niedziela, 22 listopada 2009

Strategia wykorzystania socialmedia w Coca-Cola Expedition 206

Ekspedycja 206 to najnowsza kampania Coca-coli, w której firma wykorzystała social media do wybrania trojki „Ambasadorów Szczęścia”, których zadaniem będzie odwiedzenie, w ciągu całego 2010 roku wszystkich 206 rynków, na których obecna jest firma. Podczas swojej podróży „Ambasadorzy Szczęścia”, dzięki wykorzystaniu social media, będą w ciągłym kontakcie z internautami – będą przesyłali zdjęcia, kręcili video, publikowali wpisy na Facebooku czy Twitterze. 16 listopada w Atlancie ogłoszono zwycięską drużynę - Team The MIX.



W obecnych czasach coraz częściej spotykamy się z tym, że wielkie firmy, znane marki wykorzystują media społecznościowe do kontaktu ze swoimi klientami. Pomysł na akcję Ekspedycja 206 wyszedł od Clyde’a Tuggle, senior vice president of Global Public Affairs and Communications w CC. Jest to interesujące z dwóch powodów: 1) inicjatywa rozpoczęła się “na górze” – nie trzeba było przekonywać kolejnych szefów działów o obecnej sile social media; 2) zacierają się tradycyjne podziały między działami PR i marketingu w firmie.

Tuggle pokazał swoim pomysłem, że to nie firma jest właścicielem marki – jej właścicielami są konsumenci. Tak więc komu powierzyć kwestię rozpowszechniania „szczęśliwej nowiny” jak nie właśnie im? Dzięki takim działaniom firma może zyskać także wielką autentyczność i przejrzystości w komunikowaniu swoich działań.

W zwycięskim zespole cała trójka laureatów jest dobrze zorientowana w social media. Łącznie mówią w 8 językach, co wykorzystywali skutecznie w swoich profilach na Facebook i Twitter by przekonywać ludzi z przeróżnych krajów do głosowania na ich team – opłaciło się, 75% głosów na drużynę oddano spoza granic USA.

Coca-cola w tej akcji robi coś naprawdę unikatowego. Nie tylko pozwala teamowi podróżować przez 206 rynków, gdzie napój jest obecny, ale pozwala im też zdawać subiektywną relację „na żywo” z wyprawy. Ważną rzeczą jest to, że członkowie zespołu sami zdecydują jak okrążą świat. Mają ustalony harmonogram przystanków ale sami muszą zorganizować sobie jedzenie, spanie, spotykać się z mieszkańcami danej społeczności.



Internauci obserwujący Expedition 206 mogą oczywiście wchodzić dzięki social media w interakcję z drużyną i polecać im miejsca do noclegu, atrakcje do zwiedzenia w danym mieście, informować gdzie warto zjeść a gdzie nie. Kto wie czy zespół nie pojawi się w Twoim mieście? – warto na pewno będzie się z nimi spotkać, pokazać coś ciekawego – może napiszą o nas na Tweeterze i umieszczą zdjęcia na Flickr:)

Cała idea przedsięwzięcia polega na możliwości interakcji z ludźmi z całego świata oraz dzieleniu się ideą szczęścia ponad barierami językowymi.

Strona Expedition 206 - www.Expedition206.com

źródło