poniedziałek, 23 listopada 2009

Masz firmę i zastanawiasz się jaki serwis społecznościowy wybrać?

Blip, Tweeter, Facebook, Goldenline LinkedIn, Myspace, Tumblr, Posterous… Lista social media, szczególnie w Ameryce, jest bardzo długa. Jako właściciel firmy który chce zacząć działać w spolecznościówkach, największym ograniczeniem jakie napotkasz będzie nie to, ile pieniędzy Cię będzie to kosztować ale ile swojego czasu na to poświęcisz.



Dobre wykorzystanie mediów społecznościowych wymaga czasu – najpierw na zapoznanie się z danym serwisem a następnie na właściwe jego używanie – aktywną obecność i tworzenie swojej społeczności. W przeciwieństwie do wielkich korporacji, właściciele małych firm nie mają możliwości zatrudnienia osoby, która będzie się zajmowała tylko social media (tzw. community manager). Skąd więc właściciel małej firmy może się dowiedzieć w które serwisy społecznościowe warto inwestować swój czas i zasoby a które są zbędne?

Rozmawiaj z ludźmi
Najlepszym sposobem, aby dowiedzieć się, gdzie warto działać jest rozmowa z własnymi klientami. Zapytajmy ich po prostu „czy używacie social media; które serwisy najczęściej odwiedzacie; czy chciałbyś abyśmy pojawili się w tych miejscach?”

Odpowiedzi klientów mogą być bezcenne – dowiemy się z nich których serwisów używają osoby u nas kupujące a także które z możliwości serwisów damy radę wykorzystać aby ulepszyć pracę naszej firmy. Po kilku tygodniach takich rozmów będziemy mieli pewność, że zaczynamy działać we właściwych serwisach i że czas na nie poświęcony będzie dobrze spożytkowany.

Zrób wstępne poszukiwania
Mimo wszystko, nawet po rozmowie z klientami, warto, przed zaczęciem działań w danej społeczności, poświecić chwilkę i wyszukać w niej tematów związanych z naszą firmą. Jest wielce prawdopodobne, że Twoi klienci już tam są i rozmawiają sobie o firmie, usługach, obsłudze itp. Także Twoja konkurencja może tam już działać. Warto ją podejrzeć.

Bądź cały czas aktywny
Raz gdy się zaangażujesz w social media , powinieneś cały czas być w nich dostępny i aktywny. Media społecznościowe umożliwiają rozmowę – warto skorzystać z tej „usługi” i nieustannie trzymać rękę na pulsie swoich klientów. Nie przestawaj z nimi rozmawiać, ułatw im rozmowę ze sobą, niech bez problemu mogą zasugerować Ci co robisz źle, co dobrze, co nowego warto by zrobić.

Poprzez ciągłą ocenę serwisów społecznościowych z których korzystasz, upewnisz się, że nigdy nie będziesz tracił swojego drogocennego czasu na darmo a działania, które podejmujesz przyniosą Ci optymalny zwrot z inwestycji (ROI)

źródło