niedziela, 17 czerwca 2012

"Treść jest kluczowa". Ann Handley i C.C.Chapman.

Kolejną książką, którą otrzymałem od Wydawnictwa Helion do recenzji, jest "Treść jest kluczowa. Jak tworzyć powalające blogi podkasty, wideo, e-booki, webinaria (i inne)".
Książka podzielona jest na cztery części: Zasady tworzenia treści; How-to, czyli od teorii dopraktyki; Przez treść do konwersji – historie sukcesu (oraz pomysły, z których możesz skorzystać!) oraz To nie jest pożegnanie.


W książce autorzy informują, że dzięki tworzeniu wartościowych treści (treści pomagające Klientom, będące wiarygodnym źródłem interesujących informacji) nasi Klienci będą dzielić się nimi i rozpowszechniać nasz przekaz za nas. Treść króluje i rządzi. Treści powinny być autentyczne, ważne, zajmujące, zaskakujące, cenne i błyskotliwe.
Część pierwsza książki podzielona jest na 10 rozdziałów w których autorzy informują o tym, że:
- Tworzenie zawartości online, będącej w założeniu filarem marketingu, stopniowo staje się wymogiem naszych czasów i jest jednocześnie coraz bardziej skuteczne. Dobrze tworzona treść to przewaga konkurecyjna firmy

- Podawanych jest 11 zasad tworzenia interesującej treści: m.in. mów po ludzku, pokazuj, zrób coś nieoczekiwanego, nabierz rozmachu.

- Oryginalność wypływa ze zrozumienia: trzeba się zastanowić kogo zamierzasz przyciągnąć? Dlaczego tworzysz zawartość, którą tworzysz; Kim są Twoi odbiorcy; czego wymagasz od kontentu, jakie ma zadanie; Kiedy i jak zamierzasz stworzyć treść; Gdzie zamierzasz publikować swoją zawartość?

- Mierz swój sukces za pomocą dostępnych mierników np blogi (subsktrybenci, linki zrotne, kometarze), zdjęcia i wideo: odsłony, „lubię to”, komentarze.

- Spróbuj stworzyć harmonogram publikacji dzięki czemu będziesz pisał systematycznie:
1 dzień = codziennie (Twitter, lektura informacji, monitoring bloga)
7 dni = wpis na blogu, video, artyuł poradnikowy
30 dni = większy wpis na blogu, newsleter, fi lm video, podkast, prezentcja i udostępnienie jej w Slideshare
4 miesiące – opublikuj białą księgę opartąo badania, stwórz zbiór case study i udostępnij w PDF, e-bok, seria filmów wideo, specjalne wydanie newslettera, zorganizuj konkurs/loterię
1-2 razy w roku: zoranizuj imprezę na żywo, twórz coroczną białą księgę, opublikuj przewodnik dobrych praktyk

O czym pisać w swoich serwisach by zainteresować internautów:
Czatuj z klientami, rozmawiaj ze znakomitościami, prezentuj autentyczne zdjęcia, zaglądaj do działu obsługi klienta, monitoruj słowa kluczowe wyszukiwania, monitoruj słowa kluczowe w SM, przeszukuj sieć, śledź wiadomości branżowe, bywaj na wydareniach branżowych, służ radą, reklamuj swoją społeczność, monitoruj poczynania konkurencji, stwórz regularną serię tematyczną, zorganizuj spotkanie, gromadź treść z zewnątrz.

Skąd można zaopatrzyć się w treści zewnętrzne:
- Kompilowanie treści – ciągłe wyszukiwanie, selekcjonowanie i udostępnianie najlepzych i najbardziej przydatnych treści pozyskanych ze stron internetowych oraz innych źródeł online a dotyczących określonego tematu
- Zawartość współtworzona
- Treści generowane przez użytkownika - UGC

Dlaczego ludzie wracająna stronę? Co zrobić, żeby zachęcić internautów do interakcji
- Treść na niej uważają za ważną i interesującą
- Cenią sobie możliwość wymiany poglądów w komentarzach/na forum
- Odpowiada im rola ekspertów i możliwość udzielania pomocy innym
- Chcą być postrzegani jako członkiem w określonej społeczności
- Kluczem do wierności odbiorcy jest to, żęby ona była świeża, nowa i istotna z punktu widzenia zawartości

Trzeba użytkowników ciągle „dokarmiać” – nasłuchuj co jest teraz popularne, monitoruj za pomocą np czytnika google, alertów Google, search.twitter.com, czytając interesujace blogi.

Część 2 – od teorii do praktyki
Pokazane są tu praktyczne porady jak wykorzystać wybrane narzędzia social media.

Blog
Określ swoje cele, wyznacz sobie realny harmonogram, mieszaj, miksuj, przeplataj; wyjdź poza słowa; rozmiar ma znaczenie; naucz się tworzyć zabójcze nagłówki; design również ma znaczenie; nabierz rozpędu; rozważ moderowanie komentarzy; kategoryzuj i taguj – wszystko; pisz w sposów, w jaki mówisz; zostaw miejsce na przemyślenia

Webinaria
Jakie powinny być: intertesujące, interaktywne i sprzyjające nawiazywaniu kontaktów, mniej krępujące, przystępne finansowo, elastyczne, dogodne z punktu widzenia lokalizacji, punkt wyjścia do tworzenia kolejnych treści, skuteczne, okazja do podtrzymania konkatku z uczestnikami
Opisane są kroki do stworzenia skutecznego webinarium

Ebook, biała księga
jak stworzyć interesujący produkt: udostępniaj zawartość, rozwiązuj problemy, zapomnij o agresywnej sprzedaży; opowieść to nie wszystko, pokazuj; pamiętaj o intrygującym tytule, design ma znaczenie; zachęcaj do dzielenia się treścią; stwórz stronędocelową z kopiami ebooka do pobrania; reklamuj się.

Część 3 Historie sukcesu
W tej części pokazane są historie firm, które zyskały wykorzystując do kontaktu z klientem wybrane narzędzia social media.

Akademia golfa Reynolds, Georgia;  - blog, ebook, wideo,
The cool beans group, północna karolina
Armia stanów zjednoczonych
Askpatty.com, Kalifornia
Kadient, Massachusetts – ebooki, białe księgi, wideo,
Hub spot Massatchusetts – blog, wideo, webinaria, badania i raporty, bezpłatne narzędzia
Kodak, NY – blogi, facebook, twitter,
Boeing company, illinois
Indium Corporation, NY
PinkStinks, GB – blog, newsletter, twitter, fb


Podsumowanie
Książka bardzo interesująca dla osób, które nie wiedzą jak usystematyzować swoje pisanie blogów, ebooków, white paper, nagrywania webinariów. Najbardziej podobała mi się część o harmonogramie pisania. Przyznam, że próbuję go stosować i jak na razie mi się udaje, promuję bloga często na Facebooku dzięki czemu mam więcej odwiedzin;)