piątek, 8 lipca 2011

Brand24 – narzędzie do monitorowania marki w Internecie

Od kilku tygodni mam możliwość testowania nowego narzędzia do monitoringu marki w Internecie – Brand24. Dzięki wynikom serwowanym nam przez Brnd24 możemy efektywnie monitorować to, co pisze się o naszej marce, produkcie w Internecie. Jak prawidłowo korzystać z tego narzędzia? Spójrzmy na aplikację:

Logowanie
Aby zalogować się do systemu podajemy swój mail i hasło. Następnie jesteśmy przenoszeni do strony w której mamy dostęp do naszych aktualnych projektów (elementy, które monitorujemy).


Dodawanie projektu.
Pracę z Brand24 zaczynamy od stworzenia swojego projektu. W pierwszej z trzech zakładek, „Poszukiwane słowa” wprowadzamy nazwę projektu a następnie słowa kluczowe (słowo lub zwrot, który będzie stanowił podstawę poszukiwań). Można także wpisać słowa wymagane (słowa lub zwroty, z których każdy musi się pokazać w znalezionych wynikach) oraz słowa wykluczone (słowa lub zwroty, z których żaden nie może pojawić się w znalezionych wynikach).


Słów kluczowych można dodać kilka. Do każdego z nich także można dodać słowa wymagane i słowa wykluczone. Warto dobrze zastanowić się i ustalić co wpisać, jak zawęzić grupę wyszukiwania aby pokazywały się tylko interesujące nas wyniki. Szczególnie ważne jest to przy słowach kluczowych, które są popularne, często wykorzystywane (np "plus").

W zakładce „Źródła” możemy określić sobie język wyników (wyniki z dowolnego języka czy wyniki polskojęzyczne), możemy wybrać aktywne źródła (serwisy w których będą szukane żądane frazy) – Facebook, Twitter, blip, blogi, fora, newsy, video, foto, inne. Możemy także wykluczyć domenę z której nie będą wyszukiwane wiadomości o naszej marce czy produkcie a także wykluczyć autorów którzy nie będą monitorowani.

W ostatniej zakładce „Powiadomienia” możemy ustawić sobie, czy na naszego maila ma przychodzić powiadomienie z wynikami monitoringu (od razu, co godzinę, raz dziennie lub nie wysyłaj), określamy czy na maila mają przychodzić posty pozytywne lub negatywne oraz dodać/usunąć mail na który te powiadomienia są wysyłane.

Po ustawieniu wszystkich parametrów klikamy „Zapisz” i czekamy na zebranie pierwszych danych przez system.

Zakładka „Podsumowanie”
Po otwarciu strony z wynikami danego projektu mamy od razu dostęp do wielu cennych informacji. Na głównej grafice widzimy liczbę wyników (wspomnień o naszym słowie kluczowym) każdego dnia. Wyniki można generować z podziałem na dni, tygodnie i miesiące.

Niżej mamy najnowsze wyniki z Social Media – dokładne komentarze użytkowników w których wypowiedziach jest użyte nasze słowo kluczowe (widać źródło, serwis, czas – ile godzin temu został on opublikowany, jest także możliwość usunięcia go z widoku)

Dodatkowo mamy informację na temat tego ile wyników zawierających nasze słowo kluczowe znaleziono w ostatnich 7 dniach/ostatniego miesiąca, jaka była zmiana względem tygodnia/miesiąca wcześniej.

Graficznie przedstawione są źródła wyników – mamy wykres kołowy w którym koło podzielone jest na części i każdy kawałem przyporządkowany jest danemu serwisowi. Widać także podział wg kategorii (Facebook, video, blogi, foto, mikroblogi, forum, newsy czy inne).

Ostatnią grafika pokazuje bardzo ważne rzeczy – sentyment wyników (czy posty były pozytywne czy negatywne)

Infografika
Bardzo fajną, interesującą funkcją jest możliwość wygenerowania sobie infografiki z wyników naszego projektu. Za pomocą jednego przycisku możemy wygenerować infografikę, którą można później pokazywać dalszemu gronu ludzi, Klientowi w raporcie czy na konferencji.

Zakładka „Wyniki”
W zakładce tej mamy wykazane wyniki monitoringu podzielone na źródła z których pochodzą. Widzimy: Wszystkie, Facebook, Mikroblogi, Blogi, Forum, Newsy, Video, Foto i inne. Po kliknięciu na każdą z tych kategorii widzimy tylko to, co zostało znalezione w tej konkretnej kategorii (np. Facebook, mikroblogi) przez system monitorujący.
Każdy wynik ma przypisany czas kiedy został dodany, sentyment, źródło, możemy wynik oznaczyć, grupować, usunąć.


Dzięki dostępnemu filtrowi możemy wyniki filtrować wybierając zakres dat, sentyment czy słowo kluczowe.

Zakładka „Analiza”
W tej zakładce mamy wykaz osób, które mają duży wpływ na naszą markę czy produkt oraz listę najaktywniejszych autorów.

Wpływ autorów social media – w tej części po kliknięciu na nick autora mamy dostęp do cytatu wypowiedzi użytkownika. Wypowiedź zawiera nasze monitorowane słowo kluczowe oraz w zleżności od serwisu (np. w blip) ilość jego znajomych. Następnie widzimy serwis w którym pisze – po kliknięciu pokazuje się nam statystyka serwisu z informacją o ilości użytkowników, ilością odsłon, wizyt, średniej ilości odwiedzin, średnim czasie na serwisie i jego pagerank.


Mamy dostęp także do wykresu kołowego w którym widać procentowy podział poszczególnych serwisów w wynikach (inne, forum, filmy, blip, pinger, Facebook itd.) a także wynik liczbowy np. forum – 105 wspomnień, inne – 414 wspomnień.

Są także wymienione najaktywniejsze strony w których mamy najwięcej wypowiedzi o naszym produkcie/marce. Widać dokładnie ile na danym forum pisze się o naszym produkcie, marce (np. wizaz.pl – 39 wypowiedzi, blip.pl – 22 wypowiedzi itp.)

Dzięki wiedzy z zakładki „Analiza” wiemy, gdzie najwięcej pisze się o naszym produkcie, możemy wejść na dany serwis i porozmawiać z najaktywniejszymi, zacząć z nimi współpracę, dać produkt do testów, poprosić o subiektywną opinię itp.

Zakładka „Źródła”
W tej zakładce możemy zobaczyć użytkowników, którzy mówili o naszym produkcie czy marce. Po kliknięciu na daną osobę widzimy jej wypowiedź z naszym słowem kluczowym oraz awatar a także ilość znajomych. Dane pokazują się także dla Facebooka. Dodatkowo opisany jest także serwis z którego pochodzi opinia. Po kliknięciu na „idź do” możemy przejść do bloga, czy serwisu (np. Facebook) na którym dana osoba się wypowiada.

Mamy także zbiór stron na których pisano o naszym słowie kluczowym. Po kliknięciu wyświetla się miesięczna oglądalność witryny – ilość użytkowników, odsłon, wizyt, średni czas na witrynie, średnia odwiedzin na użytkownika.
Blogi nie mają danych.

Zakładka „Cytaty”
W tej zakładce, która jest jeszcze w budowie, będziemy mieli dostęp do cytatów dotyczących naszego słowa kluczowego. Będzie je można grupować względem tego, czy były one pozytywne czy negatywne.


Cennik
Dostępne są 3 pakiety Brand24: Pakiet Plus, Pakiet Premium i Pakiet Biznes.

Pakiet Plus
„znakomite rozwiązanie dla osób stawiających pierwsze kroki w monitoringu Internetu i mediów społecznościowych. Pakiet daje zaawansowanych funkcjonalności dostępnych w opcji Premium oraz Business. Idealne rozwiązanie dla blogerów, osób prywatnych oraz małych wydawców internetowych.”

Pakiet Premium
„oferuje dostęp do pełnego wachlarza funkcjonalności Brand24. Rozwiązanie kierowane do klientów indywidualnych, małych agencji i przedsiębiorstw zainteresowanych monitoringiem sieci. Pakiet umożliwia także korzystanie z zaawansowanych opcji Brand24, takich jak Raporty, branding systemu, a także 24-godzinną pomoc online.”

Pakiet Biznes
"Pakiet Biznes Brand24 to najpotężniejsze narzędzie monitoringu social media. Pakiet kierowany głównie do agencji reklamowych, agencji PR oraz dużych i średnich przedsiębiorstw. Nieograniczona liczba obserwatorów pakietu Biznes pozwala na wykorzystanie Brand24 jako narzędzia wspomagającego realizację kampanii reklamowych."

Ceny aplikacji nie są jeszcze oficjalnie znane.

Podsumowanie
Brand24 to bardzo dobre narzędzie do monitorowania tego, co internauci piszą o nas w Internecie. Jeżeli mamy unikalną nazwę swojej marki czy produktu to bardzo łatwo ustawić słowo kluczowe, które ma szukać narzędzie. Jeżeli mamy coś, co jest popularne to musimy spędzić kilka minut na dodawaniu wyjątków i reguł ale gdy to ustalimy raz, będziemy zadowoleni tym, co otrzymamy za kilka minut jako wynik monitoringu.
Narzędzie jest bardzo czułe, wykaże nawet nazwy słów kluczowych czy kategorii jakie ustalą sobie blogerzy na swoim blogu także możemy zakładać, że chyba nic się nie uchroni przed Brand24;) Polecam skorzystać z 7 dniowego okresu próbnego i przekonania się osobiście nad mocą Brand24.