poniedziałek, 11 stycznia 2010

Czy Twoja firma powinna mieć politykę social media?

Firmy zaczynają zdawać sobie sprawę, że, czy to się im podoba czy nie, ludzie często rozmawiają w Internecie na ich temat. W rezultacie muszą zastanowić się i podjąć decyzję, czy powinni mieć w swojej firmie politykę dotyczącą social media, która by określała pracownikom firmy zasady komunikowania się w świecie online.

Social media bardzo szybko przekształcają się z nowej formy komunikacji w jej główny nurt. Więc tak samo jak kiedyś, gdy firmy musiały poradzić sobie z wprowadzeniem poczty elektronicznej, tak teraz muszą poradzić sobie z Facebookiem, Twitterem, blipem czy innymi serwisami społecznościowymi.

DLACZEGO potrzebna jest w firmie taka polityka?
Istnieją uzasadnione powody dlaczego potrzebne jest ustanowienie w nowoczesnej firmie polityki social media. Niestety cały czas trzeba myśleć o tym, co może się stać, jeśli któryś z Twoich pracowników zrobi w społecznościach coś głupiego (np. wrzuci na Youtube kompromitujący firmę filmik, jak to było w przypadku pizzerii Domono’s). Dlatego też trzeba ustanowić zasady i uświadomić pracowników, że:

1 Pracodawca ma prawo monitorować to, co pisze w social media pracownik, niezależnie od miejsca gdzie pracownik pisze (praca czy dom)
2 Pracownik powinien być świadomy, że oczernianie swojej firmy/szefa/współpracowników oniline może prowadzić do poważnych konsekwencji w pracy

CO social media mogą zrobić dla mojej firmy?
Tworzenie polityki social media powinno zacząć się od zrozumienia w jaki sposób pracownicy odnoszą się i na ile podzielają wartości firmy. Ważne jest, żeby utożsamiali się z nimi w naturalny sposób, żeby nie czuli się zmuszani do ich przestrzegania – dzięki temu chętniej będą działać w social media.

Ponadto social media mogą wzmocnić wizerunek Twojej firmy nie tylko jako dobrego pracodawcy ale też przyczynić się do polepszenia kondycji finansowej (przykład Della i zarabiania poprzez promocje na Twitterze)

KOGO powinna obejmować polityka social media?
Polityka social media jest dla wszystkich, nie tylko dla działu marketingu. Więc aby ustalenia były naprawdę skuteczne trzeba zastanowić nad tym, aby polityka social media objęła wszystkich pracowników. Działania firmy w social media są rodzajem „obsługi klienta” – czy właściciel firmy pozbawiłby firmowego telefonu czy emaila swojego pracownika? Więc czemu pozbawiać go dostępu do serwisów społecznościowych?

JAK promować politykę social media wśród pracowników?
Gdy już dasz pracownikom możliwość używania social media musisz przeprowadzić szkolenie jak mogą/mają używać tych serwisów właściwie i skutecznie.
Dobrym przykładem postępowania jest Zappos, który zachęcił wszystkich swoich pracowników aby założyli sobie konta na Twitterze by móc łatwiej rozmawiać z obecnymi i potencjalnymi klientami. Firma oczywiście szkoli pracowników w zakresie prawidłowego wykorzystania Twittera. CEO firmy, Tony Hsieh, twierdzi, że Twitter umożliwia tworzenie bardziej osobistych kontaktów zarówno z pracownikami jak i klientami.

KIEDY jest dobry czas na wprowadzenie polityki social media
Właśnie teraz jest dobry czas na opracowanie i wdrożenie do firmy polityki social media. Wiele serwisów social media staje się coraz bardziej popularna, coraz więcej osób się w nich loguje. Firmy widzą potencjał i zaczynają używać narzędzi social media aby dzięki nim zwiększyć swoją wartość (marketing i branding)

Jeżeli firma ma ustaloną politykę komunikacji z mediami to łatwo zauważyć, że polityka social media to tak naprawdę przedłużenie tych ustaleń. Trzeba pamiętać, że bardzo ważne jest aby opracować dla pracowników w firmie wytyczne jak należy używać serwisów social media, szkolić ludzi jak mają je wykorzystywać, żeby przynosić korzyść sobie i firmie, aktywnie promować obecność firmy w social media.

źródło