niedziela, 24 lipca 2011

„Druga pensja z sieci. Jak rozpocząć i rozwinąć działalność w Internecie, nie rezygnując z aktualnej pracy”. David Lindahl i Jonathan Rozek.

Czwartą książką, którą otrzymałem od Helion do recenzji jest „Druga pensja z sieci”. To interesujące wydawnictwo pokazuje w jaki sposób można zarobić dodatkowe pieniądze pracując na pełen etat i podejmując dodatkowe zajęcia, które zajmą nam niewiele czasu. Ogólnie chodzi o to, żeby sprzedawać swoją wiedzę w postaci infoproduktów – plików z informacjami, które Ty bardzo dobrze znasz, a dzięki zabiegom, które pokazane są w książce, zainteresują one osoby fascynujące się tym tematem. Osoby te chętnie douczą się dzięki Twoim radom i zapłacą za nie kilka złotych. Jak to zrobić? Zobaczmy.


MOŻESZ się wzbogacić – ale niestety jest pewien haczyk
Chcąc zacząć swoją działalność napotykamy często na początku na bariery z które trudno jest nam przekroczyć. Jednak większość z nich to fałszywe bariery, które można, po bliższym poznaniu i zastanowieniu się nad nimi, obejść. Autorzy pokazują 10 fałszywych przekonań które można przezwyciężyć.


10 fałszywych barier do odniesienia sukcesu:
„Jestem za stary (za młody)”
„Mam za mało pieniędzy”
„Mam za mało czasu”
„Teraz mamy kryzys”
„Wszystkie najlepsze pomysły są już wykorzystane”
„Jestem za mały, żeby konkurować z grubymi rybami”
„Nie znam się na komputerach”
„Konkurencja jest zbyt duża”
„Nie mam odpowiedniego wykształcenia”
„Ktoś ukradnie mój pomysł”

Następnie pokazane są zagrożenia, na które można natrafić tworząc swój biznes:
6 niebezpiecznych i bardzo realnych zagrożeń dla Twojego sukcesu w Internecie
- Ludzie, którzy odnieśli mniejszy sukces niż ten, ko jakim marzysz, mają na Ciebie duży wpływ (wujek Moe;))
- Myślisz, że możesz usiąść spokojnie na kanapie, a pieniądze zaczną spadać z nieba
- Uważasz, że jedynym sposobem na zarobienie pieniędzy jest ciężka praca
- Wolałbyś na zawsze pozostać w swojej strefie komfortu
- Myślisz sobie „Moja sytuacja jest inna”
- Jesteś bardziej szczurem drzewnym niż bobrem;)

Każde z nich jest szczegółowo opisane. Dzięki temu dowiadujemy się, jak z nimi walczyć, jak się im nie poddać w dążeniu do naszego celu.

Jak szybko stworzyć produkt, który będzie przynosił zyski
Chcąc stworzyć jakiś produkt, który będzie się sprzedawał i przynosił nam dochody natrafiamy na problemy. Konwencjonalne podejście może zniechęcić nas do działania. Dlaczego? Przyjrzyjmy się wymaganiom, które sprawiają, że konwencjonalne podejście do sprzedaży produktów ma niewielkie szanse na sukces:

- Musze mieć fortecę, żeby ochronić mój pomysł przed złodziejami
- Muszę dotrzeć do milionów ludzi
- Chcę być sławny
- Chcę być bogaty dzięki mojemu pierwszemu wynalazkowi, niczym Król Midas
- Muszę wymyślić coś rewolucyjnego
- Wynalazki to rzeczy, które są produkowane w fabrykach

Czym się więc zająć? Jaki niekonwencjonalny produkt, w jakiej kategorii stworzyć?
Twój pierwszy produkt powinien być produktem informacyjnym. Dlaczego?

Różnica między produktem fizycznym a produktem informacyjnym
- Czas od pomysłu do pierwszej sprzedaży:
długi proces projektowania i produkcji vs krótki proces
- Możliwość przejęcia pomysłu przez inną osobę
duży vs duży
- Możliwość szybkiego wejścia z innym produktem:
dość mała vs dość duża
- Przeszkody do pokonania:
dużo papierkowej roboty, urzędowej vs mało przeszkód
- Marża zysku:
średnie, może trzeba dużo zainwestować vs duża, jeśli rośniesz wraz z rozwojem
- Prawdopodobieństwo, że jako pierwszy wprowadzisz produkt na rynek:
niewielkie vs stosunkowo duże
- Prestiż:
duży, własne nazwisko na drzwiach vs mały, znajomi nie będą wiedzieli na czym zarobiłeś ale będziesz miał więcej pieniędzy

Jak napisać tekst w sposób łatwy i tani
W kolejnej części książki autorzy skupiają się tylko na infoprodukcie. Pokazują co zrobić, żeby stworzyć interesujący produkt i go dobrze zaprezentować a później sprzedać.

Aby stworzyć infoprodukt trzeba przejść 3 etapy:
1 Zebranie informacji
Metoda pierwsza: usiądź i napisz
Metoda druga: nagraj rozmowę
Metoda trzecia: przeprowadź wywiady
Metoda czwarta: nagraj prezentację
Metoda piąta: zrób zrzuty ekranu
Metoda szósta: nagraj film z sesji internetowej

2 Zredagowanie tekstu

3 Zaprezentowanie tekstu
Naszą treść można zaprezentować na wiele różnych sposobów. Oto przykładowe z nich:
Darmowy film; seria plików PDF z wywiadami; Konsultacja; Kilkudniowy wyjazd; Szkolenia i inne.

Przygotowanie do rozpoczęcia działalności
Autorzy przypominają, że aby w dzisiejszych czasach nasz produkt był dostępny dla wszystkich wiadomo, że trzeba stworzyć stronę internetową. Co musimy wiedzieć, aby odbyło się to bezproblemowo, aby nasza strona była interesująca, przyciągająca?

7 fundamentów dobrej strony internetowej
- Musisz mieć dobrą nazwę domeny
- Musisz wybrać firmę hostingowi
- Stwórz projekt strony WWW
- Zaopatrz się w edytor HTML
- Zaopatrz się w narzędzie FTP
- Naucz się przyjmować płatności przez Internet
- Stworzenie skutecznego systemu poczty e-mail

Jak sprawić, żeby ludzie chcieli kupować Twoje produkty
Co zrobić następnie? Jak zdobyć potencjalnych klientów, którzy później być może staną się naszymi prawdziwymi klientami? Autorzy pokazują nam możliwości, które pomogą zrealizować nam ten cel:

- Udziel cennych informacji osobom, które należą do w twojej ścisłej grupy docelowej
- Skieruj je na konkretną stronę
- Umocnij je w przekonaniu, że znalazły się we właściwym miejscu
- Udowodnij im, że warto było odwiedzić Twoją stronę, podając im jeszcze więcej informacji
- Wyjaśnij, że masz do zaoferowania jeszcze więcej
- Gdy potencjalny klient poda swoje dane kontaktowe, natychmiast umieść je w bazie danych i przekieruj go na stronę „Witamy”

Skąd jeszcze czerpać źródła potencjalnych zainteresowanych naszym produktem osób?
Dodatkowe źródła potencjalnych klientów:
- Linki sponsorowane
- Marketing za pomocą tekstów
- Media społeczne
- Blogi
- YouTube (przykład firm Blendtec)
- Informacje prasowe
- eBay
- Gazety lokalne
- ulotki w prasie
- Darmowe dzienniki miejskie
- Reklama bezpośrednia

Jak sprawić, żeby potencjalni klienci kupili Twój produkt
Aby stworzyć produkt, który będą chcieli inni kupić trzeba przyciągnąć uwagę klientów i przekonać ich do kupna. Autorzy twierdzą, że w procesie kupowania zawsze zadajemy sobie te same pytania. Może nie wypowiadamy tych słów w naszych umysłach, ale każdy produkt oceniamy. Dlatego trzeba mieć w głowie poniższe pytania. Jeżeli odpowiemy na nie we właściwej kolejności, stworzymy logiczny plan swojej argumentacji:

Trzeba sobie odpowiedzieć prawidłowo na podane pytania:
- Dlaczego powinienem Cię posłuchać?
- Dlaczego powinienem przeczytać cały tekst?
- Co jeszcze masz do zaoferowania i czy mi to pomoże?
- Dlaczego Twoje rozwiązanie jest lepsze od innych?
- Dlaczego mam wierzyć w to, co mówisz?
- Ile będzie mnie to kosztować?
- Jakie ryzyko ponoszę?
- Co się stanie, gdy już dostaniesz ode mnie pieniądze?

Dobre relacje oznaczają dochody
Autorzy podkreślają, że ważne jest, żeby uświadomić sobie, że gdy sprzedajemy produkt lub usługę nowemu klientowi, to wcale nie jest koniec transakcji, lecz dopiero początek dochodowych relacji. Dzięki wyrobionym relacjom każdy z naszych przyszłych produktów będzie wymagał coraz mniejszego wysiłku w sprzedaży, bo będziemy mieli już cały zastęp lojalnych klientów, którzy zajmą się marketingiem za nas – będą oni żywymi referencjami, chętnie głoszącymi pochwały na nasz temat.

Sekrety spirali dochodów
W ostatnim rozdziale autorzy mówią o optymalizacji konwersji. Konwersja jest tu rozumiana jako działanie, do którego chcemy kogoś skłonić (np. podały dane kontaktowe, zapisały się do newslettera). Optymalizacja odnosi się do procesu maksymalizacji konwersji.

1 zainstaluj programy do dokonywania pomiarów (Google analytics)
2 dowiedz się, dlaczego pewna grupa osób nic u ciebie nie kupuje, i dokonaj odpowiednich zmian na stronie
3 Testuj wszystko (Google Website Optimizer)

Podsumowanie
W książce pokazano wiele możliwości jak w prosty sposób, dzięki temu, co mamy w głowie, swojej wiedzy zarobić więcej pieniędzy. Aby to zrobić trzeba przejść do Realizacji - podjąć działania, być w gotowości do wykonania prostych kroków pokazanych w tej książce.
Nie wiem czy wszystkie te elementy przyjęły by się w Polsce, ale czemu nie spróbować;) Ja już swój pierwszy infoprodukt tworzę. Na razie będzie za darmo, ale zobaczymy później, może się da to sprzedać?:)