Gdy w firmie zostanie podjęta decyzja o tym, żeby angażować się w społeczności, kolejnym ważnym krokiem będzie ustalenie kto powinien dla naszej firmy prowadzić takie profile: czy mamy wydzielić oddzielną komórkę w firmie i oddelegować do tego naszego pracownika, który wszystkiego się nauczy czy może lepiej zatrudnić osobę z zewnątrz (teoretyka, praktyka) lub wyspecjalizowaną agencję?
Jeżeli nie mamy w firmie „na oku” osoby, która jest obeznana w społecznościach, umie obsługiwać komputer, sprawnie pisze, można wybrać do działań w social media zewnętrzny podmiot. Najważniejsze aby w procesie rekrutacji udowodnił, że zna naszą markę, umie budować zaufanie w Sieci i pokazał, że łatwo się z nim współpracuje. W tym celu można wykorzystać dokument, przygotowany przez Social Media Group, który ułatwi nam podjęcie decyzji.
O co przykładowo pytać?
Dane Sprzedawcy
Dobrze dowiedzieć się m.in. jaki firma ma adres, telefon (komórkowy i stacjonarny), fax, adres url strony; kim są główni klienci w zakresie social media; kto zajmuje się social media w firmie, poprosić o linki do ich profili na społecznościach.
Monitoring, zarządzanie wizerunkiem
Zapytajmy się m.in. o to jakich narzędzi używa do monitorowania działań online; jak poradziłby sobie z kryzysem online; kto działa w zespole zarządzania kryzysem; poprośmy o próbkę raportu z podobnego monitoringu.
Mierzenie (wyników)
Ustalmy m.in. jak mierzy R.O.I. w działaniach social media, jakie dane/wyniki może podać w poszczególnych społecznościach, jakich platformy nie może odpowiednio mierzyć; niech pokaże próbkę ostatecznego raportu po kampanii (bez szczegółów, nazw firm).
Edukacja
Zapytaj m.in. czy oferuje szkolenie z zakresu social media dla Klientów, w jaki sposób szkoli, jak mierzy efektywność szkolenia.
Kanały social media
Poproś aby m.in. opisał swoje doświadczenie z Youtube, blogami, forami, podcastami, fan page Facebooka, aplikacjami na Facebooka.
Obsługa klienta
Dowiedz się m.in. jakie są stawki za usługi, jak wyceniany jest dany projekt, jakie raporty otrzymuje Klient po akcji.
Więcej informacji w pliku (PDF)
Plik oczywiście nie jest skończony i ostateczny – każdy może dołożyć do niego swoje pytania i w zależności od tego, jak będzie chciał wykorzystać swoją działalność w social media, zadać agencji takie pytanie, które umożliwi mu lepsze ocenienie jej i wybranie najlepszej. Powodzenia.
źródło