poniedziałek, 24 grudnia 2012

Rewolucja Social Media. Michał Sadowski

Moim zdaniem Michał Sadowski ukradł w tym roku Internet:) Dzięki idealnie prowadzonej promocji siebie (no i trochę Karola) i swojego produktu - narzędzia do monitorowania internetu, Brand24 usłyszał o nim cały branżowy socialmediowy świat.
Jakby tego było mało, napisał w międzyczasie książkę. "Rewolucja Social Media" wydana przez Helion miała swoja premierę na początku grudnia.


Co możemy znaleźć w książce i komu ona na pewno się przyda?

Książka podzielona jest na 10 rozdziałów w których możemy dowiedzieć się podstawowych, choć nie tylko informacji na temat tego, jakie zmiany w działaniu firm dokonała Rewolucja Social Media.

1 Rewolucja Social Media
W rozdziale pierwszym publikowane są informacje na temat tego, jak zmienił się świat w dobie social media, jak przez to zmieniło się nasze myślenie i zachowanie, jak zmienił się sposób korzystania z Internetu. Dotyczy to także firm, które widząc siłę social media przebudowują swoją wewnętrzną strukturę by jak najszybciej móc podejmować decyzje w kluczowych dla nich kwestiach.

2 Monitoring Internetu
Aby firmy wiedziały co i gdzie się o nich mówi, ważne, żeby monitorowały Sieć. Co może dać im monitoring? M.in. Ochronę reputacji ulepszyć obsługę klienta, wesprzeć sprzedać, mierzyć efektywność podejmowanych działań marketingowych.
Dalej w rozdziale są krótko opisane dostępne na polskim rynku narzędzia do monitorowania Sieci: Brand24, Newspoint, SentiOne, Press-service, Mobuzzer.

3 Ochrona reputacji
W dobie social media, gdy treści rozprzestrzeniają się błyskawicznie, ważne jest, by firma miała na uwadze to, ze kryzys może dotknąć także ją. Warto stworzyć sobie plan walki z kryzysem i trzymać go na "czarną godzinę" (co jakiś czas uaktualniając)
Jak dobrze monitorować reputację marki?
- monitoruj to, co mówi się o niej w Sieci
- analizuj wyniki w wyszukiwarkach
- znalazłeś coś negatywnego? skontaktuj sie z autorem, postaraj się naprawić negatywne wrażenie
- zoptymalizuj swoje kanały social media
- zwracaj uwagę na stronę swojej firmy w Wikipedii

4 Social Business
W tym rozdziale autor podaje osiem dobrych praktyk budowy społecznościowego biznesu, takiego, który nastawia się na otwartość firmy, możliwość nadania jej "ludzkiej twarzy".

5 Dobre praktyki budowy marki w social media
W rozdziale pokazane są przykłady jak marki wykorzystują serwisy social media do promocji firmy i produktów wśród konsumentów. Dokładniej opisane są przykłady wykorzystania video, Pinterest, Instagram.

6 Consumer insights
Jak wykorzystać obecność w social media by lepiej zrozumieć zachowania i preferencje konsumentów?
- zadawaj lepsze pytania
- szanuj prywatność klientów
- korzystaj z danych w celu stworzenia opisu klienta
- poznaj Twoich fanów, osoby śledzące
- twórz relacje z influencerami
- integracja social media z innymi kanałami komunikacji

7 Analiza i pomiar skuteczności działań w social media
Pomiar mediów społecznościowych staje się coraz bardziej konieczny. Co mierzyć aby zobaczyć czy pieniądze, które wydaliśmy w social media się nam zwróciły?
Można mierzyć: zasięg, udział w dyskusji, ilość rekomendacji, ilość linków przychodzących  konwersje na sprzedaż, ilość wygenerowanych leadów.
Na końcu rozdziału mamy przedstawione 30 przykładów z Polski i zagranicy i to, co dzięki social media osiągnęli (Mały Głód, BestBuy, Lenovo, Serce i Rozum, BurgerKing, Travelplanet, Dell, Dominos, Cappy, Ikea, PizzaHut i inne)

8 Obsługa klienta w social media
W rozdziale pokazane jest jak można wykorzystać social media do tego, aby satysfakcja Klientów była jeszcze lepsza.Obsługa klientów w mediach społecznościowych na pewno w przyszłości zyska na znaczeniu wiec warto zaznajomić się z możliwościami jak ja usprawnić - zmiana kultury pracy, odpowiednia netykieta, odpowiednie działania podejmowane przy "trudnych klientach", współpraca z blogerami.

9 Wsparcie sprzedaży
Czy da się wykorzystać monitoring internetu do wsparcia sprzedaży? Tak, trzeba tylko spełnić kilka warunków:
- dołącz do społeczności i zbuduj wizerunek
- określ najlepszy sposób na kontakt z potencjalnymi nabywcami
- łącz się
- buduj związek
- włącz się do rozmowy

10 Przyszłość social media
Ostatni rozdział to predykcje autora na podstawie jego własnych doświadczeń i opinii ekspertów z całego świata:
- konsolidacja aktywności biznesu w mediach społecznościowych
- zwiększenie popularności serwisów społecznościowych z video i zdjęciami
- rozwój strategii social media
- pojawią się nowe metody odbioru treści
- marketingowcy wykorzystają urządzenia mobilne
- biznesu zainwestują w treści o wysokiej jakości

Podsumowanie
"Rewolucja Social Media" to dobrze napisana książka dla wszystkich, którzy chcą aby ich biznes rozwijał się jeszcze lepiej w dobie serwisów społecznościowych. W każdym z 10 rozdziałów mamy opisane elementy (wraz z przykładami - nieraz opisanymi wprost, nieraz trzeba zeskanować kod QR) nad którymi trzeba pracować, by wszystkie opinie w Internecie o naszym produkcie były pozytywne. Książka na pewno znajdzie się jako prezent pod choinka w kilkuset/kilku tysiącach domów.

No i oczywiście absolutny "mast hew" w biblioteczce początkującego social media nindży.