poniedziałek, 18 stycznia 2010

Jak wprowadzić do firmy politykę social media.

Jeżeli nasza firma postanowiła stworzyć swoją politykę social media a także ustaliła to, co powinno się w niej znaleźć, ostatnim krokiem do podjęcia jest wprowadzenie jej w życie. Jak to zrobić? Te 5 kroków powinno w tym pomóc.

1 Określ swoje cele
Tworzenie strategii social media to trudne zadanie. Trzeba spojrzeć na swoją firmę od wewnątrz (ustalić odpowiednią dla firmy treść dokumentu, ustalić jak będzie się go używało, jak egzekwować zawarte w nim prawa i obowiązki) oraz od zewnątrz (ustalić odpowiedni stopień zaangażowania firmy w działania social media)

Zastanów się dobrze dlaczego chcesz zaangażować się w społeczności i co chcesz przez to osiągnąć. Krok ten jest bardzo ważny, jeżeli chcesz później mierzyć ROI (zwrot z inwestycji) swoich działań.

Kolejną korzyścią z ustalenia sobie celów polityki social media jest to, że mogą być one podstawą do stworzenia harmonogramu wprowadzania tej polityki do firmy. Pamiętajmy, że nie da się wszystkich ustaleń wprowadzić w jednym momencie - trzeba określić sobie priorytety i stopniowo je wdrażać.



Dodatkowo podczas ustalania celów można zastanowić się nad osobą, która prowadziła by działania na serwisach społecznościowych – mogła by zarządzać treściami wychodzącymi od naszej firmy (tworzenie i wrzucanie notek z ustaloną częstotliwością).

Przykładowo, gdy koncern General Motors tworzył swoją politykę social media, określił cele, które chciał dzięki niej osiągnąć:
A. Być bardziej wyczulony na działania Klientów
B. Szybciej i efektywniej wcielać w życie firmy ważne sugestie, opinie od obserwujących/klientów niż działo się to wcześniej
C. Sprawić aby marka w zewnętrznym świecie jawiła się bardziej „ludzko”; pokazać Internautom że za logo firmy stoją ludzie z pasją
D. Zwiększyć wśród Internautów świadomość mocnych stron tworzonych produktów i zapewnić zainteresowanym dokładne informacje o firmie

2 Ustal miejsce Działu Social Media w Twojej firmie
Tworząc nowy dział w firmie, na pewno będziecie zastanawiali się, gdzie powinien on zostać umieszczony w hierarchii firmowej. W większych firmach, korporacjach będzie to pewnie Dział Komunikacji, Dział Komunikacji Korporacyjnej. Mniejsze firmy, które nie mają tak rozbudowanej struktury, wykorzystają zapewne Dział Sprzedaży czy Marketingu.

Trzeba zastanowić się też nad tym, czy w naszych działaniach związanych ze społecznościami będziemy korzystać z „zewnętrznych zasobów” (np. niezależnych konsultantów), które mogłyby nam pomóc w określonych aspektach budowania strategii.

Przykładowo GM używa wyspecjalizowanej agencji do monitorowania i mierzenia działań, identyfikowania nowych możliwości, radzi się w sprawach taktyki/strategii. Najważniejsze, ich zdaniem, dla firmy rzeczy (działać bardziej czule oraz wcielać do firmy sugestie internautów) GM robi osobiście.

3 Naucz swoich pracowników używać social media
To bardzo ważne działanie. Firma musi ocenić poziom znajomości i zainteresowania social media wśród swoich pracowników. Najlepiej zrobisz przeprowadzając im szkolenie.

Przykładowo w GM stworzono 45 minutowy filmik, w którym wyjaśniono podstawy oraz jak/dlaczego/gdzie firma działa w social media. Dodatkowo stworzono kolejny filmik, kurs, po przejściu którego pracownik „dostawał autoryzację” i mógł szkolić innych pracowników ze swojego działu jak używać social media. Stworzono także wewnętrznego firmowego bloga, który ma na celu dzielenie się z pracownikami lekcjami, które firma uczy się podczas działania na serwisach social media.

Organizacje non profit mogą skorzystać z zaangażowanych fanów marki i prosić ich, żeby podczas gdy będą przeglądać Internet i natkną się na jakąś kwestie w której warto żeby sie wypowiedzieć, podesłali linka na profil pracownika.

4 Sprawdź sprzęt komputerowy w firmie.
Wydaje się to prozaiczne, ale upewnij się:
- kto będzie miał dostęp do stron/profili na serwisach społecznościowych?
- czy są jakieś firewalle, które mogłyby utrudnić działanie serwisów na komputerach firmowych?
- jakie są zasady na temat ilości czasu spędzanego na serwisach social media i treści wrzucanych na te profile?

5 Najpierw słuchaj
Bardzo wiele można się nauczyć przez obserwowanie tego jak działają inni, bardziej doświadczeni „gracze”. Nie wstydź się zadawać pytania – dzięki temu nauczysz się więcej i szybciej.
Nie zawsze wszystko, co zaplanujesz Ci się uda. Nie załamuj się - pamiętaj, że dzięki temu także możesz nauczyć się czegoś wartościowego.

Dodatkowo:

Upewnij się, że top management akceptuje social media
Trudno działać jeżeli od top managerów nie przyjdzie pozwolenie, żeby poświęcić czas i pieniądze aby wprowadzić social media do działań marketingowych i do kultury firmy.



Marki coraz mniej mówią DO konsumentów, teraz one słuchają CO mówią konsumenci. Firmy muszą działać tak, aby szybko odpowiedzieć na działanie Klientów i, jeśli to potrzebne, zmienić coś w swoim postępowaniu. Trzeba być tego świadomym aby nadal móc działać na rynku/konkurować z firmami, które bez problemu są do tego zdolne. Najważniejsza jest gotowość do zmiany.

Zachęć najważniejsze dla social media działy firmy do współpracy
W większości firm działy IT, marketingu i sprzedaży nie tylko mają problemy we współpracy ze sobą ale niekiedy rywalizują. Dopóki nie będą współdziałały jako zespół, nie odniesiesz sukcesu w social media.
Brak współpracy może przyczynić się do tego, że chęć działania w social media może natrafić na problemy nie do przejścia.

Nie oczekuj natychmiastowych efektów
Pamiętaj, że działanie w social media to działanie długoterminowe. Trzeba pamiętać także, że jeżeli zacznie się działać, trzeba to robić nieprzerwanie. Jeżeli stworzysz swoją społeczność, słuchaj jej. Może ona pomóc firmie dokonać przydatnych zmian, które przyczynią sie do polepszenia jej pozycji na rynku. Pomoże to w budowaniu zaufania i lojalności wśród nich.

Podsumowanie
W 2010 spodziewamy się, że coraz więcej marek będzie udzielało się w social media. Dzięki dokładnemu planowaniu i wykonywaniu tego, co się zaplanowało, Twoja firma na pewno odniesie sukces w social media.

źródło i źródło