środa, 13 lipca 2011

Zeskanuj mnie a powiem ci więcej. Kody QR.

Kody QR to innowacyjny sposób zapisywania dowolnych informacji wymyślony w 1994 roku przez japońską firmę Denso Corporation. Dzięki nim możemy dostarczyć klientom ważną dla nas informację w bardziej interaktywny, angażujący sposób. Kody 2D to nie tylko kody QR, ale także np. Datamatrix, EZ Code, Microsoft Tag, SPARQCode czy ScanLife. Jednakże kody QR są chyba najbardziej popularne z wymienionych, najczęściej wykorzystywane przez firmy w prowadzonych przez nie działaniach promocyjnych i to na tych kodach chciałbym się skupić w tym artykule.

Kod 2D to następca kodu kreskowego. Dzięki wykorzystaniu dwóch wymiarów możliwe jest zapisanie znacznie większej ilości informacji - specjalny format kodu umożliwia zapisanie zwykłych tekstów, a także poleceń, które sprawiają, że telefon odwiedza konkretną stronę WWW, stronę na Facebooku, czy wprowadza nasze dane do książki teleadresowej. Oczywiście ostateczną decyzję o tym, czy się to stanie podejmuje użytkownik.
Zeskanowanie kodu wyręcza właściciela komórki ze żmudnego pisania długich tekstów lub skomplikowanych adresów internetowych za pomocą klawiatury w telefonie.

Jak wynika z wielu publikowanych na świecie badań dotyczących użycia telefonów komórkowych:
- w 2010 czas spędzany na przeglądaniu Internetu przez telefon podwoił się względem roku 2009;
- 20% osób użytkujących smartphony użyło ich aby wyszukać interesujące ich produkty;
- w 2009 roku mobile commerce w USA potroiła się osiągając 1,2 mld $.

Whitepaper – Understanding QR Codes” wydany przez Okari Mobile, pokazuje, że QR kody można wykorzystywać w każdej dziedzinie życia:


Przyjrzymy się więc bliżej jak w praktyce firmy wykorzystują kody QR.

American Airlines umieściło kody 2D na tablicach informacyjnych znajdujących się na największych lotniskach które obsługuje. Osoby, które zeskanowały kod i wpisały swoje dane lotu otrzymywały bezpośredni dostęp do portalu z rezerwacjami, a tam informacje o odprawie i statusie swojego lotu.

BestBuy użyło kodów 2D na tabliczkach z opisem sprzedawanego produktu. Konsumenci, którzy zeskanowali kod QR mieszczący się przy cenie, byli przenoszeni do specjalnego serwisu, gdzie otrzymywali dodatkowe informacje na temat produktu oraz jego szczegółowy opis. Mogli również przeczytać opinie klientów sklepu na jego temat, porównać z innym podobnymi produktami, przesłać maila z linkiem znajomemu, który mógłby być zainteresowany ofertą. A co najważniejsze mogli także zakupić produkt z poziomu smartphone i zamówić przesyłkę do domu.


Fox Broadcasting Company użyli kodów QR do promocji 3. sezonu bardzo popularnego serialu „Fringe”. Osoby, które zeskanowały kod były przenoszone na specjalnie stworzoną stronę serialu w wersji mobilnej, gdzie mogły obejrzeć video, zdjęcia związane z serialem, przeczytać więcej o głównych bohaterach. Otrzymywały one także super tajną informację dostępną tylko dla osób, które użyły swoich smartphonów do skanowania kodów z plakatów.

Ernst&Young
Pracodawcy szukają coraz to nowszych metod aby dotrzeć do zainteresowanych pracą kandydatów. W lutym tego roku Ernst&Young uruchomiło kampanię rekrutacyjną z wykorzystaniem kodów 2D. Na plakatach rozwieszonych na campusach uczelni wydrukowano kody QR, które kierowały studentów na specjalną stronę E&Y, na której umieszczono quiz badający znajomość firmy. Studenci na stronie mogli też ustawić sobie powiadomienie na komórkę, dzięki któremu będą dostawać informacje o nowych procesach rekrutacyjnych w firmie E&Y.


Miasto Wrocław
Na początku 2009 roku Wrocław na przystankach komunikacji miejskiej rozpoczął umieszczanie tabliczek z kodami 2D zawierającymi linki do rozkładów jazdy oraz do mobilnej strony miasta. Dotychczas rozkłady jazdy wymagały wybrania rodzaju pojazdu, linii, jej numeru, trasy, dnia i godziny, co było bardzo uciążliwe. Kod 2D prowadzi od razu do strony, która podaje w jednym miejscu informacje o najbliższych odjazdach z danego przystanku.


Muzeum Historii Instytutu Smitsonjańskiego
Instytut Smitsonjański i jego Muzeum Historii wpadły na interesujący pomysł promocji wystawy o Neandertalczykach. W muzeum przy eksponatach ludzi pierwotnych umieszczono kod QR. Osoba, która go zeskanowała była przenoszona do Apple iTunes lub Android Market, skąd mogła pobrać sobie bezpłatną aplikację, która po dodaniu do niej zdjęcia generowała naszą podobiznę jako Neandertalczyka. Zdjęcie można przesłać znajomemu czy wstawić na Facebook. Dzięki temu zyskano sposób na to, aby wystawa dłużej trwała, by promować ją wśród znajomych i zachęcać do jej odwiedzenia.

Calvin Klein
W jesiennej kampanii swoich jeansów Calvin Klein zastąpił 3 swoje tradycyjne billboardy z wizerunkiem modeli ogromnym kodem QR z opisem „Zobacz wersję niecenzuralną”. Przechodnie mogli wyjąć swojego smartphona i zeskanować kod. Zostawali wtedy przenoszeni do mobilnej wersji strony z reklamą video Calvil Klein Jeans, którą po obejrzeniu można było podzielić się na Facebooku i Twitterze.


Jakie inne dziedziny życia można promować używając kodów QR?

Muzyka
Kod QR można ustawić tak, żeby po zeskanowaniu użytkownik przenosił się na mobilną wersję strony zespołu, gdzie dostępny jest kanał YouTube z piosenkami, szczegółowe informacje o zespole, stworzone wydarzenie, w którym jest informacja gdzie i kiedy odbywa się następny koncert grupy.

Film
Aby wypromować film, pod kodem QR można ukryć mobilną wersję serwisu, gdzie będzie dostępny trailer lub prezentacja z wybranymi scenami z filmu. Można także zamieścić tam do obejrzenia usunięte, niewykorzystane sceny. Warto także umożliwić w ten sposób zakup biletu do kina oraz udostępnienia treści na Facebook i Twitter.

Nowy produkt na rynku
Przy nowym produkcie można zamieścić kod QR, który kieruje zainteresowanego do serwisu, gdzie oferowane są mu ekskluzywne treści, ważne informacje, organizowane konkursy z nagrodami. Można zachęcić także do kliknięcia „Lubię to” i pochwalić się serwisem wśród swoich znajomych.

ScanLife wydało w grudniu 2010 r. raport na temat światowych trendów w skanowaniu kodów 2D. Jak można wyczytać w załączonym dokumencie, skanowanie kodów QR wzrosło w 2010 o 700% w przeciągu roku.

Przeciętny użytkownik skanował 2-3 kody na miesiąc. Najpopularniejszym dniem, gdy osoby skanowały kody był 26 listopada - ”Black Friday” oraz 26 grudnia – „Boże Narodzenie”. Widać, że wiele firm używa ich do promocji swoich produktów i chce dzięki nim przyciągnąć klientów. Co jednak należy zrobić, żeby taka promocja nam się na pewno udała?

Jak prawidłowo wykorzystywać kody QR:
1 Poinformuj klientów, czym są kody 2D; przy kodzie dodaj wyjaśnienie czym są i za pomocą jakiej aplikacji można je odczytać.
2 Niech kod 2D kieruje do specjalnie przygotowanej wersji mobilnej twojej strony, nie do normalnej strony.
3 Ważne, żeby wokoło był dobry zasięg telefonów, aby łatwo można było połączyć się z miejscem, w które kieruje kod 2D
4 Zaproponuj dodatkowe korzyści dla osób, które użyły kodu 2D (obniżka, kupon, nagroda).
5 Śledź rezultaty, mierz działania – przykładowo podłącz Google Analytics pod stronę mobilną.
6 Niech promocja z wykorzystaniem kodów QR będzie wciągająca, interesująca tak, aby użytkownicy chcieli wracać do nas po więcej.
7 Przed puszczeniem promocji sam przetestuj, czy kod działa, wyjmij telefon i przeskanuj.
8 Niech promocje będą zawsze świeże, zmieniane co tydzień lub dwa, a wtedy klienci będą chcieli korzystać z nich regularnie.
9 Niech link będzie krótki (zmniejszy ryzyko błędów).
10 Zacznij działać już dziś!


Gdzie można używać kodów QR?
billboardy na zewnątrz; T-shirt– ludzie będą na pewno zaciekawieni, co kod przedstawia; wizytówki – ludzie mogą od razu ściągnąć dane kontaktowe na swój telefon; książki, ebooki, artykuły – kod np. kierujący do słowiczka social media, większe zaangażowanie, zakup książki; wystąpienia publiczne – jako coś, co zaangażuje słuchających; w sklepie pod kodami 2D mogą być ukryte kupony dla klientów; wizytówka – zeskanowanie kodu zapisuje nasze dane kontaktowe w telefonie.

Jakich błędów nie popełniać
- Nie używaj formatów kodów, które wymagają ściągnięcia kolejnej, specjalnej aplikacji. Używaj najpopularniejszych formatów (np. QR)
- Najlepiej linkuj do strony, która jest specjalnie przygotowana pod telefon komórkowy (wersja mobilna)
- Pamiętaj aby zawrzeć jakąś zachętę, „call to action”. Niech zainteresowani dostaną informację, co dzięki temu zyskają np. „Zeskanuj kod aby wygrać!”.


Podsumowanie
W dzisiejszych czasach coraz więcej czasu spędzamy na surfowaniu w Internecie za pomocą telefonu. Wiele osób nie wie jednak jeszcze, jak korzystać z kodów 2D. Firmy, które chcą dzięki nim przyciągnąć konsumentów muszą poinformować ich o tym, co to są kody 2D, jak je czytać, jak i gdzie ściągnąć oprogramowanie.
Jak wynika z badań, coraz więcej konsumentów używa swoich smartphonów podczas wyjścia na zakupy. Przy dobrze zorganizowanej, interesującej akcji zwiększy się liczba minut spędzana na mobilnej stronie marki/produktu, co może przyczynić się do zwiększania rozpoznawalności i sprzedaży. QR kody to coś, co może wyróżnić nasz biznes pośród innych.

Zachęcam do stworzenia swojego kodu QR na http://www.the2dcode.com/qr-code-generator lub polskim serwisie http://qrcodelike.com/, który bardzo łatwo i przyjemnie pozwala dodać link do strony, obrazek lub voucher, który się będzie wyświetlał Klientowi po zeskanowaniu kodu.

źródło: 1, 2

Artykuł ukazał się w majowym numerze "Marketing w praktyce".