czwartek, 9 sierpnia 2012

"Era Facebooka". Clara Shih

Era Facebooka. Wykorzystaj sieci społecznościowe do promocji, sprzedaży i komunikacji z Twoimi klientami” to kolejna książka, którą otrzymałem od Wydawnictwa Helion do recenzji. Książka traktuje o wykorzystaniu tego portalu przez osoby, firmy i instytucje w celu dotarcia do nowych grup odbiorców, ulepszenia produktów i usług, zwiększenia lojalności klientów i nawiązania korzystnych relacji w sieciach społecznościowych.


Po jej przeczytaniu mogę rekomendować ją zarówno osobom, które zaczynają swoją podróż w świecie social media jak i dla osób, które w nim siedzą a chcą sobie przypomnieć niektóre kwestie. Jakie? Zobaczcie w skrócie co można przeczytać w kolejnych rozdziałach.
Część I: Dlaczego sieci społecznosciowe są ważne dla biznesu

1 Czwarta rewolucja
- „Era Facebooka” odnosi się nie tylko do Facebooka, ale także Twittera, LinkedIn, MySpace, Renren, Mixi, Vkonrakte oraz innych serwisów społecznosciowych z całego świata
- W erze Facebooka firmy nie mają wyboru – muszą stać się przeźroczyste, komunikatywne i skore do współpracy, gdyż w innym wypadku ryzykowałyby pójściem z torbami
Facebook, Twitter, LinkedIn pozwalają nam wykorzystywać znajomości jako „filtry społecznościowe”, które pomagają w poruszaniu się po niesamotiwtych ilościach zasobów sieciowych
- Facebook szybko odróżnił się od swoich poprzedników, zdobywając za sprawą aktualizacji statusu i własnego modelu pywatności zaufanie i zaangażowanie użytkowników. Zanim stworzymy obecność facebookową dla firmy, warto abyśmystworzyli swoją osobistą obecność facebookową i zrozumieli dynamikę interakcji międzykudzkiej w sieciach społecznościwoych.

2 Nowe normy społeczne
- Popularność Facebooka w połączeniu z rolą profili w kreacji doświadczenia użytkownika serwisu sprawiają, że ludzie przeważnie dzielą się o wiele większą ilością informacji o sobie niż kiedykolwiek wcześniej
- Pojawiają się też nowe normy, które określają, czego ludzie oczekują od komunikacji z firmami. Do oczekiwań należą m.in. hipertargetowanie, wydawane na bieżąco odpowiedzi i spersonalizowane, otwarte interakcje
- Pojęcie przechodniego zaufania opisuje zaufanie, którym darzy się drugiego człowieka na mocy wspólnej znajomości z innymi. Zwiększa ono szansę uzyskania odpowiedzi i odsiągniecia sukcesu, gdy firma lub jednostka odzywa się do potencjalnego klienta, kandydata do pracy lub partnera biznesowego

3 Przeobrażenia relacji międzyludzkich i kapitału społecznego
- W odróżnieniu od dawniejszych serwisów społecznościowych w rodzaju Orkut i Friendster Facebook opiera ię na rzeczysistych sieciach relacji, zamiast zachecać ludzi do wchodzenia w znajomości z obcymi.
- Umożliwiając utrzymanie relacji z większą liczbą ludzi, internet społecznościowy zwiększa średnią liczbę luźnych więzi w naszych osobistych sieciac h znajomości
- Większa pula ludzi, których można prosić o przysługi, przekłada się na większe możliwości realizacji zadań zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym

Część II: Sieć społecznościowa w organizacji

4 Sprzedaż w erze Facebooka
- Facebook pomaga przedstawicielom handlowy nawiązywać lepsze relacje z pojedynczymi ludźmi i poznawać ich osobiście
- W erze Facebooka , dzięki informacjom udostępnianym w serwisach społęcznościowych, proces kwalifikacji klientów odbywa się, jeszcze zanim przedstawiciel skontaktuje się po raz pierwszy z kontrahentem

5 Obsługa Klienta w erze Facebooka
- Za sprawą wartości marketingowej i brandingowej, jakązapewniają Twitter i Facebook, obsługa klienta przestaje polegać na samym reagowaniu ze strony firmy, a staje się fundamentem doświadczenia klienta
- 5 etapów sprawnej obsługi klienta w internecie społęcznościowym to: słuchanie, uznawanie otwattości komunikacyjnej, reagowanie i przyznawanie się do błędu, aktywne działanie raz crowdsourcing

6 Marketing w erze Facebooka
- Wiele serwisów społecznościowych oferuje hipertargetowanie, które pozwala firmom kierować swoje reklamy i komunikaty do grup odbiorców określonych informacjami profilowymi
- Hipertargetowane reklamy dotyczące znajomych, miejsc i ważnych dla klientów problemów są o wiele efektywniejsze od reklam skoncentrowanych na firmie
- Kiedy ktoś zostaje Twoim fanem lub czytelnikiem, zwracasz na siebie nie tylko uwagę, ale być może również uwagę częsci jego znajomych i czytelników

7 Innowacja i współpraca w erze Facebooka
- Każdy z czterech etapów innowacji (tworzenie koncepcji, prototypowanie, komercjna implementacja i konynuacja ulepszeń) jest wysoce uspołęcznionym procesem, w którym bierze udział wielu uczestników
- firmy coraz częściej przekazują proces konceptualizacji społęcznościom klientów i pracowników w ramach crowdsourcingu
- Narzędzia do współpracy wewnątrzorganizacyjnej i networkingu pozwalają prcownikom znajdować ekspertów wo brębie organizacji

8 Rekrutacja w erze Facebooka
- Rekrutacja przypomina pod wieloma względami cykl sprzedaży. Rekruterzy i zatrudniający kierownicy powinni zatem wyszlifować swoje techniki sprzedaży
- Rekruterzy korzystają w pracy głównie z linked in ale facebook oferuje możliowść dotarcia do szerszego grona odbiorców, zwłaszcza studentów
- Coraz więcej pracowników tworzy sieci społecznościowe dla byłych pracowników, którzy przenieśli się do innych firm lub przeszli na emeryturę. Byli pracownicy okazujasię świetnym źródłem ofert pracy na pół etatu i zleceń oraz nowych okazji biznesowych
- Większość pracowników znajduje się za pośrednictwem pracowników i ich sieci znajomości. Poza zaoferowaniem premii za polecenie, ułatw pracownikom polecenie kandydata by wskazać, kto z ich sieci nadawałby się na jakie stanowisko

Część III: Zastosowanie sieci społęcznościowych na potrzeby przedsiębiorstw – przewodnik

9 Jak opracować plan działania i wskaźniki pomiaru w erze Facebooka
- Plan działań powinien wynikać z twoich celów biznesowych, pragnień twoich klientów, budzetu, dostępnych środków oraz możliwości facebooka czy twittera
- Powiększość firm decyduje się komunikować za pośrednictwem internetu społęcznościowego pięcioma różnymi kanałami: osobistymi profilami na Facebooku, stronami na Facebooku, reklamami na FB, aplikacjami i Twitterem.

10 Jak nawiązywać relacje w internecie społecznościowym i nim zarządzać
- Zanim zabierzemy się za kreowanie obecności firmy na facebooku, powinieneś wykreować na nim własną, osobistą obecność i zrozunieć dynamikę interakcji osobistej na serwisach społecznościowych
- Listy znajomych pozwalają zapewnić, że dzielimy się właściwymi informacjami z właściwymi ludźmi
- Ustawienie prywatności są ważne, nawet gdy nie masz zbyt wielu znajomi
- Przy zapoznawaniu się profile społęcznościowe dostarczają informacji, dzieki którym faza wstępnego zapoznawania sie nie wymaga rozwlekłego przedstawianai się

11 Jak komunikować się z klientami na stronach facebookowych i Twitterze
- najpopularniejsze narzędzia do kreowania obecności firmy na Facebooku to strony, reklamy i aplikacje

12 Jak prowadzić kampanie reklamowe i promocyjne w internecie społecznościowym
- Na Facebooku można wykorzystać damowe narzędzia do targetowania, aby określić czy Twoi potencjalni odbiorcy są użytkownikami tych serwisów
- Facebook umożliwia różne kategorie targetowania: wiek, lokalizacja, płeć, zainteresowania
- Reklamy na Facebooku przypominają tradycyjne reklamy bannerowe w internecie, ale odznaczają się większą wydajnością

Część IV: Strategia działania w sieciach społecznościowych

13 Porady dla małych firm
- Jeżeli nie masz strony internetowej albo masz , ale nie cieszy się ona zbyt wielkim ruchem, możesz rozważyć przeniesienie działań na stronę facebookową
- Sklepy z fizycznymi siedzibami powinny korzystać z możliwości targetowania po lokalizacji oraz wykorzystywać np facebook laces czy foursquare by zwiększyc swoje obroty
- Na stronie skoncentruj się na fanach i rzeczach, które są dla nich najważniejsze

14 Porady dla organizacji non profit, instytucji służby zdrowia, oświaty i prowadzących kampanie polityczne

15 Zarządzanie, strategia i wdrażanie technologii w korporacji
- Wdrożenie narzędzi społecznościowych do użytku w przedisębiorstwei wymaga przede wszystkim wprowadzenia zmian w kulturze korporacyjnej, opracowania procesów i polityki spoęcznościowej
- Najskuteczniejsze inicjatywy polegają na współpracy między dzałami
- Wszystkie popularne serwisy społecznościowe udostępniająAPI umożliwiające integrację swoich platform z zewnętrznymi stronami i opracowywanie aplikacji

16 Przyszłość biznesu społecznościowego


Podsumowanie
Książka "Era Facebooka" naprawdę wciąga, jest napisana bardzo przystępnym językiem. Wiele w niej odniesień do rzeczywistości, każdy rozdział jest ładnie podsumowany, co ułatwia usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Polecam książkę zarówno osobom, które dopiero zdobywają wiedzę na temat social media jak i tym, które już co nieco wiedzą;)