środa, 13 stycznia 2010

Konferencja FacebookNOW

Wczoraj o 11 w Warszawie w Złotych Tarasach miała miejsce konferencja, na której ogłoszono inaugurację współpracy ARBOinteractive z serwisem Facebook.

Miałem tą przyjemność, że znalazłem się na evencie i obserwowałem wszystko na żywo. Relacjonowałem wydarzenie na blip.pl w tagu #facebooknow jako użytkownik ^agencja121pr a później ^lukaszde8.

Rozmawiając z osobą z ARBO dowiedziałem się, że w pierwszych kilku godzinach od uruchomienia strony zapisało się na konferencję 900 osób, do wieczora było już 1500 chętnych. Miejsc było… 300;) Jak się okazało później, sala kinowa w ZT jest bardzo pojemna i udało sie pomieścić tam na pewno ponad te 300 osób. Z powodu problemów z pogodą nie dojechała reprezentacja z KRK, mam nadzieję, że srteaming był OK. i dali radę oglądać wszystko na żywo.

FacebookNOW to wydarzenie, które będzie pewnie można uznać za jedno z największych w 2010 roku, mimo, że było organizowane w pośpiechu – rozmowy na temat współpracy, organizowanie konferencji zajęło ok. 2-3 tygodnie.

Rejestracja przebiegła w miarę sprawnie, każdy na wejściu dostał teczkę z programem, notatnik, długopis oraz smycz ze swoim imieniem i nazwiskiem.

Powitał nas wszystkich Marcin Woźniak, COO ARBOmedia AG, a następnie wygłosił referat na temat „Obraz współczesnych mediów społecznościowych w Polsce”, gdzie mówił o tym, co współpraca ARBO i Facebooka da polskim klientom:
- zespół specjalistów do obsługi klienta, polskojęzyczna obsługa
- bezpośredni lokalny kontakt z klientem
- szybka reakcja na potrzeby klientów
- polskie faktury za reklamy

Następnie opowiadał o statystykach portali społecznościowych w Polsce, ilościach odsłon (PV) oraz o profilu społeczno-demograficznym użytkownika FB a także o dynamice wzrostu social media.
Prezentacja w załączniku

Kolejny na scenę wszedł Blake Chandlee, VP & Commercial Director, EMEA, Facebook
Na początek zaprezentował on filmik o rewolucji social media:



Mówił m.in. o Facebooku, o jego początkach, o tym jak się rozwijał, jak tłumaczyli go wolontariusze na różne języki (włoski, hiszpański, francuski [przetłumaczyli serwis w … 6h!]), o aplikacjach, o developerach, o wykorzystaniu Facebooka przez różne branże, o Facebook Connect.
Prezentacja w załączniku

Pierwszym prelegentem po przerwie był drugi z anglojęzycznych gości: Mark Cowan, Emerging Markets EMEA. Mówił on o strategii reklamowej Facebooka, o angażowaniu użytkowników (reklamy nie tylko umożliwiające zostanie fanem ale także obejrzenie filmu reklamowego, wypełnienie ankiety, zapisanie się na wydarzenie, skomentowanie go), możliwościach wykorzystania Stron reklamowych (umożliwiają dialog między marką a użytkownikami) na Facebooku.
Następnie podawał kilka przykładów bardzo dobrego wykorzystania Stron na gruncie amerykańskim i brytyjskim – Starbucks, McDonalds, Ben&Jerry’s, Skinny Cow, Marks & Spencers, Vodafone (we Włoszech użytkownicy FB mają nawet swoją taryfę telefoniczną Vodafone).
Prezentacja w załączniku

Po występie Marka nadszedł czas na sesję case studies:

- Dedykowane aplikacje promocyjne- LEDerzy ewolucji od Samsunga (case study) Grzegorz Berezowski, 180heartbeats
Prezentacja w załączniku

- “Cele, nie marzenia” - cel zrealizowany przez X-Trade Brokers (case study) Rafał Neska – Marketing Manager, X-Trade Brokers Dom Maklerski S.A.
Prezentacja w załączniku

- Kumpel z przeszłości - 1944 Live (case study) Michał Berger – Creative Director, San Markos



- Tradycyjne Wigilijne Jajeczko, czyli Allegro na Święta (case study) Marcin Barciński - Strategy Director, Agencja Społem (największym hitem prezentacji ył program, w którym pokazano prezentację – prez.;))
Prezentacja w załączniku

- Czy na Facebooku są pieniądze? Najciekawsze przykłady aplikacji wspierających sprzedaż, Dawid Szczepaniak - Creative Director, Pride&Glory Interactive
Prezentacja w załączniku

Po przerwie kawowej Tomasz Rzepniewski, Head of MEC Interaction, Mediaedge:CIA pokazał wyniki badań Mec na 2000 respondentów pt. „Sieci społecznościowe w Polsce”.

Mówił on o postrzeganiu przez nas serwisów społecznościowych, częstotliwości ich odwiedzania, liczbie posiadanych znajomych na poszczególnych serwisach, o tym jak dobrze się z nimi znamy. Wspominał także o tym w jakim celu używamy serwisów społecznościowych, co na nich robimy, jaki mamy stosunek do reklam na tych serwisach (oczywiście większość użytkowników reklamy denerwują)
Prezentacja w załączniku

Ostatnim wydarzeniem był panel w którym o realiach social media w Polsce rozmawiali:
- Blake Chandlee, Facebook
- Bartosz Drozdowski, ARBOinteractive Polska
- Michał Brański, o2
- Rafał Agnieszczak, Fotka.pl
- Marcin Jagodziński GG Network S.A.

Na koniec konferencji ARBO zaprosiło wszystkich obecnych do aplikowania do ich zespołu zajmującego się reklamą na Facebook i podziękowało za przybycie.

Podsumowując konferencję:
- w Polsce widzimy bardzo wielkie zainteresowanie serwisem Facebook
- wcześniej nie każdy wiedział, ale teraz już wie, o nowych możliwościach reklamowych Facebooka (engagement ads)
- coraz więcej firm używa Facebooka do promowania swoich produktów, usług
- „brands don’t control brand any more” - teraz użytkownicy je kontrolują (za przykład można podać Stronę Nike "Just do it" z ponad 2 mln fanów, którą stworzył... normalny internauta, nie Nike)
- odejście od mechanizmu transmisji jeden-do-wielu i przejście do modelu wielu-do-wielu

Dodatkowo zachęcam do obejrzenia wywiadu z Blake’m przeprowadzony przez Lookr TV:


Zachęcam też do odwiedzenia strony konferencji www.facebooknow.pl gdzie znajdziemy program konferencji, materiały i biografie prelegentów.