niedziela, 14 marca 2010

Facebooker PANEL - relacja z imprezy

W piątek, 12 marca, w Oxford Tower odbył się FacebookerPANEL, spotkanie, na którym można było dowiedzieć się od ekspertów z agencji działających na Facebooku, jak można wykorzystać to medium do działań biznesowych.

Rejestracja przebiegła bardzo sprawnie – mimo dużej kolejki udało się dostać plakietkę ze swoim nazwiskiem bardzo szybko.



Chwilkę przed 14 powitał przybyłych organizator Panelu oraz moderator – Konrad Traczyk i zaprosił pierwszego z prelegentów: dr Jana Zająca z UW.

Zaprezentował on wyniki badań pt. „Marketing, relacje i sieci społeczne” w których badał sieci społeczne i relacje jakie występują między użytkownikami, autoprezentację użytkowników w social media oraz prywatność. Bardzo interesującą informacją było to, że na Facebooku przeprowadzano już badania gdzie, dzięki homofilii (tendencja do interakcji z podobnymi ludźmi) można było przewidzieć poglądy polityczne znajomych i np. to, czy ktoś z nich jest homoseksualistą!

Cała, bardzo interesująca prezentacja dr Zająca jest do pobrania ze stron snrs.pl. Zachęcam do zapoznania się z wynikami badań.

Następnie zaczęła się część panelowa, w której zaproszone agencje wypowiadały się na określone tematy: fanpejdże, aplikacje, reklama.
Moderatorem każdej z trzech części spotkania był Konrad, który baaardzo ostro moderował, nieraz nie pozwalając dokończyć wypowiedzi panelistom.

Fanpejdże
Tutaj ekspertami byli Justyna Dzieduszycka-Jędrach (121PR), Krzysztof Gagacki (Livebrand) i Maciej Skrzypczak (Interactive Solutions). Nieobecny był Krzysztof Adamus (Eskadra Opcom).

W tej części zadawał on pytania o to, co to w ogóle takiego fanpejdż, ile kosztuje prowadzenie przez agencję fanpejdża (od „za darmo” gdy zainteresowany zostanie przeszkolony przez agencje i sam sobie będzie go prowadził do kilkudziesięciu tysięcy, gdy się dodaje także jakąś dużą aplikację), czy w ogóle warto działać na Facebooku, co ma znaczenie w popularności fanpejdża (ilość fanów, ich jakość, temat fanpejdża), jak rozlicza się agencja z Klientami za prowadzenie fanpejdża (stała podstawa + za efekt), kto powinien prowadzić fanpejdż dla Klienta (Klient, przeszkolony pracownik, agencja), jakie są fanpejdże, z których paneliści są najbardziej zadowoleni (tu wymieniono np. Seks to zdrowie, Muzodajnia, Heyah) i co można a czego nie można na fanpejdżu.

Ciągle były też zadawane pytania przez licznie zgromadzoną publiczność: czy agencje mają opracowane działania na wypadek gdyby fanpejdż został przez Facebooka zamknięty (nie mają, ale takie działanie ze strony Facebooka jest bardzo mało prawdopodobne gdy jest on prowadzony zgodnie z regulaminem), jak mierzony jest sukces fanpejdża (czy osiągnęło sie ustalone z Klientem efekty + zaangażowanie użytkowników), jak z używaniem niecenzuralnych słów na fanpejdżu (w Polsce nie są one jeszcze tak mocno filtrowane, nawet widać nieraz takie słowa w reklamach CPC)

Aplikacje promocyjne
Panelistami byli Jarosław Bielecki (mint media), Michał Brański (Brand karma) i Piotr Pal (Pride&Glory)

Konrad i uczestnicy Panelu zadawali tu pytania na temat aplikacji na Facebook, jakie rodzaje aplikacji można wyróżnić (komercyjne, wspierające kampanie i ogólnodostępne), jakie są popularne aplikacje stworzone przez występujących panelistów (Burger King i tatuaże, nsport i centrum zdobywców pucharów, Schab ze śliwką Knorra), cenach aplikacji (kształtują się one od 10 do 100 tys. zł), które darmowe aplikacje warto dodać do Strony (do ankiet, quizów), jak budować zasięg aplikacji (np. wykorzystując reklamy CPC), czy obecnie bez aplikacji nie da sie odnieść sukcesu na Facebooku (oczywiście, że się da, ważny jest temat i osoby prowadzące fanpejdża)

Reklama
Panelistami byli ponownie Michał Brański (Brand karma), Krzysztof Gagacki (Livebrand) oraz Paweł Karaś (ARBOinteractive)

W tej części Konrad i uczestnicy pytali ekspertów jak i gdzie można kupić reklamę na Facebooku (każdy może kupić sobie reklamę CPC, agencje umożliwiają kupienie engagement ads na głównej stronie), czy można otrzymać fakturę za reklamy CPC (tak, w panelu reklamowym można wygenerować sobie fakturę a dodatkowo mając konto biznesowe nie trzeba płacić za wszystko kartą kredytową tylko przelewami, co może ułatwić pracę wielu mniejszym agencjom), czy warto promować coś na FB nie mając tam fanpejdża, jak zidentyfikować admina Strony (zwyczajnie zapytać o to na tablicy fanpejdża), jak inaczej, poza CPC i engagement ads można targetować użytkowników Facebook (Brand karma umożliwia wysyłanie emailingu do osób, które mają maila w o2.pl i używają Facebooka)

W tej części Panelu rozgorzała dyskusja między Brand karmą a ARBOmedia nad tym, która forma reklamy pozwoli nam zdobyć więcej fanów: CPC w podstronach czy engagement ads na głównej stronie? Brand karma wymieniła plusy reklamy CPC (można zmienić kreację ile razy się chce, uruchamiane są w kilka godzin, każdy może sobie na nią pozwolić) a ARBO engagement ads (5 dni roboczych aby je uruchomić, można tam umieścić ankietę, video, sampling, promować wydarzenie, droższa).
Spór, można powiedzieć, rozstrzygnął pracownik agencji, która puszcza obecnie reklamy dla MixPlusa – mają zarówno engagement ads i CPC – ogromną większość z ówczesnych 2600 fanów fanpejdża zdobyli dzięki… CPC (potwierdzają to też obserwacje 121PR).

Podsumowanie
Mimo, że dla osób, które pracują codziennie na Facebooku FacebookerPANEL nie przyniósł za wiele nowych informacji to po ilości osób na sali widać, że tematyka Facebooka w naszym kraju cieszy się coraz większym zainteresowaniem i serwis chętnie będzie wykorzystywany do działań biznesowych. Pewnie FacebookerPANEL nie był jednorazową imprezą i w przyszłości odbędą się kolejne edycje, na co osobiście liczę.
Nagrany i obrobiony materiał z FacebookerPANEL będzie za kilka dni dostępny pewnie na stronie Facebookera.

PS
Każdy z uczestników dostał dostęp do programu Zszywka.pl, które pomaga aktualnie zarządzać kontami na Facebook, Twitter i blip. Oczywiście mam dostęp i opiszę jej działanie w następnym wpisie.