poniedziałek, 21 grudnia 2009

10 sposobów na zwiększenie zaangażowania użytkowników Twojej społeczności

Nakłonienie ludzi do interakcji w serwisach społecznościowych nie jest łatwe. Wymaga to od twórców czasu i pracy a to, jaką metodę najlepiej wybrać, często jest wynikiem prób i błędów.

Poniżej prezentowanych jest 10 wskazówek, które mogą przyczynić się do zwiększenia zaangażowania użytkownika w życie serwisu user-generated content.

1 Ułatw użytkownikom partycypację
Jeżeli na stronie nie ma jasno przedstawionej informacji, że oprócz czytania użytkownicy mogą współtworzyć serwis, to tego nie zrobią. Stwórz użytkownikom wiele możliwości, aby mogli wejść na stronę i zapoznać się z nią (rss, notki prasowe, notki na mikroblogach, konta na serwisach social media itp.). Użyj także słów wzywających ich do działania (call to action), które zmienią ich z obserwatorów we współtworzących (dodaj komentarz, stwórz własnego bloga).

2 Bądź liderem
Twórca serwisu powinien być taktowny i odporny na złe słowo, otwarty na krytykę oraz tolerancyjny. Dobry lider wyzwoli cechy przywódcze u innych a także nakłoni użytkowników do interakcji.

3 Wchodź w interakcję ze społecznością
Nie ignoruj ludzi biorących udział w życiu Twojej społeczności. Rozmawiaj z osobami, które komentują treści, zachęcaj do większego zaangażowania. Nie wahaj się usunąć użytkowników, którzy przeszkadzają w dyskusji. Przed zbanowaniem go, usunięciem komentarza, skontaktuj się z taką osobą i napisz czemu to robisz. Interakcja ze społecznością pokaże, że jest osoba, która na pewno słucha tego, co oni piszą.

4 Witaj nowoprzybyłych
Jeżeli Wasza społeczność ciągle rośnie i staje się spójna, nowi użytkownicy mogą czuć się jak intruzi. Na początku na pewno trudno będzie ich zaangażować, zachęcić, żeby udzielali się tak jak starzy uczestnicy. Jednak jako właściciel serwisu możesz na przykład stworzyć specjalną sekcję/grupę dla nowych użytkowników, stworzyć dla nich serwisowy tutorial, który pomoże rozeznać się w sytuacji na serwisie.

5 Identyfikuj i wspieraj Liderów Opinii (Power user)
Nie zapominaj o osobach, które często udzielają się na Twojej stronie. Mogą oni dać serwisowi wiele dobrego (np. feedback na temat ważnych zmian w serwisie). Jeżeli będziemy traktować ich na równi ze sobą, może przyczynić się to do zwiększenia ilości użytkowników zainteresowanych takim podejściem.

6 Promuj treści tworzone przez użytkowników
Promowanie treści, którą stworzą internauci powoduje, że czują się oni ważni, zmotywowani do kolejnego działania a także może przyczynić się do zdobycia kolejnych użytkowników/twórców.
Co dokładnie możesz zrobić? Promuj jednego, wybranego użytkownika miesiąca; pokazuj na głównej stronie serwisu 10 najlepszych komentarzy, 20 najbardziej aktywnych profili, 5 najbardziej popularny profil.

7 Nagradzaj osoby, które się udzielają
Nagradzaj najbardziej aktywnych użytkowników. Opracuj sobie algorytm (może łączyć ilość opublikowanych materiałów, ich popularność, aktywność na stronie danego użytkownika) i na jego podstawie promuj najaktywniejszych. Nadawaj im rangi (np. super gwiazda), nagradzaj za największą ilość punktów co miesiąc.

8 Publikuj treść użytkowników jak szybko się da
Długie przerwy między wysłaniem komentarza, postu przez użytkownika a zatwierdzeniem i opublikowaniem go w serwisie przeszkadzają w rozmowie; ludzie nie będą umieszczali postów jeżeli nie będą pewni, że się opublikujemy je max. w przeciągu 24h.

9 Umożliw tworzenie profili
Umożliw na swoim portalu internautom tworzenie profili z osobistymi danymi, zdjęciem, zainteresowaniami, statystykami - pomaga to w poznawaniu się z innymi, tworzeniu społeczności. Umożliw im statystyki profilu: np. opublikowane komentarze, ilość wyświetleń profilu, ilość obserwujących i obserwowanych.

10 Zaangażuj się w popularne serwisy społecznościowe
Sprzęgnij swoją stronę z innymi popularnymi serwisami. Przy swoich notkach umożliw innym dodanie linka do Facebooka czy zaczęć do dyskusji o nim na Twitterze.

A Wy jak zachęcacie internautów do współdziałania na swoich serwisach?

źródło