wtorek, 1 grudnia 2009

Nie każda firma osiągnie sukces na Facebooku

Facebook to serwis, który bardzo często przychodzi na myśl jako pierwszy firmom, które chcą zacząć swoją przygodę z social media. Myślą, że tworząc na nim Stronę fanowską, pokażą się swoim klientom i umożliwią im łatwiejszą interakcję. Jednak nie zawsze i nie dla każdej firmy jest to dobre rozwiązanie.

Jak pokazują badania Sysomos, Strony fanowskie nie zawsze są tak popularne jak niektórzy mają nadzieję. W badaniu przyjrzano się 600 tys. Stronom fanowskim na Facebooku i sprawdzono ile mają członków. 35% miała mniej niż 100 fanów a 77% miała mniej niż 1000 fanów. Liczba grup, których liczebność przekraczała 10 000 fanów była mała a jeszcze mniej Stron miało ponad 1 mln fanów.



* 95% stron ma więcej niż 10 fanów
* 65% stron ma więcej niż 100 fanów
* 23% stron ma więcej niż 1.000 fanów
* 4% stron ma więcej niż 10.000 fanów
* 0.76% stron ma więcej niż 100.000 fanów
* 0,047% stron ma więcej niż milion fanów (w sumie 297 strony)

Z podanych cyfr widać, że Facebook nie zawsze jest odpowiedzią na pytanie o najlepsze miejsce do działań social media a odsetek stron, które przyciągają naprawdę dużą rzeszę fanów jest bardzo mały. Oczywiście wielkość grupy nie zawsze ma znaczenie ale wiele firm tworzy Stronę fanowską mając nadzieję, że łatwo zbudują dużą bazę fanów online z którymi będą mogli wchodzić w interakcję. To nie takie łatwe jak oczekuje marka i bardzo często ci, którzy szukają wielkiej ilości fanów na Facebooku będą zawiedzeni.

Marki, które najlepiej wykorzystują Facebooka to te, które mają jasno ustaloną strategię oraz przemyślały to, dlaczego warto być na Facebooku i kogo chcą zachęcić do interakcji. Jest bardzo wiele przykładów marek, które bardzo dobrze wykorzystały Facebook do kontaktu ze swoimi fanami (np. Audi, Toys’R’Us, Heidi Klum) ale, jak pokazują wyniki badania, jest o wiele więcej firm, którym nie udało się dotrzeć do wielkiej ilości fanów.

Z własnych doświadczeń pracy na Facebooku i tworzenia Stron reklamowych dla Klienta widzę, że nie każdy temat się przyjmie (np. finanse). Bardzo wiele osób może dołączyć do naszej Strony, gdy będziemy pisali o popularnych rzeczach (muzyka, film, czas wolny). Aby pokazać się swojej grupie celowej każda Strona fanowska, powinna mieć wykupioną kampanię kontekstową na Facebooku! Jeden dzień reklam kosztuje koło 160 zł. Mamy za tą kwotę ok. 270 klików i średnio 200 tys. wyświetleń.

Możliwością reklamową, dzięki której zaskoczymy wszystkich i jeszcze lepiej dotrzemy do potencjalnych fanów, a o której nie wiedzą wszystkie firmy, jest możliwość korzystania z niestandardowych form reklamowych (w okienku reklam kontekstowych wyświetla się np. video klienta, możliwość komentowania danego wydarzenia na które zapraszamy, możliwość zapisania się na testy produktu i inne). Aby zareklamować się w taki sposób trzeba: posiadać konto biznesowe (do utworzenia w tydzień) i … zainwestować minimum 10 tys. euro.

Zanim zrobimy cokolwiek w serwisach social media musimy wiedzieć dlaczego to chcemy robić. Potrzebujemy więc strategii social media aby wiedzieć co chcemy osiągnąć, do kogo dotrzeć i jak najlepiej to zrobić. Jeżeli przejdziemy dokładnie ten proces i wyjdzie z niego, że Facebook jest najlepszym serwisem dla naszej firmy, to powinniśmy śmiało na nim działać. Ale jeżeli nim nie będzie, powinniśmy rozważyć jakiś inny serwis w zamian.

Jeżeli marki myślały by najpierw nad strategią a nie działały pochopnie, byłoby mniej pustych stron na Facebooku.

źródło