środa, 6 stycznia 2010

Google – wyszukiwanie opinii w społecznościach

Na początku listopada 2009 w wynikach wyszukiwania w Google pojawiło się tajemnicze wyrażenie „+ Pokaż opcje”. Po kliknięciu na nie rozwija się lista możliwości, które pozwalają nam zawęzić wyszukiwanie do konkretnych, interesujących nas wyników.

WYNIKI
Wszystkie wyniki
Ukazują się nam standardowe wyniki wyszukiwania jakie otrzymujemy po wpisaniu danego hasła do Google.

Filmy video
Możemy przejrzeć filmy, które mają w tytule, swoim opisie wyszukiwane przez nas słowo. W wynikach ukazują się filmy nie tylko z popularnych serwisów videosharingowych takich jak youtube.com, video.google.com czy vimeo.com ale także z mniej popularnych jak flixya.com, seesmic.tv, myspace.com, dailymotion.com. Filmy możemy filtrować po ich długości (0-4 min; 4-20 min; ponad 20 min.)



Wiadomości
Ukazują się nam wiadomości zamieszczone w większych serwisach informacyjnych, branżowych (w zależności od tego do jakiej kategorii należy nasze słowo kluczowe). W moich wynikach ukazały sie wiadomości w takich serwisach jak: di.com.pl; biznes net.pl; komputerswiat.pl; computerworld.pl; gazeta.pl czy rzeczpospolita.pl.

Blogi
Ukazują się nam blogi, których autor pisał coś na temat wyszukiwanego przez nas słowa kluczowego. Kilka blogów, w których wiem, że opinia na dany temat była pisana i które pojawiają się przy normalnym wyszukiwaniu w wynikach Google, nie pojawiło się. Nie pomogło nawet użycie dodatkowych funkcji zawężających wyniki (ostanie 10 minut; godzina, 24 godziny; tydzień; miesiąc; rok; konkretny zakres dat).

Książki
Wyświetlają się nam książki, które w tytule lub swoim opisie mają szukane przez nas słowo. W moim wyszukiwaniu znaleziono kilka tytułów książek, ale żadna z nich nie była na temat interesujących mnie kwestii.

Fora
Najbardziej interesująca mnie funkcja wyszukiwania. W wynikach pojawiają się tematy i opinie o szukanym przeze mnie słowie kluczowym napisane prze internautów na różnych forach. W mojej opinii fora są dobrze monitorowane - pojawiają się wpisy zarówno z forów wielkich serwisów jak gazeta.pl, idg.pl, peb.pl, media2.pl, ale także z mniejszych, tematycznych jak lagata.pl, fedora.pl, buntu, myapple.pl, tvpolsat.info. Wyskakujące wyniki mogą ułatwić nam szybką reakcję na pojawiające się o nas, naszym produkcie opinie czy utrzymać kontakt z Klientami. Zwłaszcza jeśli wybierzemy kolejne filtry umożliwiające ograniczenie wyników napisanych w ostatniej godzinie, 24 godzinach, tygodniu, roku czy w konkretnym zakresie dat.
W wynikach wyszukiwania zauważyłem tylko jeden wpis z mikroblogu (flaker) nie było niczego np. z blipa, choć wiem, że kilka wpisów na szukane przeze mnie słowo kluczowe zostało umieszczonych.



CZAS
Wyniki wyszukiwania można segregować według czasu ukazania się wpisu. Mogą się nam wyświetlić najnowsze wyniki, napisane w ostatniej godzinie, 24 godzinach, tygodniu, roku czy w konkretnym zakresie dat. Funkcja na pewno przydatna – można sprawdzić co i ile pisali internauci o nas, naszych produktach podczas kampanii reklamowej czy gdy organizowaliśmy mały konkurs.

WIDOK
Widok standardowy
Ukazuje się nam standardowy układ wyników wyszukiwania w Google.

Koło informacji
Bardzo fajna funkcja – ułatwia „chodzenie” po wynikach wyszukiwania i odnajdywanie tego, co jest dla nas najważniejsze. Najpierw pojawia sie nam drzewko ze słowem kluczowym na samym środku a od niego odchodzą powiązane słowa. Klikając na najbardziej nam odpowiadające przechodzimy do kolejnego drzewka, które ma kolejne zwężające temat „odnogi”. Za pomocą kilku sprawnych klików możemy łatwo dowiedzieć się czegoś na interesujący nas temat. Oczywiście przechodząc po „gałęziach drzewka” po prawej stronie pojawiają się linki wyszukane przez Google a kierujące nas w odpowiednie miejsce.



WYNIKI
Wyniki standardowe
Ukazuje się nam standardowy układ wyników wyszukiwania w Google.

Obrazy ze strony
Pojawiają się linki do konkretnych stron internetowych piszących na temat słowa kluczowego, które wyszukuję. Dodatkową funkcją jest to, że po prawo widać po 2 zdjęcia ze strony źródłowej.

Podglądy stron
Pojawiają się dokładniejsze opisy stron (zamiast jednego, dwa-trzy zdania) w których możemy znaleźć opinie na temat szukanego przez nas słowa. Po prawej stronie widać screenshot przedstawiający opisywaną stronę WWW.



Przetłumaczone wyniki wyszukiwania
Jeżeli kiedykolwiek napisano coś w obcym języku o wyszukiwanej przez nas frazie, w tej sekcji możemy to znaleźć.


Podsumowanie
Google po raz kolejny dało nam dostęp do bardzo fajnego i przydatnego narzędzia, tym razem możemy je wykorzystać do monitorowania opinii internautów na interesujące nas tematy. Jest ono łatwe w obsłudze, zawiera kilka przydatnych funkcji umożliwiających szybkie znalezienie ważnych informacji (wiadomości na serwisach, video, opinie na forach) na dany temat. Jego bardzo dużą zaletą jest to, że narzędzie dostępne jest dla wszystkich użytkowników Google i to całkowicie za darmo. Także zachęcam wszystkich do przetestowania jego funkcjonowania na wybranym przez siebie słowie kluczowym.

Bardzo przydatnym narzędziem, które pomaga być cały czas na bieżąco z monitorowanymi frazami jest Google Alert. Wpisujemy interesujące nas słowo, obszar wyszukiwania, częstotliwość otrzymywania raportów, ilość rezultatów i mail, na którzy będą nam przysyłane raporty. Klikamy "Create Alert" i już - nie musimy martwić się, że jakaś ważna wiadomość nas ominie.











Jeżeli ktoś nie chce wydawać pieniędzy na narzędzia do monitorowania opinii internautów, może polegać tylko na Google, ale najlepiej sprawdzi się ono jako dopełnienie wyników, jakie pokazuje nam Brandometr (gdy chce się skupić na serwisach społecznościowych) lub Newspoint UGC (gdy chce się skupić na serwisach i forach internetowych).