wtorek, 3 stycznia 2012

„Slajd:ologia – nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji”. Nancy Duarte.

Każdy z nas albo był na spotkaniu, konferencji, na której pokazywano prezentację lub sam tworzył takową. Pewnie też wielu z nas widziało nudne prezentacje lub prowadzących, którzy mimo, że chcieli nie umieli przekazać słuchaczom swojej wiedzy. W książce „Slajd:ologia”, którą do recenzji otrzymałem od Wydawnictwa Helion, pokazywane są sztuczki jak stworzyć prezentacje, które będą interesujące, wciągające, a oglądający ją nie będą stukali w klawiaturę laptopów czy oglądali co się dzieje na fejsie tylko patrzyli na ekran i wyczekiwali kolejnych slajdów.



Na początku książki autorka wysuwa tezę, że w każdym z nas tkwi umiejętność komunikowania się przy użyciu obrazów. Wystarczy przypomnieć sobie przedszkole – nie wyrażaliśmy się wtedy za pomocą edytorów tekstu czy arkuszy kalkulacyjnych, lecz przy użyciu kredek, obrazków, plasteliny.
Przypominając sobie tę sztukę musimy przyłożyć się do projektowania swoich slajdów, ale także dołożyć starań, by rozwijać w sobie umiejętność porozumiewania się przy użyciu obrazów.



Na naszym wystąpieniu publiczność może czytać ze slajdów lub nas słuchać – ale nie może robić tego jednocześnie. Zastanówmy się więc, co jest ważniejsze dla nas – mają słuchać czy czytać?
Musimy przekształcić prezentację w narrację wizualną, która wzmocni siłę przekazu.
Najlepsze prezentacje wymagają naszego czasu i uwagi do ich tworzenia – nawet 36-90 godzin. Skupmy się na niej, przygotujmy ją tak, żeby była odpowiednia dla konkretnej publiczności.

Autorka przypomina, że w prezentacji warto wykorzystywać diagramy. Jest ich mnóstwo – sekwencja, struktura, zbiory, promienne, obrazowe, prezentacja danych. Na kilkunastu stronach książki pokazanych jest kilkadziesiąt najważniejszych, najpopularniejszych diagramów, które możemy wykorzystać.

Często w prezentacji używamy także danych. Slajdy z danymi powinny zawsze traktować nie tylko o danych, lecz o znaczeniu danych – wiele osób o tym zapomina. Przy ich prezentowaniu musimy zawsze mówić prawdę - jeżeli ktoś nas poprosi będziemy musieli pokazać pełne zasoby danych z których wyprowadzamy wnioski.
Nie pokazujmy wszystkich danych – pokażmy tylko nasze spostrzeżenia i najważniejsze wnioski.

Aby projektować slajdy efektywnie musimy uważać na kilka elementówrozmieszczenie (kontrast, hierarchia, spójność, przestrzeń, bliskość, sekwencja), grafika (tło, kolor, kontrast, obraz), dynamika (rytm, tempo, odległość, kierunek, ruch oka). O tych kilku ważnych elementach autorka pisze w kolejnych 3, szczegółowych rozdziałach.

Po stworzeniu prezentacji musimy pomyśleć o jej zaprezentowaniu. Wstąpienie nasze musi zostać zapamiętane także pamiętajmy o ograniczaniu tekstu – pomocne będą nam 3 zasady: redukuj (tekst, slajdy), nagrywaj (swoje wystąpienie), powtarzaj (je sobie aby się utrwaliło).
Nawiążmy relację z odbiorcą. Prezentacja pozwala zaprezentować się od ludzkiej strony i zakomunikowania przekazu zarówno analitycznego jak i emocjonalnego.

5 twierdzeń o udanych prezentacjach.
1 Słuchacz jest panem. 
Słuchacze nie przyszli na prezentację, żeby się z Tobą zobaczyć, lecz żeby się dowiedzieć, co możesz dla nich zrobić. Jeśli wykażesz, że dobrze wykorzystałeś dany Ci czas, przedstawisz interesując komunikat i wskażesz jasno, jakie mają podjąć działania – odniesiesz sukces.

2 Szerz idee i poruszaj ludzi
Rodzimy się z umiejętnością obmyślania genialnych idei – problem tkwi w przekonaniu ludzi, ze nasze pomysły powinny mieć znaczenie również dla nich. Jeśli przekażesz swoje pomysły wyrazistym językiem wizualnym, angażując wszystkie zmysły swoich słuchaczy, uda Ci się ich skłonić do uznania Twojej wizji za ich własną.

3 Niech ujrzą, co chcesz im przekazać
Olśnienie i poruszające doświadczenia rodzą się w chwilach zupełnej przejrzystości myśli. Myśl jak designer i przeprowadź słuchaczy przez Twój tok rozumowania, który ma ułatwić – zamiast utrudnić – jego zrozumienie. Oddziałuj zarówno werbalnie, jak i wizualnie.

4 Projektuj, nie ozdabiaj
Zorganizowanie doświadczenia estetycznego w zgodzie ze znanymi, lecz często lekceważonymi praktykami designerskimi, potrafi przekształcić słuchaczy w zapalonych zwolenników. Nie przyozdabiaj kolejnych punktów programu. Przedstawiaj dane tak, by móc w jasny sposób przekazać choćby najbardziej skomplikowane informacje.

5 Dbaj o prawidłowe relacje
Utrzymywanie wydajnego komunikacyjnie związku między Tobą, slajdami a publicznością pozwoli słuchaczom dobrze przyswoić sobie Twój przekaz. Przedstawiaj informacje w sposób ułatwiający ich zrozumienie, zamiast tworzyć wizualną ściągawkę na własne potrzeby. Ludzie reagują pozytywnie na informacje podawane w zwięzłej formie.

Podsumowanie
W 12 rozdziałach książki autorka szczegółowo wyjaśnia jak przygotować prezentację, co w niej zawszeć, jak ją pokazać by publiczność była nią zachwycona i chciała więcej. W książce jest kilkanaście case z których można się dowiedzieć jak szefowie największych korporacji wykorzystywali prezentacje tworzone przez firmę, którą prowadzi autorka, do tego, by przekazać publiczności swoje idee. Im się udało, więc dlaczego nam, przy wykorzystaniu porad zawartych w książce, nie moglibyśmy pokazać, że stać nas też na stworzenie niezapomnianych spektaklów w Power poincie czy prezi.