu maniaków Internetu, Facebooka zastanawia się nad skasowaniem/zawieszeniem konta na Facebooku a są wśród nich np. programiści Google, co komunikują na Twitterze czy buzz.
A Wy co sądzicie o konferencji i tym, co wprowadziła w życie? Będzie lepiej czy nie?