sobota, 17 września 2011

"Zakamarki marki". Paweł Tkaczyk.

Książka „Zakamarki marki” która jest obecnie najlepiej sprzedającą się książką w Helion to kolejna recenzja na moim blogu. Trzeba przyznać, że Paweł Tkaczyk bardzo dobrze opracował strategię promocji książki i wprowadził ją w życie (jeszcze trochę i książka będzie nam wyskakiwała nawet w lodóce;)). Paweł stworzył Stronę na Facebooku, gdzie skupia wszystkie aktywności – zarówno swoje (dodawanie fragmentów książki, informacji o promocji) jak i innych, np. serwisów w których są recenzje książki i konkursy w których do wygrania jest jego książka; mówił o książce na konferencjach czy w TV. A o czym dokładnie jest książka? Spójrzmy.


Rozdział I
Siła marki
W tym rozdziale autor pisze na temat tworzenia wizerunku marki. Aby był on pozytywny ważne jest np. stworzenie strategii komunikacji marki, trzeba ustalić jak nasza marka będzie „rozmawiała” ze swoim potencjalnym nabywcą. Marka ma być wartościowa – użyteczna, dawać konsumentowi korzyści w prawdziwym świecie i korzyści w głowie (argumenty wg. Których wytłumaczy sobie dlaczego wybiera nas a nie innych). Nasza marka musi stworzyć przewagę konkurencyjną nad innymi. Musi sprawić coś, dzięki czemu zapamiętamy markę lub będziemy chcieli ją wybrać spośród innych ( ywal salice)



Rozdział II
Strategia komunikacji marki
W tym rozdziale autor pokazuje, że trzeba zastanowić się w jaki sposób markę wyróżnić w świadomości konsumenta, w jaki sposób musimy swoją markę wypozycjonować.
Jak dobrze wiemy, dobry tekst sprzedaje nasz produkt lub usługę. Autor pokazuje kilka wskazówek jak pisać test, który sprzedaje (np. określ, o czym piszesz i powtórz to kilka razy; zawsze używaj argumentów; przedstaw problem i sam go rozwiąż; rozwiewaj wątpliwości, zanim się pojawiają). Także wybierając nazwę naszej marki musimy pamiętać, że musi się ona dobrze nazwać: ma informować, komunikować emocje, dzięki czemu szybciej przebijemy się z nią na rynku.
Aby nasz przekaz był skuteczny musi być on wiarygodny (cytowanie badań i statystyk, można posłużyć się autorytetem, można pozwolić konsumentowi ocenić produkt lub usługę samodzielnie). Dodatkowo aby zróżnicować produkty i rozbroić system obronny konsumentów ważne jest by w komunikacji  były emocje.

Rozdział III
Identyfikacja wizualna
W tym rozdziale autor pokazuje, że bardzo ważne rzeczy naszej marki to logo firmy, marki, produktu i jego symbolika (np. znaczenie kolorów, percepcja symboli). Wyjaśnia jak zaprojektować dobre logo (słowo klucz, krój pisma i dobór kolorów), pokazuje, że warto stworzyć książkę CI (corporate identity) – elektroniczne wersje każdego z projektów np. do druku, do Internetu, i dokładnie opisać kiedy i jak należy ich używać.
Nie zapomina o reklamie – reklamować się możemy za pomocą ulotki. Jak stworzyć skuteczną? – podaj unikalny numer telefonu komórkowego lub e-mail, podaj unikalną stronę WWW, dołącz kupon lub coś wartościowego, dołącz element akcji najlepiej z dodatkowym ograniczeniem czasowym, mów o konkretach, niech wszystko będzie czytelne, wiedz czego chce Twój klient, wyróżnij się.
W dzisiejszych czasach w promocji naszej marki jest profesjonalna witryna internetowa. Co zrobić, by przyciągała jak najwięcej ludzi? Autor wymienia: unikaj strony wprowadzającej, żadnej muzyki, filmy, ewentualnie ale bez automatycznego odtwarzania. Wykorzystuj efektywnie przestrzeń, stosuj krótkie i przyjazne adresy, nie stosuj Flasha. Warto jest też zrobić sobie niestandardową wizytówkę (nie „prezes zarządu” tylko np. +10 do świadomości marki)

Rozdział IV
Relacja klient – marka
W przypadku większości przedmiotów przed zakupem można ich dotknąć, sprawdzić, wypróbować. W dziedzinie usług panuje inna zasada. Trzeba podkreślać zalety, których klient może doświadczać osobiście. Reklamując usługi warto postawić na swoje doświadczenie, redukować obawy swoich konsumentów. Należy pozwolić klientom zaangażować się w naszą markę. Zaangażowany klient to osoba, która naprawdę w nią wierzy, dzięki temu poleca naszą markę innym, broni jej w dyskusjach, prowadzi z nią dialog. Dajmy konsumentom sposobność bezpośredniej interakcji naszą firmą (skomentowanie artykułu, odpowiedź na newsletter). Działajmy tak, by zadowolenie naszych klientów było duże – wybierzmy to, co ma wyróżniać spośród konkurencji, zdefiniujmy swoich odbiorców, konsekwentnie trzymajmy się tych ustaleń. I pamiętaj jedno – nie da zadowolić się wszystkich klientów.

Rozdział V
Nowy marketing
Wielu klientów kupuje nie dzięki temu, że robisz kampanie pozycjonująca w Internecie ale z powodu impulsu z realnego świata. Warto ściągać do siebie ludzi za pomocą kanałów offline (marketing bezpośredni, reklama prasowa, kampania radiowa, telemarketing, outdoor, TV).
Niech twój newsletter będzie dobry – krótko i na temat, testuj, analizuj, daj możliwość wypisania się za pomocą jednego kliknięcia.
Zastanów się nad prowadzeniem bloga firmowego, dzięki któremu pokażesz firmę z innej, luźniejszej strony a dodatkowo przyciągniesz ruchu, zbudujesz świadomość marki.
Zaczynając swoją przygodę z serwisami społecznościowymi warto stworzyć strategię social media, żeby móc na jej podstawie konsekwentnie budować swój wizerunek. Warto zastanowić się także w promocji naszej marki nad wykorzystaniem gr ywalizacji – mechanizmów znanych z gier, które przenoszone są do świata rzeczywistego – zbieranie punktów po nagrody, mil za przeloty, rywalizowanie z innymi,

Rozdział VI
Case study
W tym rozdziale autor pokazuje kilka przykładów jak jego firma poradziła sobie z problemami klientów.

Podsumowanie
Książka ta pokazuje dokładnie rzeczy o których mogliśmy nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć w budowaniu swojej marki. Dokładne przestudiowanie wszystkich VI rozdziałów pomoże nam na pewno na ulepszeniu wizerunku naszej marki i stworzeniu jeszcze większej przewagi konkurencyjnej nad innymi.