poniedziałek, 14 grudnia 2009

Jak zrobić skuteczną promocję używając social media?

Wielu przedsiębiorców używających social media zastanawia się jak przemienić swój udział w społecznościach w zysk. Ostatnie badanie Razorfish (w załączniku) pokazało, że głównym powodem dla którego ludzie zapisują się do serwisów social media jest możliwość spotkania przyjaciół oraz obserwowanie firm, które mogą informować ich na profilach o promocjach i obniżkach. Wyniki badania sugerują jak w przyszłości mogą być wykorzystywane budżety reklamowe firm - część na pewno otrzymają serwisy social media.


Prawidłowo przeprowadzona kampania w social media może dać nam bardzo wiele – serwisy społecznościowe umożliwiają za darmo szeroką skalę działań i dokładne targetowanie naszej oferty do wybranych użytkowników. Ale żeby wszystko działało dobrze marketerzy muszą postępować ostrożnie. Jeżeli będziemy dawać za wiele promocji, obserwujący profil naszej marki będą czuli się spamowani reklamami. Z drugiej strony, jeżeli nie będziemy oferowali wystarczająco dobrych ofert, mogą poczuć się oni zawiedzeni i przestaną Cię obserwować.

Jak znaleźć umiar, jak działać, żeby nasi Klienci byli zadowoleni? Oto kilka kroków jak prawidłowo przeprowadzić akcję promocyjną w social media:

1 Co internauci mówią o Twojej marce?
Aby dowiedzieć się co najbardziej interesuje Twoich klientów obserwuj serwisy społecznościowe, to, co mówią i do kogo mówią w nich internauci (tweety, wpisy w blogach, komentarze na forach, posty na Facebooku itp.). Nie musisz robić tego wszystkiego ręcznie, użyj dostępnych narzędzi do monitoringu.

Monitorowanie tego, co mówią internauci jest kluczowe, żeby stworzyć odpowiednią wiadomość marketingową oraz promocje do nich skierowane. Pamiętaj, że Twoim celem jest to, aby dostarczyć odpowiednią ofertę która będzie wzbudzać zainteresowanie.

2 Stwórz promocje w social media
Kiedy ustalisz czego potrzebują internauci po prostu zaoferuj im to. Przykładowo możesz dowiedzieć się, że internautom bardzo podobała się ostatnia promocja „-20%” - mówili o tym w wielu postach na forach, w serwisach społecznościowych, ale negatywne odnosili się do tego, że za dużo musieli płacić za wysyłkę towaru. Aby ich zadowolić, w kolejnej promocji możesz zaoferować np. darmową wysyłkę.


3 Zadziałało?
Dowiedz się czy Twoja promocja spodobała sie internautom czy nie, jaki miała wpływ na finanse, na sprzedaż i zyski firmy. Wróć do monitorowania opinii internautów na temat Twojej firmy – sprawdź ile postów na temat napisali internauci, czy wzrósł ruch na Twojej stronie, ile z osób odwiedzających stronę coś kupiło. Można oczywiście porównywać dwie różne promocje, które były puszczane w podobnym okresie i pomyśleć dlaczego jedna zadziałała lepiej od drugiej.

Przykładowo czy promocja „-50%” uzyskała więcej postów internautów, wizyt na stronie, konwersji na zakup niż „kup 2 płać za 1”. Możesz oczywiście porównać też dane z promocji w social media z danymi z regularnej, tradycyjnej kampanii. (Kampanie social media często są lepsze w konwersji ale tradycyjne kampanie mogą sprowadzić więcej ludzi na Twoja stronę WWW)

Zrób analizę ROI dla Twojej kampanii social media aby sprawdzić jaki wpływ miała ona na finanse.

Wnioski
Promocje social media będą coraz bardziej popularne. Upewnij sie, że wykorzystujesz właściwie serwisy social media aby zaoferować swoim klientom „ekskluzywne oferty”, dzięki którym poczują się wyjątkowo. W zamian podziękują Ci oni dokonując zakupy w Twoim sklepie.

Robiliście już kiedyś jakąś promocje za pośrednictwem social media? Co oferowaliście internautom aby odnieść sprzedaż? Jak mierzyliście dotarcie i zwrot kosztów (ROI)?