czwartek, 31 grudnia 2009

Brandometr - nowe narzędzie do monitorowania social media

„Brandometr to nowe narzędzie na rynku, które śledzi miliony dyskusji toczonych w social media i pozwala odnaleźć w szumie informacyjnym i natłoku treści tworzonych przez użytkowników (user generated content), wypowiedzi ważne dla Twojej marki. Dzięki temu możesz budować ze swoimi klientami głębsze relacje a także usprawniać swoje produkty i usługi” – taki opis produktu możemy przeczytać na stronie internetowej Brandometru.

Narzędzie monitoruje blogi, mikroblogi (Twitter, Blip, Flaker, Pinger), fora internetowe, grupy dyskusyjne, serwisy społecznościowe i inne. Nie ma dostępnej dokładnej listy monitorowanych serwisów, ale jeżeli zauważymy, że w wynikach brakuje nam jakiegoś, możemy poprosić twórców o dodanie go do listy przeszukiwanych.

Marki
Po zalogowaniu się do systemu możemy wpisać sobie markę/marki (w zależności od opłaconej opcji –od 1 do powyżej 10), które chcemy monitorować. Wybieramy nazwę marki oraz słowa kluczowe, które chcemy monitorować. Na tej samej stronie mamy bardzo dobrze wytłumaczone w jaki sposób używać słów kluczowych, jak formułować zapytanie. Po wypełnieniu wszystkich pól klikamy przycisk „stwórz” i ukazują się nam wyniki dostępne dla danej marki (na ich pojawienie czekamy parę chwil).



Wyniki monitoringu
Każdy wynik wyszukiwania ma tytuł (kilka pierwszych wyrazów z treści wpisu) oraz treść – całą (jeżeli wpis jest krótki) lub lead (jeżeli opinia jest dłuższa). Każde wyszukiwane przez nas słowo kluczowe jest podświetlane. W otrzymanych wynikach mamy informację kiedy mniej więcej wyszukane opinie zostały napisane (ok. 9 h temu, 10 h temu, 20 h temu). Po lewej stronie opinii ukazuje się nam jakość/ważność danego postu, która mierzona jest w skali 1-10 (nie wiem na jakiej podstawie wpis jest oceniany). Widoczne jest także źródło gdzie znaleziono opinię, nick autora oraz ikonka serwisu w którym ją znaleziono. Mamy także link źródłowy, który po kliknięciu przenosi nas do danego serwisu. Po prawej stronie znajdują się 3 ikonki: ignoruj – możemy dodać daną wypowiedź do ignorowanych; dodać do ulubionych; dodać do niej notatkę.

Menu górne
Na stronie wyników wyszukiwania mamy także górne menu, w którym możemy wybrać kategorie:
Ulubione – jeżeli podczas przeglądania jakiś wynik bardzo nam się spodobał i ustawiliśmy mu w statusach „ulubione” w tej zakładce znajdziemy wybrane przez nas wpisy.
Do zrobienia – niektóre wyniki z którymi chcemy wykonać dodatkową pracę można oznaczyć właśnie w taki sposób.
Dodaj – można dodać do menu kolejną kategorię, którą sami stworzyliśmy (np. „do przejrzenia”, „najlepsze wpisy” itp.)
Ignorowane – ukazują się nam wpisy, które ignorujemy. Można je bez problemu przywrócić klikając jeden przycisk.
Pokaż wyniki – powraca z innych zakładek do wyników.

Statystyki
Klikając na zakładkę „Statystyki” ukazują się nam wyniki, które informują nas o ilości wypowiedzi na nasze zapytanie w danym czasie. Można wybrać dany okres (od do), ostatni tydzień, miesiąc, kwartał lub od początku wyszukiwania. Można porównywać ilość wypowiedzi dla wszystkich monitorowanych marek jednocześnie a także można wybrać marki do porównania lub wybrać tylko jedną.
W zakładce „najpopularniejsze źródła” ukazują się nam serwisy, w których najwięcej razy pisano o obserwowanej przez nas marce. Możemy także obejrzeć „najaktywniejszych autorów”, którzy piszą na interesujący temat.



Ustawienia
Ustawienia statusów – wyniki wyszukiwania można oznaczać dowolnymi statusami (np. do zrobienia, najlepsze, zrobione), które później można łatwo edytować, usuwać, dodawać nowe. Statusy pojawiają się przy każdym z wyników na rozwijanej liście po prawej stronie.
Powiadomienia – możemy wybrać sobie sposób, w jakim będą na naszego maila przysyłane raporty (nigdy, codziennie, co tydzień), wybrać godzinę, kiedy będą nam słane oraz dokładny dzień wysyłania powiadomień.
Ustawienia konta – możemy zmienić adres email, na który podsyłane są nam raporty z wyszukiwania oraz zmienić hasło na nowe.

Sortowanie, filtrowanie, statystyki
Po lewej stronie mamy zakładkę, dzięki której możemy sortować wyniki, filtrować je oraz oglądać wstępne statystyki.
Sortowanie – możemy sortować po dacie dodania oraz hotness (opinie, które mają największą siłę, bliską 10)
Filtrowanie wyników – możemy filtrować wyniki po dostępnych kategoriach: blogi, fora, portale, społeczności, mikroblogi, video.
Wstępne statystyki – ilość wypowiedzi w ostatnim miesiącu oraz najpopularniejsze źródła w ostatnim miesiącu (serwisy, w których najczęściej pisano o monitorowanym temacie).



Podsumowanie
Po przyjrzeniu się wynikom wyszukiwania dla wybranych marek mogę powiedzieć, że stwierdzenie „Brandometr to narzędzie, które śledzi dyskusje toczone w social media” to prawda. W przeważającej większości wyniki, które ukazują się naszym oczom to wpisy, które internauci dodali na serwisach społecznościowych: Twitterze, Flakerze i Blipie. Niewiele wyników pojawia się w sekcjach blogi, fora, portale, społeczności. Może jest to spowodowane małą ilością przeszukiwanych przez aplikację forów, portali? Pamiętajmy – jeżeli interesuje nas jakiś serwis, możemy zaproponować jego dodanie do listy przeszukiwanych miejsc. Na pewno przyczyni się to do poprawy programu.

Zauważyłem także, że dobrze, jeżeli nasza marka ma charakterystyczną nazwę jak np. „ipla”, gdyż, jeżeli będziemy chcieli szukać czegoś na temat „plus”, bardzo często zamiast informacji o operatorze komórkowym otrzymamy wpisy z wyrazem „plus” użytym w kontekście, który nas nie będzie interesował.

Brandometr ma potencjał. Po dopracowaniu program będzie na pewno jeszcze lepiej „śmigał” – szybciej „wypluwał” wyniki, znajdywał więcej dyskusji na forach, umożliwiał dokładniejsze wyszukiwanie szukanych fraz. Także - czekam na rozwój aplikacji oraz informacje o jego cenach.

W kolejnym wpisie ocenię działanie Newspoint UGC oraz niedawno dodanej do wyszukiwarki Google funkcji wyszukiwania wyników w społecznościach.