środa, 25 listopada 2009

Dlaczego firmy mają problemy z wykorzystaniem social media?

Na całym świecie ciągle zwiększa się liczba osób, które używają social media. Niewątpliwie zmienia to sposób w jakim konsumenci mogą wyrażać opinie o danej firmie czy usłudze. Także firmy powinny zmienić obecny sposób komunikacji ze swoimi klientami na bardziej bezpośredni, przejrzysty, doradczy.

Ale dlaczego jeszcze wiele, nawet dużych firm, tego nie robi?

1 social media są traktowane jako kolejny kanał marketingowy. To błędne podejście – social media są czymś o wiele więcej, są nowym podejściem do komunikacji z klientem. Inwestycja w społeczności zwróci się jeśli firma będzie rozwijała swoja społeczność, tworzyła na nich unikalne treści, które można później wykorzystać, bezpośrednio słuchać i rozmawiać z konsumentami.
2 social media nie pasują do obecnej struktury firmy. Prawdziwe social media leżą gdzieś pomiędzy marketingiem, PR, komunikacją i web development. Nikt dokładnie nie wie, kogo zadaniem jest stworzyć politykę social media.
3 społeczności i treści są globalne. Użytkownicy social media korzystają i rozpowszechniają treści bez zważania na granice państwowe. Departamenty marketingu i PR są tworzone na dany region bądź kraj. Bardzo mało firm ma prawdziwie międzynarodowe struktury i ustalone globalne perspektywy działania aby móc dobrze zorganizować działanie na społecznościach.
4 social media wymagają długoterminowego podejścia. Potrzeba czasu na zbudowanie społeczności, rozpowszechnianie treści i skłonienie ludzi do aktywnego udziału w jej życiu. Marketing i PR pracują w oparciu o ustalenia krótkoterminowe i są przywiązane do tego rodzaju działań. Social media to nie kampania, to długotrwale podejście do komunikacji.
5 nie ma gwarancji sukcesu. Gdy wykupujesz reklamę w mediach to wiesz ile razy, gdzie i komu się ona wyświetli (podsyłasz klientowi im treść, push), możesz obliczyć sobie CTR. Social media działają inaczej - one zależą od klienta – może on wejść z Tobą w interakcję albo i nie (pull). Także jeżeli profile firmy nie będą miały w sobie tego „czegoś”, mogą nie zadziałać.
6 inna miara wyników. Firmy są przyzwyczajone do wielkich liczb wyświetleń bannera czy reklam kontekstowych – wyniki social media są mierzone przez: ilość przyjaciół, ilość odwiedzających nasz profil, ilość znajomych. W porównaniu ze sobą liczby związane z social media będą zawsze mniejsze ale niekoniecznie znaczy to, że będą miały mniejszą miarę sukcesu.

Jak duże marki dobrze wykorzystują social media?
Najważniejszą rzeczą jest odpowiednie umieszczenie w strukturze firmy działu social media, który będzie zajmował się długotrwałymi działaniami mającymi na celu otworzenie firmy na komunikację z klientami oraz stałą obecność w serwisach społecznościowych. Departament social media powinien współpracować także z Marketingiem i PR aby być pewnym, że reklama, rozwój produktu, badania i komunikacja pasują do obrazu tworzonego w mediach społecznościowych oraz że wszystkie aspekty firmy a także produkty są zoptymalizowane pod względem social media. Niektóre przyszłościowo myślące firmy (Ford, Intel) wdrożyły już taką strategie i teraz one powinny być przez kolejnych naśladowane.



Bardzo ważną kwestią dla social media jest ciągłe zapotrzebowanie na badania, które pozwolą zrozumieć i policzyć wartość angażowania się z klientami vs. tradycyjna reklama.
Wreszcie, firmy muszą patrzeć długoterminowo i zrozumieć, że social media mogą przyczynić się do powstawania, wykreowania osób, które będą ambasadorami marki przez całe życie! Stanie się tak dopiero wtedy, gdy nie będziemy wykorzystywać social media tylko do konkretnych kampanii ale będzie to nasze stałe podejście.

źródło