czwartek, 14 czerwca 2012

Jak zwiększyć zaangażowanie na Stronie na Facebooku – wskazówki od Buddymedia.

Buddymedia, które zostało ostatnio kupione przez Salesforce za 750 mln $ wydało w połowie zeszłego roku  ebook w którym publikuje wyniki interesujących badań. Mimo, że ma on już ponad rok, to, co w nim się znajduje ma przełożenie na obecną rzeczywistość Facebooka. Podczas 2 tygodniowej analizy firma zbadała 200 Stron swoich Klientów na Facebooku z różnych kategorii (biznes i finanse, moda, FMCG, sport, podróż, media, motoryzacja, rozrywka). Analizowano lajki oraz komentarze do postów.

Co wynikło z analiz a może pomóc administratorom w towrzeniu bardziej angażującej treści:


Pisz krótko i na temat
Istnieje negatywna korelacja między długością posta a zaangażowaniem pod nim – im dłuższy post tym mniejsze zaangażowanie. Posty pomiędzy 1 a 80 znakami mają o 27% wyższe zaangażowanie niż pozostałe, dłuższe posty.
Nie używaj skracaczy linków
Analizując posty z linkiem zauważono, że dodając pełny link  mamy 3 razy większe zaangażowanie niż gdybyśmy dodali skrót. Możliwe, że ludzie nie wiedzą dokąd zostaną przeniesieni i wolą nie klikać w link.

Najlepszy czas na dodanie posta
Około 60% postów na analizowanych Stronach było dodawanych między 10 rano a 16 co ozbacza, że marki są najbardziej aktywne w czasie godzin pracy. Po godzinie 16 zmniejszyła się ilość publikowanych postów. Jednak z badań wynika, że marki dodające posty poza godzinami pracy – wcześnie rano oraz na zakończenie dnia pracy i w nocy mają zaangażowanie o ok 20% większe niż średnia.


Najlepszy dzień na dodanie posta
86% Stron dodawało posty od poniedziałku do piątku. Największe zaangażowanie odnotowywano w czwartki i piątki (+ 18%) – pewnie z okazji końca tygodnia (happiness index).
To, kiedy warto publikować posty zależy też od gałęzi przemysłu:


Rozrywka
Ludzie są najbardziej aktywni w dni od piątku do niedzieli ale marki nie wykorzystują tego i nie dodają postów w te dni.


Media
Sobota i niedziela to dni z największym zaangażowaniem, ale marki nie wykorzystują tych dni. Lepiej nie dodawajmy postów w poniedziałek bo wtedy jest najmniejsze zaangażowanie (wszyscy postują w poniedziałek i trudno jest skupić uwagę użytkownika)

Handel detaliczny
Warto dodawać posty w niedzielę, gdyż zaangażowanie w ten dzień jest najwyższe

Motoryzacja
Największe zaangażowanie jest w niedzielę, ale marki tego nie wykorzystują i tylko 8% z nich dodaje w tym czasie posty.


Biznes i finanse
Największe zaangażowanie mają posty publikowane w środę i czwartek.

Moda
Największe zaangażowanie mają posty publikowane w czwartek. Dużo mniejszenie zaangażowania zaobserwować można w piątek i w dni weekendowe.

FMCG
Największe zaangażowanie jest pod postami publikowanymi w środku tygodnia, wtorek i środa oraz w niedzielę.

Beauty
Czwartek to dzień w którym jest największe zaangażowanie pod dodanym postem.

Sport
Niedziela to najlepszy czas na dodawanie angażujących treści ale tylko ok 10% Stron wykorzystuje to w swoich działaniach.

Travel
Czwartek i piątek to dni z najwyższym zaangażowaniem pod publikowanymi postami. Najmniej siędzieje w weekend.

Zachecanie użytkowników do działania
Aby mieć pod postem dużo lajków po prostu poproś o nie. Bezpośrednia prośba działa najlepiej.
Aby użytkownicy dodawali komentarze zadaj bezprośrednie pytanie i poproś o odpowiedź. Niech dodadzą posta, komentarz albo powiedzą coś od siebie. Fani będą słuchać i odpowiedzą komentując.

Aby mieć pod postem dużo lajków
Można używać słów takich jak: polub, zobacz, dodaj post, sprawdź, skoemntuj, kliknij, odwiedź, powiedz nam, podziel się, zobacz


Aby mieć dużo komentarzy
Używaj takich słów jak: skomentuj, powiedz nam polub, dodaj, podziel się, kliknij, obejrzyj, odwiedź, zobacz, zamów.

Zadawaj pytania
Dodawaj na końcu posta pytanie – dzięki temu wpisy mają o 15% wieksze zaangażowanie niż posty bez pytania. Nie pytaj „dlaczego”, pytaj „gdzie”, „kiedy”, „czy”

Podsumowanie
Facebook staje się centrum działań marketingowych i komunikacyjnych dla wielu firm. Ważne jest, żeby wiedzieć co sprawia, że zaangażowanie na Stronach na Facebooku jest większe. Warto sprawdzić czy porady dotyczące dodawania postów w konkretne dni wg. gałęzi przemysłu wpłynie na zwiększenie zaangażowania. Pisać trzeba też jak najbardziej wprost, zachecając fanów do wykonania jakiegoś działania.

Wiadomo, że badania są amerykańskie i nie należy czerpać z nich bez zastanowienia ale dzięki nim potwierdziło mi się też kilka sposobów na zaangażowanie fanów które już wcześniej „podejrzewałem”.