poniedziałek, 30 listopada 2009

Jakie cechy powinna mieć osoba odpowiedzialna w firmie za social media?

Widząc rosnącą popularność social media możemy zastanawiać się kiedy w naszych firmach zatrudniani będą specjaliści od mediów społecznych. Jakiego rodzaju osoby powinniśmy szukać na to stanowisko?

Na pytanie próbuje odpowiedzieć Amber Naslund, dyrektor komunikacji w firmie zajmującej się narzędziami social media - Radian6.

CECHY:

Ciekawski: sam ciągle szuka nowych pomysłów na działanie w przeróżnych serwisach social media; ma do nich zamiłowanie, dzięki któremu potrafi zaszczepić swoją pasję zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz firmy.

Innowacyjny: wprowadza nowe podejście do wielu sfer i procesów w firmie – komunikacji, strategii, pomiarów, raportowania, szkolenia. Innowacyjność musi być połączona także z pragmatyzmem i realizmem (decydować się na działania realne do osiągnięcia).

Zmotywowany: umie zapanować nad chaosem, który nieraz pojawia się w firmie a także działać bez wyraźnych rozkazów z góry. Jeszcze lepiej gdy umie zaszczepić swoje zaangażowanie u innych pracowników.

Skory do współpracy: nie może być samolubny. Aby dobrze wypełniać zadania trzeba współpracować z wieloma różnymi ludźmi z różnych departamentów w firmie.

Wyrozumiały: musi mieć wiele cierpliwości aby uczyć i wyjaśniać osobom z przeróżnych działów kwestie na temat siły i wpływu social media na firmę. Musi umieć przetłumaczyć swoją ideę tak, aby wszyscy go zrozumieli.

Pokorny: głównym celem social media w firmie nie jest wypromowanie siebie - celem jest podniesienie wartości całej firmy a także współpracowników, jako wartościowych członków waszej branży.

Dyplomacja: social media są dzisiaj w firmach agentami wielu zmian. Jeżeli osoba aplikująca na stanowisko związane z social media oczekuje ciągłych zmian w firmie bez ogromu pracy, komunikacji, negocjacji, dyskusji, nauki metodą prób i błędów – to ta praca nie jest dla niej.

Spójność i świadomość: jest to praca z ludźmi - trzeba będzie rozmawiać z ludźmi, pracować z nimi, spotykać ich w wielu miejscach. Trzeba być świadomym i potrafić zrozumieć w jaki sposób ludzie w Sieci chcą się z naszą firmą skontaktować (albo dlaczego nie). Działać tak, aby zachęcić Internautów do jeszcze większego, częstszego kontaktu, co ostatecznie będzie miało wpływ na podniesienie jakości naszej firmy a zarazem naszej pracy i pozycji w firmie.

UMIEJĘTNOŚCI

Planowanie i analiza: szukając osoby na wyższe stanowisko chcemy, aby rozumiał i potrafił przeprowadzić strategiczne i długoterminowe planowanie (w tym jak ustanawiać cele i założenia). Ważne jest także, aby potrafił obliczyć planowany rachunek finansowy zysków i strat. Umiejętnością jest zdolność do myślenia w skali globalnej o firmie.

Udział w social media: jeżeli mamy zatrudnić osobę, która będzie odpowiadała w naszej firmie za social media, chyba najważniejsze jest to, aby używała social media aby znała konsekwencje i unikalną kulturę tam panującą. Oznacza to znajomość narzędzi i technologii, najbardziej popularnych serwisów i aplikacji, interesowanie się tym, co jest nowe na scenie social media. Wiedza akademicka jest dobra ale wiedza praktyczna jeszcze lepsza.

Zarządzanie projektem: dobrze przemyślane programy social media mają bardzo wiele elementów, które trzeba dobrze prowadzić. Ludzie, którzy chcą zajmować się social media umieją poradzić sobie z projektem, który obejmuje wiele obszarów i wszystkie te rzeczy prowadzą skutecznie, wytrwale do przodu w kierunku określonego celu.

Obsługa klienta: do tej posady potrzeba osoby, która ma doświadczenie w komunikacji z klientem, która umie zaspokoić ich potrzeby. Najpotężniejszą możliwością social media jest uruchamianie tych relacji firma-klient.

Umiejętności pisarskie: Tak, dokładnie, te umiejętności są naprawdę konieczne. Bardzo wiele komunikacji i zaangażowania w social media jest tworzone dzięki formie pisemnej. Jeżeli nie potrafimy tego napisać w sposób spójny i profesjonalny będziemy mieli z tym problem. Stanowiska pracy związane z social media będą także wymagały tworzenia treści marketingowych – także widać, że tworzenie solidnej treści to podstawa.

ZADANIA I OBOWIĄZKI DZIAŁU SOCIAL MEDIA W FIRMIE

* stworzenie platformy i używanie jej dla oceny stanu marki online i możliwości uczestnictwa w nowych społecznościach.
* sprawienie aby profil marki był postrzegany jako osoba - rozmawianie nie tylko na tematy związane ze sprzedażą i marketingiem ale także na inne, interesujące naszą społeczność, tematy
* aktywne angażowanie społeczności w nasze działania; uczenie członków zespołu aby robili to samo w sposób spójny i przejrzysty
* budowanie programów treningowych aby pomóc innym oddziałom firmy zdobyć przydatną wiedzę o social media i móc wykorzystać ją do wskazania potencjału tego rodzaju serwisów dla ich działów
* współpraca nad wewnętrznymi programami komunikacji, aby móc łatwo informować i edukować o nowych aktywnościach na polu social media i ich możliwościach szerszych implikacji
* tworzenie i rozpowszechnianie treści w różnorodnych mediach tak, aby przyczyniały się one do rozpowszechniania zasobów wiedzy do jak największej ilości członków naszej społeczności.
* dzielenie się na profilach interesującymi dla naszej branży informacjami
* rozmowy i współpraca nad tematem: jak działania social media wpływają na inne biznesowe działania, włączając w to pomoc dla klienta, HR, rozwój produktu, sprzedaż, rozwój firmy. Przetłumaczenie działalności social media na figury biznesowe.
* stworzenie odpowiednich parametrów aby mapować wpływ działań social media na naszą firmę w sposób ilościowy i jakościowy.

Oczywiście te informacje nie są ostateczne, na pewno będą się zmieniały z biegiem czasu, postępem technologii i nowymi serwisami społecznościowymi. Jednak dzięki ich analizie można się dowiedzieć czy osoba od social media jest w naszej firmie potrzebna i jakie mogłyby być zadania takiego działu.

A Waszym zdaniem czego brakuje, co byście dodali do opisu stanowiska osoby zajmującej się social media?