poniedziałek, 29 października 2012

Media społecznościowe w Polsce.

Jak już mówiłem kilka razy na szkoleniach, media społecznościowe to nie tylko Facebook. Jarek Roszkowski z Brand24 podjął się opisu i kategoryzacji najpopularniejszych mediów społecznościowych w naszym kraju:


Dodatkowo poniżej publikuję opis kategorii:
O ile sposób definiowania niektórych typów serwisów jest jasny, o tyle w pewnych wypadkach definicje mogą być niezrozumiałe. Dlatego poniżej kilka słów wyjaśnienia:

- serwisy społecznościowe – najczęściej ten typ serwisów kojarzony jest z Facebookiem oraz Nk.pl, jednak jest to zdecydowanie więcej serwisów. Z jednej strony należy zauważyć szybko rosnące teraz serwisy społecznościowe specjalizujące się w kontaktach zawodowo-biznesowych (zwłaszcza Linkedin), ale też należy dostrzec polskie serwisy społecznościowe adresowane przede wszystkim do młodych. Z perspektywy znaczenia rynkowego jednak najważniejsze są dwa pierwsze wymienione, ze wskazaniem na Facebooka

- serwisy treściowe – to serwisy przede wszystkim z obrazkami i filmami. Treści w tych serwisach są generowane przez internautów, często w ramach samych serwisów funkcjonują mechanizmy społecznościowe dla wyboru najlepszych treści. Funkcjonują one w ekosystemie Facebooka (są z nim ściśle zintegrowane), co zapewnia bardzo łatwe współdzielenie treści. Najważniejsze serwisy to YouTube oraz najpopularniejsze serwisy z obrazkami, czyli Demotywatory, Kwejk i Besty. Według moich szacunków takich serwisów jest ponad 200. Co ważne rynek serwisów jest mocno zróżnicowany ze względu na użytkowników korzystających z tych serwisów. Z perspektywy marketingu w mediach społecznościowych są to bardzo ważne serwisy, gdyż zapewniają jeden z najskuteczniejszych sposobów generowania buzzu (dotyczy to zwłaszcza serwisy z obrazkami)

- mikroblogi – to 3 serwisy, z czego liczą się faktycznie 2: Twitter i Blip (ze wskazaniem na ten pierwszy serwis). Podstawą klasyfikacji tych serwisów jest długość zamieszczanych treści

- blogi – rynek blogów jest mocno zróżnicowany. Poza blogami zintegrowanymi z głównymi portalami można wymienić 3 duże platformy i serwisy blogowe: blogspot.com (który jest bardzo popularny w polskiej blogosferze), pinger.pl oraz photoblog.pl. Blogi odgrywają ważną rolę w kategoriach, których autorkami treści są kobiety (np blogi o gotowanu, kosmetykach czy modzie)

- fora – obok blogów najstarszy typ mediów społecznościowych. Jest to również jeden z najbardziej zróżnicowanych i najbardziej licznych typów mediów społecznościowych. Z perspektywy całego rynku najważniejsze są fora powiązane z głównymi portalami, w tym przede wszystkim forum.gazeta.pl. Ważne są również specjalistyczne fora związane z technologią, jak i fora kobiece. W odróżnieniu od blogów czy serwisów społecznościowych, fora są popularne wśród osób powyżej 30 lat

- serwisy Q&A – jest to mniej znany obszar mediów społecznościowych. Jest on szczególnie popularny wśród młodych (poniżej 20 lat), którzy właśnie poprzez te serwisy zdobywają wiedzę w wielu obszarach. Są to serwisy dotyczące ogólnych kwestii (np. najpopularniejsze zapytaj.onet.pl) czy rozwiązywania zadań (przede wszystkim zadane.pl). Treści zamieszczane są przez zalogowanych użytkowników, często wprowadzany jest mechanizm motywacyjny do działania w serwisie

- internetowe serwisy informacyjne – najważniejszym serwisem jest wykop.pl. Istotą działania tego typu serwisów jest społecznościowy mechanizm dostarczania i wyboru najpopularniejszych treści w serwisie

- serwisy typu wiki – relatywnie najmniejszy typ serwisów w Polsce. Najważniejszym serwisem jest oczywiście Wikipedia

Przedstawiona powyżej klasyfikacja uwzględnia aktualny etap rozwoju mediów społecznościowych w Polsce. Stąd brak w nim typów serwisów mniej popularnych na naszym rynku, jak np. serwisy społecznościowe informujące o wydarzeniach.


Źródło