wtorek, 2 lutego 2010

Jak wykorzystać social media w działaniach CSR?

Coraz częściej firmy, pod wpływem aktualnych wydarzeń, takich jak kryzys ekonomiczny czy zmiany klimatyczne, zmieniają swoje podejście ze statycznego na bardziej aktywne. Dzięki temu social media zaczynają grać kluczową rolę w tym, jak firmy kształtują swoją politykę CSR i pomagają prezentować się dla interesariuszy jako wzorowi obywatele.

CSR
Do niedawna biznes postrzegał działania CSR jako narzędzie do ograniczenia ryzyka oraz samoregulacji. Aby mieć pewność, że firmy będą przestrzegać prawa, działać etycznie, CSR skupiał się przeważnie na kwestiach godzin nadliczbowych czy molestowaniu seksualnym.

Dzisiaj CSR to nie tylko zbiór wytycznych mających na celu trzymanie firm z dala od kłopotów. Coraz częściej działania firmy skupiają się wokół trzech kwestii: ludzi, środowiska i zysku. Jako, że liderzy biznesu starają się budować coraz bardziej zrównoważone i odpowiedzialne firmy, posiadanie strategii social media jest nie do przecenienia.

Jak CSR może wykorzystać social media?
1 Poznawanie swoich interesariuszy
Był kiedyś czas, że firmy całkowicie kontrolowały swój image – wysyłały do gazet tworzone przez siebie notki prasowe, w których pisały o swojej firmie w samych superlatywach. Te czasy bezpowrotnie odeszły. Dzisiaj wizerunek marki tworzony jest w dużej mierze przez klientów firmy.

Dzięki wykorzystaniu social media i otwartym, szczerym rozmowom, firmy mogą dowiedzieć się czego, w kwestiach odpowiedzialności społecznej, oczekują od nich interesariusze, co warto zmienić w swoich działaniach a czego się trzymać.

2 Traktowanie klientów jako członków społeczności
W dobie cyfrowej demokracji, social media pozwalają firmom bardzo szybko zobaczyć co ich konsumenci sądzą o danym produkcie czy usłudze.

Dialog między interesariuszami a firmą może być bardzo korzystny dla obu stron oraz budować i umacniać poczucie wspólnoty, które jest podstawą mediów społecznych. Kiedy konsumenci traktowani są z szacunkiem, widzą, że ich głos się liczy, mogą zrobić dla firmy wszystko, od pomocy we wzmocnieniu ważnej dla firmy kwestii dotyczącej CSR po wzięcie udział w głosowaniu na wygląd nowego produktu, ulepszaniu usługi.

3 Pokaz w social media swoje dobre praktyki
Coraz więcej przedsiębiorstw wykorzystuje social media jako sposób na wywołanie szumu wokół swoich akcji CSR. Coraz więcej firm rozmawia przez serwisy social media ze swoimi klientami i interesariuszami na temat tego jak mogą razem pozytywnie wpływać na świat.

Intel używa social media, aby polepszyć swój ogólny wizerunek i pokazać się jako firma przyjazna Ziemi – np. informuje interesariuszy o swoim zaangażowaniu w zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Także poprzez bezpośrednie rozmowy w social media, Intel wpływa na swoich klientów, interesariuszy i zachęca ich, żeby sami chronili, oszczędzali.



Nike z kolei stworzył dla swoich pracowników wewnętrzną sieć społecznościową, zwaną We Portal, która pozwala dyskutować pracownikom na temat lepszego wykorzystania przez firmę serwisów social media oraz tego, jak postępować, aby firma była bardziej zrównoważona.

źródło