czwartek, 3 grudnia 2009

Social media jako przedmiot na studiach?

Co sądzicie na temat tego, aby na studiach wprowadzić przedmiot, albo chociaż kurs online, na temat social media, prawidłowego poruszania się w nich przez studentów, posługiwania się nimi w celach prywatnych i firmowych? Czego powinno się uczyć na takim kursie, mając na uwadze to, że w ciągu 6-12 miesięcy bardzo wiele może się zmienić?

Oto wstępne tematy, które można by poruszać na kursie ze studentami:

Dlaczego social media w ogóle działają? Co odróżnia je od innych strategii marketingowych? Co czyni je lepszymi?
Przed stworzeniem strategii social media studenci muszą zrozumieć dlaczego „to” działa – czy to przez tworzone relacje, czy to przez samą platformę do komunikacji, serwis czy może dlatego, że w jednym miejscu spotyka się tak wielu konsumentów?
Kiedy uczniowie będą w stanie zidentyfikować indywidualne efekty oddziaływania social media na strategię marketingową, będą w stanie włączyć je w przyszłości w większą kampanię.

Poprosić ich aby monitorowali to, jak używają social media.
Dlaczego wchodzą na Facebooka, kiedy używają Twittera? Jeżeli zrozumieją to, co sami robią w serwisach społecznościowych, będą lepiej mogli zrozumieć to, jak i po co inni ludzie mogą używać tych serwisów. Dzięki temu będą mieli wiedzę, pozwalającą im odróżnić strategię, dzięki której kampania odniesie sukces od takiej, w którą nikt się nie zaangażuje.

Niech zbierają dane. Odwiedzają Facebook? – niech zapisują ile czasu tam spędzili, co dokładnie robili, ile odwiedzili stron, czemu podzielili się tym właśnie artykułem, dlaczego znajomi go skomentowali, ilu z nich później umieściło ten artykuł u siebie?
Dzięki temu mogą stać się strategami, którzy nie tylko odwiedzają serwisy społecznościowe ale też wyciągają z tego wartościowe wnioski.

Należy używać case studies. Trzeba pamiętać – nie ma jedynej słusznej drogi. Niektóre rzeczy się sprawdzają a niektóre nie.
Aby być dobrym strategiem działań online trzeba być kreatywnym i mieć chęć do próbowania nowych rzeczy. Dzięki case studies można podkreślić jak dana firma starała się wykorzystać nową możliwość serwisu i co z tego wyszło. Należy wyróżniać twórcze myślenie; pokazać jak studenci mogą wykorzystać dostępne funkcjonalności aby stworzyć własną kampanię zamiast kopiować to, co już było.

Aby nauczyć studentów strategii online „na żywo” warto skłonić ich, aby stworzyli swojego bloga i wypromowali go.
Niech piszą o tym co lubią, niech się w to zaangażują. Wykładowca powinien pokazać im jak mierzyć statystyki, konsultować z nimi co na blogu jest dobrze robione a co można poprawić, niech się starają aby ich blog był coraz lepszy, najlepiej taki, który zarabia:)

A czego Wy, będąc nauczycielami, chcieli byście nauczyć przyszłych strategów kampanii w social media? Na czym byście się skupili, jakie case studiem byście pokazali?


źródło