Poniżej znajdziecie 7 metryk dostępnych na Facebooku, na których warto się skupić i które obserwować, żeby być pewnym, że to, co publikujemy jest angażujące dla fanów.
Wiele
1 Dotarcie do fanów (Fan Reach)
Fan Reach to metryka, która mówi ilu fanów naszej Strony widziało opublikowany post. Tutaj liczy się tylko dotarcie "organiczne", znaczy, że zlicza tylko wyświetlenia, które fan widział na swojej Tablicy, tickerze lub wchodząc na naszą Stronę.
Fan reach to miara która jest bardzo - pomaga ona ocenić, czy publikowana przez nas treść podoba się fanom, czy doceniają jej jakość.
Im jakość naszych fanów jest wyższa (skupiamy osoby, które są zainteresowane tematem a nie takich, którzy przyszli do nas ze względu na konkurs) i im jakość treści jest wyższa, bardziej interesująca, tym dotarcie do większej ilości naszych fanów.
Jeżeli chcemy zwiększyć dotarcie warto różnicować treści, jakie publikujemy - największe dotarcie będzie miał post z samym tekstem (niektórzy z Was się zdziwią i powiedzą "dlaczego nie post ze zdjęciem" ale z badań Socialbakers oraz ze swojego doświadczenia widać, że tak właśnie jest). Bardzo duże dotarcie będzie miał też post z linkiem i tekstem oraz post ze zdjęciem.
Można także uruchomić reklamę, np Page Post Ad, która będzie wyświetlała się osobom lubiącym naszą Stronę, ale którym na Tablicy nie pojawiają się nasze wpisy (bo np EdgeRank je ukrył - dawno nie wchodzili w interakcję z naszą Stroną)
2 Dotarcie organiczne (Organic Reach)
Dotarcie organiczne to miara, która mówi nam ilu fanów i nie-fanów widziały nasz post.
Różnica między Fan Reach a Organic Reach polega na tym, że Organic Reach zawiera w sobie także odsłony wygenerowane przez osoby, które nie są fanami Strony ale które weszły na naszą Stronę i zobaczyły nasz post albo zobaczyły post w facebookowym widżecie (np w Likebox na stronie www czy na blogu).
Dlaczego Organic Reach jest ważne? Jeżeli porównamy Fan Reach Organic Reach i będą one bardzo do siebie podobne to znaczy, że nasze treści nie rozchodzą się zbyt dobrze za pomocą innych naszych kanałów (np nie mamy likebox na stronie www, informacja o posiadaniu Strony na Facebooku jest mało widoczna w newsletterze)
Gdy klikniemy na statystykę postu widzimy dotarcie organiczne, dotarcie płatne (wygenerowane np. przez reklamę postu) oraz wirusowe.
Dotarcie wirusowe - miara ta odnosi się do liczby osób, które zobaczyły naszą treść dzięki temu, że ich znajomi weszli w interakcję z naszą Stroną - kliknęli "lubię to", skomentowali, udostępnili treść, wzięli udział w ankiecie czy zapisali się na wydarzenie i na ich Tablicach pojawiła się ta informacja.
3 Zaangażowanie (Engagement)
Wg Facebooka zaangażowanie to ilość osób, która kliknęła gdziekolwiek na naszym poście (lajk, komentarz, udostępnianie, obejrzenie filmu, klikanie na linki czy zdjęcie ale także wtedy, gdy osoba dała negatywny feedback na post, kliknęła na imię komentującego, ilość kliknięć, polubiły komentarz, kliknęli na nazwę Strony)
Dotarcie (Reach) mówi nam ile osób potencjalnie widziało nasz post a Zaangażowanie (Engagement) ile osób weszło z nim w interakcję. Zaangażowanie to bardzo ważna miara, gdyż mówi nam, czy treść, którą publikujemy angażuje użytkowników.
Łatwo tą miarę (% zaangażowanych użytkowników) można sprawdzić w Sotenderze (tutaj mój test tego narzędzia). Sotrender wydaje co miesiąc raport Fanpage trends, w którym zestawia Strony z największą ilością fanów, największym zaangażowaniem z danej branży. Warto zapoznać się z wynikami aby mieć benchmark, aby wiedzieć do jakiego zaangażowania dążyć.
4 PTAT People Talking About This
To jedna z miar na Facebooku którą rozumie bardzo mało osób. Jest ona elementem zaangażowania - liczba osób, które mówią o tym poście zawiera się w liczbie zaangażowanych pod tym postem. Miara ta mierzy 3 typy działań: lajki, komentarze i udostępnienia
PTA tym różni się od Zaangażowania, że pokazuje liczbę fanów, którzy zrobili coś, żeby pokazać swoim znajomym że się angażują na naszej Stronie.
PTA pokazuje nam ile osób chce rozprzestrzeniać informacje o naszej Stronie wśród swoich znajomych (gdy nasz znajomy kliknie lubię to, skomentuje lub udostępni treść Facebook może pokazać to zdarzenie na naszej Tablicy)
5 CTR
CTR to stosunek między wyświetleniami treści, a liczbą kliknięć na tę treść. Na Facebooku CTR liczymy ilością osób, które kliknęły na link z naszą treścią obejrzały video, widziały powiększoną wersję zdjęcia. Im więcej osób wykonało akcję tym CTR wyższy i tym mamy większą pewność, że treści publikowane na Stronie są angażujące.
Gdzie znaleźć tę metrykę? Wejdź do statystyk Strony i kliknij Liczba zaangażowanych i widzimy liczbę osób która kliknęła na naszą treść. Jeżeli na Stronie dodaliśmy link to szukamy miary "kliknięcia w link", jeżeli video to "odtworzenia video", jeżeli zdjęcie to "wyświetlenia zdjęcia".
Dzięki tej mierze wiemy ile osób było na tyle zainteresowanych naszą treścią, że zwróciło na nią baczniejszą uwagę (kliknęło w link, obejrzało video, obejrzało zdjęcie)
6 Negatywny Feedback (Negative Feedback)
Miara ta informuje nas, po prostu, gdy któremuś z fanów nie spodobała się opublikowana przez nas treść. Gdy fan, który zobaczył nasz post na swojej tablicy zareagował negatywnie i ukrył posta, ukrył wszystkie posty, odlubił Stronę albo zgłosił ją jako spam.
Gdzie znaleźć te metryki? Wchodzimy na naszą Stronę, przechodzimy do statystyk i na pierwszej stronie widzimy wpisy, które opublikowaliśmy i zaangażowanie jakie one wywołały. Po kliknięciu w Zaangażowanie widzimy nieraz ile osób negatywnie zareagowało na nasz wpis.
Dlaczego miara jest ważna? Od września 2012 gdy Facebook "grzebał" w EdgeRank posty i Strony z większym niż średnia negatywnym feedbackiem mają mniejszą szansę na pokazanie się w naszym News feedzie, mniejszy zasięg.
7 Klikalność w reklamy, konwersja na fana
W naszych działaniach na Facebooku na pewno będziemy też wykorzystywali reklamy. Najczęściej będzie to dostępna w Ads Managerze reklama RHS (right hand side - pojawiająca się po prawej stronie serwisu) i Sponsored Stories. Jakie wyniki możemy osiągnąć dzięki takiej reklamie?
Z mojego doświadczenia wynika, że:
Reklamy RHS: konwersja na polubienie to 30%-40%. W zależności od komunikatu jaki tam chcemy wypromować (czy informacja o Stronie, czy konkurs z nagrodami)
Reklama Sponsored Stories: konwersja na polubienie to 50%-70% (tutaj jest social context).
Podsumowanie
Jak widzicie, działania w social media są policzalne. Ważne tylko dla nas jest aby wiedzieć na które wskaźniki zwrócić uwagę. Powyżej macie 7 z nich, którym warto się przyjrzeć. Jeżeli nie chcemy obliczać tego wszystkiego ręcznie watro wykupić dostęp np do Sotrender i mieć od razu dostęp do "obrobionych" danych (choć Sotrender nie pokaże, jak na razie, wszystkich elementów o których mówimy). Jeżeli nie chcemy wydawać pieniędzy na dodatkowe narzędzie możemy ściągnąć excel ze statystykami i przyjrzeć się mu z bliska;)
Źródło